NYHET16 januari 2018

Målinriktat arbete ska förbättra Varbergs företagsklimat

Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivschefer om vilka områden de vill förbättra baserat på förra årets resultat. Näst på tur är Varbergs kommun.

Martin Andersson är Näringslivsdirektör på Varbergs kommun, som efter flera års nedåtgående trend tog flera steg uppåt år 2017.
– Det här arbetet började 2016 med att vi tog fram en plan för att förbättra vårt företagsklimat. Utifrån den har vi sedan arbetat systematiskt, och kommunledningen och politiken har satt upp mål med företagsklimatet och fokuserar bland annat på en bra dialog med näringslivet.

Inom ett par områden, som sammanfattande omdöme, tjänstemäns attityder och service till företagen, har man satt upp tydliga betygsmål.
– Vi arbetar utifrån oss själva, inte var vi befinner oss i förhållande till andra. Därför är det de enskilda betygen som är viktiga, inte hur vi ligger till i rankningen. Vi tittar på varje område och ser vad vi kan skruva på för att göra det lite bättre.

Förutom Lokalt Företagsklimat baseras arbetet även på Löpande Insikt av SKL som tittar på faktiska ärenden, och omkring 100 djupintervjuer med företag som har haft ärenden i Varbergs kommun.
– Genom att ha flera källor så upplever vi att vi får mycket på fötterna, och en bättre uppfattning av vad företagarna vill att vi förbättrar i vårt arbete.

Det som efterfrågades i 2017 års enkät var bättre förståelse för företagare från kommunens sida, och en bättre dialog. Det har Varbergs kommun tagit till vara på, och deras arbete kretsar till stor del kring att skapa bättre förutsättningar för kommunikation mellan kommun och näringsliv. Man skapar forum och tillfällen att mötas och diskutera, bland annat ett VD-nätverk och återkommande evenemang. Samt för en näringslivsdialog med olika näringslivsföreningar och kommunledningen.
– Att ha en dialog är oerhört viktigt. Det är det första steget, som sedan kan gå över till samverkan kring olika strategiska lösningar och förändra attityder och beteenden.

Under hösten har kommunen utbildat sina tjänstemän i något som kallas Kundresan. Än så länge har 220 tjänstemän genomgått första steget, och en andra del planeras under våren. Även ett 30-tal politiker har genomgått en liknande utbildning, och projektet ska bli en återkommande del i verksamheten.
– Det handlar mycket om myndighetsutövning kontra service, och att föra en medveten kommunikation kring det. Vi jobbar mycket med attityder och bemötande. Vad är kundernas förväntningar på oss som leverantörer? Hur ser vi på vår roll?

Genom att fortsätta arbeta fokuserat och målinriktat hoppas Martin att det lokala företagsklimatet ska bli en självklar del av alla förvaltningars arbete.
– Lokalt Företagsklimat är en attitydundersökning, och det kan man säga vad man vill om men det är vad vi har att förhålla oss till. Svenskt Näringsliv är bra på att kommunicera resultatet av enkäten och vad man kan göra för att förbättra det.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist