Möt en entreprenör, Halmstad bokhandel

Möte med en entreprenör

NYHET Publicerad

SAMVERKAN Halmstad bokhandel vann hösten 2015 hederspris för samverkan skolan-näringsliv. Så när Thomas Hagman, VD Halmstad Bokhandel AB, fick frågan om att ta emot besök av åk 6-7 elever från Söndrumsskolan i Halmstad, tvekade han inte en sekund. För Thomas och företaget är samverkan med skolan en chans att visa upp sin bransch och inspirera morgondagens arbetstagare – eller entreprenörer.

Thomas beskriver sig själv som mer eller mindre född i bokhandeln som han idag är verkställande direktör för. Halmstad Bokhandels resa började år 1989 och tillhör en bransch som genomgått stor förvandling i och med digitaliseringen. Trots den globala marknaden verkar Halmstad Bokhandel fortfarande för att kunna erbjuda kunderna ett brett och varierat utbud. Men det gäller att planera noga för kommande försäljningsår, som innehåller allt från bokrea till stressig julhandel.

Thomas uppmuntrar eleverna från Söndrumsskolan att ställa frågor under deras besök. En elev sträcker upp en ivrig hand i vädret och ställer frågan ”vem är er största konkurrent?”.

- Vår största konkurrent är e-handeln, internet med andra ord – det går ju att beställa böcker även där. Tack vare internet så har vi bokhandlare fått tänka om lite och visst är jag lite orolig över framtiden. Idag kan vi beställa böcker från andra sidan jordklotet och därför har jag svårt att se att denna bokhandel finns kvar om 20 år. Men jag har inga planer att lägga verksamheten på hyllan redan nu, svarar Thomas.

Thomas fortsätter att förklara för Söndrumsskolans elever vad kostnader är och innebär för en företagare. Det gäller inte bara att sälja massa böcker, utan att kunna betala löner till sin personal och göra inköp av böckerna. Tillsammans med Thomas diskuterar och reflekterar eleverna om allt från försäljning, kunder, produkter och att jämföra sig med konkurrenter. En av eleverna ställer frågan om vilka starka sidor Thomas har, som entreprenör och företagare.

- Det måste vara min drivkraft och mitt engagemang att vilja bygga något eget från grunden. Det är viktigt med drivkrafter – att ha förmågan att tänka nytt och kreativt utifrån verksamhetens förutsättning. Det är en entreprenör, förklarar Thomas.

Eleverna har sedan tidigare arbetat med Ung Företagsamhets läromedel ”Se möjligheterna” som är ett verktyg för att utveckla entreprenörskap i skolan. Genom läromedlet och skolans undervisning lär de sig begrepp som omsättning, varupris och kostnader. Så när en elev ställer frågan ”hur mycket av en varas pris, får du?” blir Thomas positivt överraskad och börjar förklara.

- Som ni säkert förstår så tjänar vi inte en hel boks summa. Vi köper in boken till ett pris och säljer den för ett högre pris. Det gör vi eftersom vi ska betala moms, det vill säga en skatt till staten. Det är pengar som staten sedan fördelar ut till våra gemensamma skolor, sjukvård och omsorg. När det gäller försäljning av böcker så ser det annorlunda ut jämfört med andra varor man kan sälja. Vanligast är att man betalar 25 procent i moms, men på böcker är det endast 6 procent. Det är för oss avgörande för vad det står på sista raden i verksamheten och med det menar jag vad vi i slutändan tjänar. Ganska snabbt kan man då förstå att det är väldigt små marginaler det handlar om, svarar Thomas.

Enligt Thomas behöver ett engagemang i samverkan mellan skolan och näringsliv inte vara mer komplicerat än såhär – att ta emot besök av en skolklass. I varje skolklass är han övertygad om att det finns framtida entreprenörer eller företagsledare – om inte det så kanske besöket väckt intresse för att arbeta just inom den branschen. Bara inom handeln finns 300 yrken och för att säkerställa kompetensförsörjningen för framtiden – är det av stor vikt att visa upp många sidor av branschen. Här finns något för alla.

Text: Simon Johansson

Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en ideell organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge alla elever chansen att utveckla sina entreprenöriella förmågor från grundskolans tidigare till senare år kopplade till skolans styrdokument. På grundskolan sker detta genom våra tre olika kreativa läromedel (”se möjligheterna”) och på gymnasiet genom en processutbildning där elever får chansen att starta, driva och avveckla ett företag under ett år. Ett så kallat UF-företag.

Ung i Framtiden

Svenskt Näringsliv Väst (Halland, Värmland, Västra Götaland och Jönköping) driver pilotprojektet ”Ung i framtiden” där syftet är att öka grundskolelevers insikt och kunskap om den arbetsmarknad som finns lokalt. Målet är att skapa en stabil samverkan mellan grundskolan och näringslivet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.
NYHET Publicerad:

Debatt: Kompetens i klassrummen kräver nytänkande

DEBATT I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i Stockholm kräver nysatsning

BÄTTRE VILLKOR I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Drop-in för företagare förenklar

FÖRETAGSKLIMAT Istället för att vänta på att företagarna hör av sig med frågor tar näringslivskontoret i Krokom initiativ till öppna möten. Satsningen "Näringslivskontoret med vänner" ger svar direkt på plats.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.