NYHET27 december 2018

Näringsliv satte Hylte på festivalkartan

Tillsammans med Region Halland och Hylte kommun tog gänget bakom succén Hallifornia, festivalkonceptet till Hylte. Resultatet blev Hallifornia into the Woods med mat, musik och aktiviteter för alla målgrupper – från och av det lokala näringslivet i Hylte kommun. ”Det blev fantastiskt bra och ett steg till att växla upp vårt arbete för att göra Hylte till en destination.”, säger Ronny Löfquist, kommunstyrelsens ordförande i Hylte.

Hallifornia är ursprunget en festival i Varberg som pågått i ca sex år, som handlar om att skapa aktivitet för allmänheten utifrån den kulturella och kreativa sektorn. Festivalen har vuxit för varje år som gått men en av grundarna, Erik Ruth, menar att det inte varit en lätt väg att gå för att hitta rätt konceptform.

— Festivalen i Varberg har varit som ett forsknings-case där vi kollat på hur vi kunde skapa värden för olika målgrupper, med olika aktiviteter och utan att ta entrépris samt ha en områdesavgränsning. Vår idé har alltid varit att växa utifrån platsen, aldrig skapa en turnerande cirkus. Så platsen för oss har alltid varit central. Resultatet är att vi vuxit för varje år och någonstans har väl även tankarna om nästa steg börjat ta form, förklarar Erik Ruth, som driver företaget Nordic Surfers som äger konceptet Hallifornia.

Tankarna om konceptutveckling fortsatte, men det var först när Erik och Nordic Surfers kom i kontakt med Region Halland som det tog fart på riktigt. I samband med regionens besöksstrategi, Hållbar Evenemangsbaserad Destinationsutveckling, vann Nordic Surfers en upphandling kopplat till destinationsevent i Hylte. Resultatet blev Hallifornia into the Woods. Något som Ronny Löfquist (S), såg mycket positivt på.

— Framförallt gick jag igång på att idéerna om festivalen kom utifrån, att det är näringslivets kraft som driver projektet. Då blev det självklart för kommunen att gå in som passiv medfinansiär. Man har skapat ett event utifrån förutsättningarna som finns här i skogen. Där regionala och lokala aktörer är med. Det handlar om att stärka Hylte som destination och det blev verkligen lyckat. Mixen av näringslivet och det ideella blev perfekt. Vi ser fram emot framtidsvisionerna och att göra en utvärdering, säger Ronny Löfquist.

Resultatet blev alltså en prototyp-festival där allmänheten kunde ta del av musik, närodlat och producerad mat, naturnära samt fysiska aktiviteter som det lokala och regionala näringslivet erbjöd. Framåt ser både Ronny och Erik positivt på att vidareutveckla festivalen i Hylte. Man menar att det är ett långsiktigt projekt som ska utveckla över en tid och stärka Hyltes näringsliv och föreningsliv, samt bidra till att göra kommunen till en självklar destination i Halland.

— Vi behöver bli bättre på att visa vad Hylte har att erbjuda och detta är ett jättebra sätt att göra det på. Vi ska vara stolta över vår kommun och våga släppa in den här typen av initiativ, säger Ronny Löfquist.

— Det är lätt att bli hemmablind, men vi som kommer utifrån kan ju se det som näringslivet och föreningslivet har att erbjuda med andra ögon. För oss blir det ju mer exotiskt eftersom det inte är vår hemmamiljö och då kan vi bidra till att visa upp tillgångarna på ett coolare sätt, avslutar Erik Ruth.

jobbskaparna
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist