NYHET4 maj 2017

Näringslivet möjliggör föreningslivet

Sveriges idrottsföreningar är beroende av stöttningar från privata företag. Näringslivet möjliggör för föreningarna att kunna bedriva sina verksamheter långsiktigt och i en positiv anda, det menar Susanne Nilsson, VD och klubbchef på Halmstad Bollklubb.

Foto: Patrik Ljungman

Halmstads BK startades år 1914 och spelar med herrlaget i Allsvenskan. Det är en fotbollsförening med tydliga verksamhetsvisioner – och drivs både ideellt och kommersiellt. Detta för att möjliggöra verksamheten.

– Det är en välmående organisation som sätter upp tydliga visioner för framtiden. Vår ambition i framtiden är att göra allt vi kan för att långsiktigt vara en stabil allsvensk förening och samtidigt vidareutveckla ungdoms- och damverksamheten, säger Susanne Nilsson.

Förutom vikten av ett ideellt engagemang är många av Sveriges idrottsföreningar är beroende av stöttning från Näringslivet. Detta är en förutsättning, menar Susanne Nilsson, för att barn och ungdomar ska fortsätta att engageras i idrottslivet. Men för att företag ska kunna fortsätta bidra till föreningslivet krävs det ett gott företagsklimat för att företagen ska fortsätta kunna växa och verka.

– Ingen elitförening klarar sig utan näringslivet, orten och allmänheten. Vi påverkas direkt av hur näringslivet mår. Samverkan mellan föreningslivet och näringslivet är därför en förutsättning för att vi ska kunna driva vår verksamhet. Vi har gemensamt ett samhällsansvar, säger Susanne Nilsson.

För idrottsföreningar som Halmstad Bollklubb ska kunna leva vidare krävs det att vikten av näringslivet uppmärksammas. Därför arrangerar Företagarna, LRF och Svenskt Näringsliv för andra året i rad kampanjen Gilla #Företagsamhet som syftar till att öka förståelsen för företagsamma människor och deras verklighet. Ett sätt att öka förståelsen om hur det är att driva företag för nästa generation anordnas en tävling för elever där högst solros vinner och får sommarjobb som vice VD. Ett bra initiativ menar Susanne Nilsson.

– En väldigt bra idé för att nå ut till ungdomar och allmänhet. Vi vill vara med och erbjuda vice VD för att skapa intresse för morgondagens ledare. Jag tror vi kommer lära oss lika mycket som eleven. Jag förväntar mig en jättespännande resa, avslutar Susanne Nilsson.

Text: Sara Ljungberg

Skriven avLouise Uvenfeldt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist