Näringslivslunch i Falkenberg

NYHET Publicerad

LUNCHMÖTE Med jämna mellanrum hålls näringslivsluncher i Falkenberg, en god möjlighet för både företagare, politiker och andra intresserade att träffas och utbyta erfarenheter över en välsmakande bit mat. Falkenbergs Näringsråd står som huvudarrangör, dock är luncherna ett samarrangemang med bl.a. Svenskt Näringsliv.

Falkenbergs nya turistchef Ingela Molander

Falkenbergs nya turistchef Ingela Molander

Onsdagen den 16 september var det dags för höstens första lunch på Elite Hotel i Falkenberg. Medverkade gjorde ett hundratal personer från vitt skilda branscher och politiska läger. Kristian Johansson, praktikant på Svenskt Näringslivs Halmstadskontor informerade om några av höstens många aktiviteter. Bland annat om den enkät som ligger till grund för Svenskt Näringslivs kommunranking, och hur projektet ”Ungdomsutmaningen 2009” kommer att genomföras under hösten i Falkenberg och Halmstad. Ungdomsutmaningen som innefattar två seminarier som kommer att belysa svårigheterna för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.

Under lunchen gavs det också chans att lyssna till en presentation av Falkenbergs nya turistchef Ingela Molander, som nyligen tillträdde sin tjänst, och som tidigare varit turistchef i Vadstena och Ödeshög. Ingela berättade att den svenska turistnäringen årligen omsätter ca 244 miljarder kronor och att de utländska turister som väljer Sverige som semestermål har ökat de senaste åren. Även hur det gäller att utmärka sig nationellt genom att hitta sina s.k. USP:s, alltså Unique Selling Points. Enkelt uttryckt vad det är som gör Falkenberg speciellt och vad som får turister att besöka just Falkenberg.

Ingela fortsatte att berätta om sina första personliga intryck av Falkenberg som stad och hur många möjligheter som finns att ytterligare utveckla turistnäringen.

– Falkenberg är en mycket vacker stad med många fina konstverk och byggnader, varje år hålls det många roliga arrangemang och det finns aktiviteter för alla.

Dock så finns det en del att göra. Exempelvis så ökade varuhuset Gekås sina besök med 32 % under juni-juli och besöken från Danmark har tredubblats, och Gekås hade under denna tid otroliga 826 000 besökare.

– Frågan är hur man kan få fler av dessa människor att även besöka Falkenbergs stad och uppleva andra delar av Falkenberg.

Ingela avslutade med att beskriva hur turismen är en av de grundläggande förutsättningarna för att kommunen skall växa, och hur en lyckad semester i Falkenberg kan vara en språngbräda för tankar om att flytta till Falkenberg.

– Att vara en bra värd för de turister som kommer hit är avgörande. Det är oerhört viktigt att människor kommer hit och känner sig välkomna och att det finns bra möjligheter till en meningsfull semester, säger Ingela.

Näringslivslunchen avlutades med lite matnyttig information från näringsrådet och mätta och glada besökare gick hem med förhoppningsvis några nya idéer och känningar inom det lokala näringslivet.

Kristian Johansson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Halland och Sverige

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.
NYHET Publicerad:

11 elever utsedda till vice VD:ar

GILLA FÖRETAGSAMHET Nu har solrosorna gjort sitt och det är dags för elva ungdomar att testa på yrkeslivet, tio stycken som vice vd:ar och en som vice kommunstyrelseordförande. Solrosodlartävlingen var finalen i kampanjen Gilla #Företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

SUMMERING Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Elias tävlar om världsmästartiteln i bilskadeteknik

YRKESLANDSLAGET I oktober går stapeln av för Yrkes-VM i Abu Dhabi 2017. En av deltagarna som tävlar om att bli världsmästare i bilskadeteknik är Elias Karlsson från Åskloster. ”Det hade varit skoj att kunna titulera sig som världsmästare”, säger han.
NYHET Publicerad:

Stort behovet av lärlingsutbildningar

FÖRETAGSAMHET Halmstad Mekaniska Verkstad AB arbetar med legotillverkning och har verkstadstraditioner sedan långt tillbaka. Idag består personalstyrkan av 20 personer, men behovet utav fler är stort. Samtidigt ökar kraven på erfarenhet, något dagens utbildningar inte lyckas erbjuda. Lärlingsutbildningar, menar VD Stefan Edefell, skulle förenkla möjligheterna att anställa.
NYHET Publicerad:

Tommy visar (karriär)vägen

#FÖRETAGSAMHET Tommy Fransson, VD och ägare för ICA Maxi Flygstaden, har arbetat inom ICA sedan 1990. Nu vill han under kampanjen Gilla #Företagsamhet visa skolungdomar vilka karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsbranschen. Också hur fantastiskt roligt det är att driva eget företag. ”Hade jag varit 20 år gammal och fått välja karriär igen – hade jag gjort exakt samma val en gång till”, säger Tommy Fransson.
NYHET Publicerad:

Nya företagsamma talanger via kampanj

GILLA #FÖRETAGSAMHET Politikerna kan inte skapa jobb - men förutsättningarna för jobbskaparna. Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Samtidigt konstaterar företagare att utvecklingen går att fel håll. Därför startades kampanjen Gilla #Företagsamhet som syftar till att öka förståelsen om företagandet för politiker och allmänhet. ”En viktig kampanj för Sveriges företag” säger VD, Oscar Hanson.
NYHET Publicerad:

Falkenberg i topp igen

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen när Svenskt Näringsliv släpper svaren från sin stora enkätundersökning om företagsklimatet. I Hallands län är det Falkenbergs kommun som får högst betyg av de lokala företagen.
NYHET Publicerad:

Hon förmedlar kunskap till nästa generation

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jeanette Nerman har drivit Hotel Continental i Halmstad sedan 1992. Med 25 år i hotell- och restaurangbranschen, har hon erfarenhet av att vara företagare både i med och motvind. För att öka förståelsen om företagsamhet erbjuder Jeanette sommarjobb till ungdomar som vice VD jobb på hotellet.
NYHET Publicerad:

”Gilla #Företagsamhet är ett viktigt initiativ”

GILLA #FÖRETAGSAMHET Ett bra företagsklimat ger växande företag, fler jobb och en attraktiv kommun etablera sig i samt ökade skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Men att förstå hur vårt ekonomiska kretslopp fungerar är inte alltid självklart. Därför engagerar sig Carl Fredrik Graf, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad kommun, i kampanjen Gilla #Företagsamhet – som belyser vikten av landets företagsamma människor.
NYHET Publicerad:

En miljon skäl att gilla företagande

GILLA #FÖRETAGSAMHET När tänkte du senast på hur många företag det finns i Sverige? Det handlar om hundratusentals, nästan en hel miljon. Många är små, andra är verksamma över hela världen. Om du tittar upp från den här texten, hur många ser du då? Tänk efter, de är säkert fler än du tror. Även om du sitter hemma vid köksbordet så ser du fullt av produkter som är levererade av företag. Utan driftiga entreprenörer skulle det inte finnas något bord överhuvudtaget.
NYHET Publicerad:

Företagare ställde näringspolitik på sin spets

GILLA #FÖRETAGSAMHET Fem politiker ställde näringspolitiska frågor till tre halländska företagare, som delade med sig av sina erfarenheter och verklighet. Det blev en redogörelse för sitt förhållningssätt till de initiativ som politiken driver och som de skulle behöva ta sig an.
NYHET Publicerad:

”Jag vill inte tillbaka till kommunal regi, Reepalu!”

#REEPALU2 Välfärdsutredningen har lämnat sitt slutbetänkande. Det viktigaste för utredningen är inte att höja kvaliteten i välfärden, utan att stoppa privata aktörers vinster– oavsett vilka effekter det får. Att kvalité inte längre har någon betydelse, enligt Reepalu, chockar välfärdsföretagaren Kerstin Leufvén, grundare och partner av Passal AB.
NYHET Publicerad:

Han visar företagarlivet för unga

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jobb skapas av företagsamma människor. Sven-Olof Gudmundsson, ägare till Circle K Sannarp, är en företagare som erbjuder vice vd jobb till unga i sommar i hopp om att öka förståelsen för företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Näringslivet möjliggör föreningslivet

GILLA #FÖRETAGSAMHET Sveriges idrottsföreningar är beroende av stöttningar från privata företag. Näringslivet möjliggör för föreningarna att kunna bedriva sina verksamheter långsiktigt och i en positiv anda, det menar Susanne Nilsson, VD och klubbchef på Halmstad Bollklubb.
NYHET Publicerad:

Halmstad Golfklubb erbjuder vice VD sommarjobb

GILLA #FÖRETAGSAMHET Dagens elever är morgondagens medarbetare och entreprenörer. Det är viktigt att de blir inspirerade av näringslivet och de möjligheter som finns i företagande. Därför har 10 företag i Halmstad samt kommunstyrelsens ordförande tagit initiativet till att erbjuda vice VD sommarjobb i två veckor. ”Ett utmärkt sätt att nå ut till skolungdomar”, säger VD Christian Jakobsson, Halmstad Golfklubb.
NYHET Publicerad:

Företagsamhet symboliseras via solrostillväxt

GILLA #FÖRETAGSAMHET Som ett led i den pågående diskussionen kring kompetensförsörjning är det viktigt att inte glömma att sprida kunskap kring företagande i sig och att hjälpa till med att släppa loss de drivkrafter som finns hos skolungdomar. För att Sverige ska kunna ha en öppen och välfungerande arbetsmarknad krävs att vi redan i ett tidigt skede diskuterar företagande och dess avgörande roll för landets välstånd.