Näringslivslunch i Falkenberg

NYHET Publicerad

LUNCHMÖTE Med jämna mellanrum hålls näringslivsluncher i Falkenberg, en god möjlighet för både företagare, politiker och andra intresserade att träffas och utbyta erfarenheter över en välsmakande bit mat. Falkenbergs Näringsråd står som huvudarrangör, dock är luncherna ett samarrangemang med bland annat Svenskt Näringsliv.

Falkenbergs nya turistchef Ingela Molander

Falkenbergs nya turistchef Ingela Molander

Onsdagen den 16 september var det dags för höstens första lunch på Elite Hotel i Falkenberg. Medverkade gjorde ett hundratal personer från vitt skilda branscher och politiska läger. Kristian Johansson, praktikant på Svenskt Näringslivs Halmstadskontor informerade om några av höstens många aktiviteter. Bland annat om den enkät som ligger till grund för Svenskt Näringslivs kommunranking, och hur projektet ”Ungdomsutmaningen 2009” kommer att genomföras under hösten i Falkenberg och Halmstad. Ungdomsutmaningen som innefattar två seminarier som kommer att belysa svårigheterna för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.

Under lunchen gavs det också chans att lyssna till en presentation av Falkenbergs nya turistchef Ingela Molander, som nyligen tillträdde sin tjänst, och som tidigare varit turistchef i Vadstena och Ödeshög. Ingela berättade att den svenska turistnäringen årligen omsätter ca 244 miljarder kronor och att de utländska turister som väljer Sverige som semestermål har ökat de senaste åren. Även hur det gäller att utmärka sig nationellt genom att hitta sina s.k. USP:s, alltså Unique Selling Points. Enkelt uttryckt vad det är som gör Falkenberg speciellt och vad som får turister att besöka just Falkenberg.

Ingela fortsatte att berätta om sina första personliga intryck av Falkenberg som stad och hur många möjligheter som finns att ytterligare utveckla turistnäringen.

– Falkenberg är en mycket vacker stad med många fina konstverk och byggnader, varje år hålls det många roliga arrangemang och det finns aktiviteter för alla.

Dock så finns det en del att göra. Exempelvis så ökade varuhuset Gekås sina besök med 32 % under juni-juli och besöken från Danmark har tredubblats, och Gekås hade under denna tid otroliga 826 000 besökare.

– Frågan är hur man kan få fler av dessa människor att även besöka Falkenbergs stad och uppleva andra delar av Falkenberg.

Ingela avslutade med att beskriva hur turismen är en av de grundläggande förutsättningarna för att kommunen skall växa, och hur en lyckad semester i Falkenberg kan vara en språngbräda för tankar om att flytta till Falkenberg.

– Att vara en bra värd för de turister som kommer hit är avgörande. Det är oerhört viktigt att människor kommer hit och känner sig välkomna och att det finns bra möjligheter till en meningsfull semester, säger Ingela.

Näringslivslunchen avlutades med lite matnyttig information från näringsrådet och mätta och glada besökare gick hem med förhoppningsvis några nya idéer och känningar inom det lokala näringslivet.

Kristian Johansson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Nu börjar GDPR gälla!

GDPR I GDPR ställs höga krav på ordning och reda i behandlingen av personuppgifter. Den värnar integritetsskydd samtidigt som den också ska garantera fria dataflöden för att stärka innovation, handel och konkurrenskraft. ”Att ordningen är rörig att förstå sig på, håller nog många med om”, säger Carolina Brånby, jurist och policyansvarig på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Konflikten i Göteborgs hamn – problem för hela Sverige

HAMNKONFLIKTEN I GÖTEBORG. 4,5 miljarder kronor kostade konflikten i Göteborgs hamn det svenska näringslivet andra aktörer i samhället under 2017, visar ny beräkning genomförd av Damvad Analytics på uppdrag av Svenskt Näringsliv. ”Det påverkar hela Sveriges näringsliv och ekonomi”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Halmstadsföretaget förser Norden med biltillbehör

JOBBSKAPARNA. Valet av placeringen i Halmstad för Biltemas logistikföretag Retlog, var strategiskt viktig. Här finns hamn, järnväg och närheten till E6:an. Trots fyra stora lager vill företaget växa ytterligare. ”Markfrågan är självklart central för oss, samtidigt som det är viktigt att fler förstår att vi är plantskola gällande kompetensförsörjningen för många andra företag i kommunen och regionen”, säger Bjarne Sandberg, Vd Retlog.
NYHET Publicerad:

Så ser företagsklimatet ut i Halland

ENKÄTSLÄPP. Det är stora skillnader på hur företagen upplever det lokala företagsklimatet i årets mätning. Laholm som brukar ligga i topp rasar i många frågor, medan Falkenberg fortsätter att utvecklas positivt på en redan hög nivå. ”Jag är inte förvånad över resultatet”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Företagare: Vi utmålas som bovar

FÖRETAGSKLIMAT Småföretagare vittnar om att det finns ett utbrett missnöje med regeringens näringspolitik. Illa genomtänkta och dåligt förberedda förslag skapar ett ogästvänligt klimat för de som vill starta och driva företag.
NYHET Publicerad:

100 år av företagsam stolthet

JOBBSKAPARNA. Om några år firar KE´s Buss 100-årsjubileum. Efterfrågan att åka med på mjölkbilen mellan Fjärås och Kungsbacka blev starten för en av Kungsbackas större företag och som idag drivs av tredje generationen. ”Jag känner en stolthet över det som vi har skapat tillsammans med våra medarbetare. För att vi ska lyckas väl kommande år behövs dock en bättre dialog med ledande politiker”, säger Magnus Elofsson, Vd och ägare KE´s Buss.
NYHET Publicerad:

Halmstad nysatsar för ett bättre företagsklimat

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT. Senast vid årsskiftet ska näringslivsfrågorna omorganiseras så att de hamnar under kommunstyrelsen för att möjliggöra ett bättre lokalt företagsklimat i Halmstad. ”Planen är näringslivsfrågorna ska vara mer närvarande på högsta politiska nivån”, säger Jonas Bergman (M), tillträdande ordförande för kommunstyrelsen.
NYHET Publicerad:

Resan har bara börjat!

KRÖNIKA. Gilla Jobbskaparna har varit igång ett tag, och jag inser att den kommer pågå länge till. Vi har bara börjat skrapa på ytan för att skapa förståelse för företagens betydelse i samhället. Och fler företagare – jobbskapare – borde känna stolthet över deras bidrag till vår gemensamma välfärd så som vägar, skola, vård och omsorg. Låt det komma fram och synliggöras i valrörelsen.
NYHET Publicerad:

Gilla Jobbskaparna: Varbergs Kusthotell

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Då skapas jobb och ekonomiska resurser till vår gemensamma välfärd. ”Vi är en viktig och stor jobbskapare där vi vill skapa harmoni för både gäster och anställda”, säger Terese Asplund Vd Varbergs Kusthotell.
NYHET Publicerad:

Gilla Jobbskaparna: Stålboms konditori

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Då skapas jobb och ekonomiska resurser till vår gemensamma välfärd. ”Det finns inte en enda politiker som själv kan skapa jobb, därför är den här kampanjen både bra och viktig”, säger Heléne Stålbom, Vd Stålboms Konditori i Falkenberg.
NYHET Publicerad:

Smaker från Falkenbergs jobbskapare ledde till White Guide

#GILLAJOBBSKAPARNA. Restaurangguiden White Guide utser varje år Sveriges bästa restauranger och restaurangupplevelers. I år hände dock något annorlunda när en plats för första gången inte bara nominerades utan dessutom vann ett av priserna.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Det visar Svenskt Näringsliv nya konjunkturrapport. ”Tar det fart i omvärlden, tar det även fart i Sverige. Men var fjärde företagare i Halland inte är redo för att möta det ökade behovet av digitaliseringen”, säger Bettina Kashefi, chefekonom Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Gilla Jobbskaparna: Hotel Tylösand

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Då skapas jobb och ekonomiska resurser till vår gemensamma välfärd. ”Jag är oerhört stolt över det vi skapar på Hotel Tylösand. Inte bara till våra gäster och samarbetspartners, utan även till vår gemensamma välfärd i form av välfärdsavtrycket”, säger Elisabeth Haglund Vd Hotel Tylösand.
NYHET Publicerad:

Jobbskaparen: ”börjar känna stolthet för vad vi har åstadkommit”

#GILLAJOBBSKAPARNA På bara tre år har Bofint växt till ett företag med 60 anställda från 13 nationer och innan året är slut räknar man med att vara ungefär 100 anställda. ”Det blir roligare och roligare för varje dag. Nu börjar jag även känna en stolthet över vår företagsresa och vad vi bidrar med till samhället”, säger Lucas Börjesson, Vd och ägare till Bofint.
NYHET Publicerad:

Nu drar vi snart igång Gilla Jobbskaparna

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. ”Nu är det snart dags att drar igång kampanjen Gilla Jobbskaparna med tävlingar och aktiviteter i sociala medier, bland skolor och hos företagsamma personer i Halland. Håll utkik!”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Glad påsk och flera jobb

KOMMENTAR Äntligen är påsken här. Jag som älskar lax, sill och ägg jublar. Och godis! Men vad vore påsken utan alla jobbskapare?
NYHET Publicerad:

De vill fortsätta vara med och utveckla välfärden i Laholm

JOBBSKAPARNA Nästan ända från start av Strandängshälsan har debatten om vinster i välfärden ständigt varit närvarande för företagarna Lotta Eriksson och Jesper Banck. ”Vi vill engagera oss i frågan. Framförallt för våra patienters skull”, säger Jesper Banck.
NYHET Publicerad:

LAS är inte anpassad efter den nya arbetstagaren

JOBBSKAPARNA. En hade sålt av alla sina bolag i Småland för att gå i pension, och en hade slått i taket på sin arbetsplats. Det blev starten till Widal Industri. ”Vi storsatsar och investerar bland annat i nya maskiner. Det är ett måste då det är riktigt tufft att hitta personal”, säger Peter Widal, Vd och delägare till Widal Industri i Getinge.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs förslag till en bättre fungerande kompetensförsörjning

KOMMENTAR. En förutsättning för att företag ska kunna växa, anställa och bidra till vårt gemensamma välstånd är att de hittar rätt kompetens. Tillgången på ledig arbetskraft varierar med konjunkturens upp- och nedgångar och den kompetensbrist som idag råder kan naturligtvis delvis förklaras av högkonjunkturen. Men, även i sämre konjunkturer råder det rekryteringssvårigheter.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben i Halland

RAPPORT. 68 procent av företagen i Hallands län har försökt rekrytera under det senaste halvåret. Lika många uppger att det är svårt att hitta personal. En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar nu företagens rekryteringsbehov och var det finns störst chans att få jobb i Halland.