NYHET14 mars 2017

Sveriges konkurrenskraft är hotad

Exporten tappar marknadsandelar, industriproduktionen faller, handeln och tjänstesektorn utmanas av en allt hårdare internationell konkurrens. Samtidigt har Sverige bland de högsta lönekostnaderna i EU och vi ser tilltagande protektionistiska tongångar i omvärlden. ”Konkurrenskraft måste vara utgångspunkten i avtalsrörelsen, det är nödvändigt”, säger Peter Jeppsson, vice VD Svenskt Näringsliv.

Den tuffa internationella konkurrensen märks allt tydligare. Det är inte bara de stora exportföretagen som utsätts för prispress utan även små och medelstora företag. Sedan flera år brottas många företag, små- och medelstora, med en allt mer ansträngd konkurrenssituation.

- De senaste årens löneökningar har varit betydligt högre än tillväxten i produktiviteten. Det har gjort att de svenska företagens internationella ställning har försämrats, vi har tappat marknadsandelar. När facken påstår att det finns utrymme för stora lönepåslag utgår de från en verklighet många företag inte känner igen sig i, förklarar Peter Jeppsson.

- Det är ett stort handikapp att Sverige har bland de högsta arbetskraftskostnaderna i EU. Om den ska kunna motiveras måste produktionen effektiviseras med cirka 20 procent idag. Vi arbetar ständigt med att finna nya kostnadseffektiva lösningar, annars blir vi omsprungna av våra konkurrenter. Vi räknar hela tiden på kostnad per arbetskraftstimma och har nu funnit ett system där flexibel arbetstid införts. Men det här är ett återkommande problem – där avtalen inte matchar den verklighet som råder och vi får lägga mycket tid för att göra vår produktion så kostnadseffektiv som möjligt, säger Anders Dahl, VD Tylö.

Globaliseringen och digitaliseringen medför möjligheter för svenska företag att nå nya marknader. Men det leder också till att fler människor i fler länder tar upp konkurrensen med svenska företag, inte bara med pris utan också med kunskap och kvalitet. Svenska företag möter en allt hårdare konkurrens från länder där kostnaderna att anställa är betydligt lägre, men där kvaliteten på arbetet är likvärdig med den i Sverige.

- Finland och Tyskland är mycket bättre kostnadsmässigt, men vi är glada över att vi har bra och kunnig personal samt lokaliteter som gör oss konkurrenskraftiga. Vår export uppgår till 70 procent och går till ca 90 länder runt om i världen. Vad händer när kronan stiger? Vi har en dopad valuta och vi konkurrerar med aktörer som har kostnader i Euro. Vi kommer få ett helt annat läge i Sverige och vi är inte ett undantag, säger Anders Dahl.

För att svenska företag ska stå sig i den internationella konkurrensen har vi inte råd att låta kostnaderna dra i väg och urholka konkurrenskraften ytterligare. Avtalsförhandlingarna måste ge villkor som stärker konkurrenskraften för svenska företag på den globala marknaden. Nu krävs avtal för starkare internationell konkurrenskraft och fler jobb i Sverige. Först då kan företagen bidra till integrationsarbetet där fler ska kunna få ett arbete och bryta utanförskap. Det är viktigt för att samhället ska hålla ihop.

- LOs förslag om utbildningsjobb utesluter den grupp som allra mest behöver den här typen av reformer, det vill säga de som inte har en färdig grundskoleutbildning och det handlar om 30 procent av våra nyanlända, säger Peter Jeppsson.

Svenskt NäringslivAvtalsrörelsen
Skriven avLouise Uvenfeldt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist