Under kommande läsår är det flera ungdomar i Halland som kommer att driva ett UF-företag. För att få ut så mycket som möjligt av sitt UF-år spelar rådgivaren en viktig roll. – Jag delar gärna med mig av mina kunskaper till UF-elever, samtidigt som jag kan inspireras av deras kreativitet och drivkraft i tidig ålder, säger Erik Blomberg, Vd Eleiko Group AB.
UF står för Ung Företagsamhet, en organisation som har utbildat i entreprenörskap i över 30 år. Sedan starten har utbildningen UF-företagande sett ungefär lika ut. Elever på gymnasiet startar, driver och avvecklar ett företag, ett så kallat UF-företag.
Ett av Hallands nya UF-företag är MEPA Design UF arbetar med accessoarer och egentillverkade armband. Trots att de inte har varit igång så länge har de redan sålt några stycken.
– Responsen från kunderna har varit god, men tack vare rådgivare så har vi fått mycket feedback på vår produkt – hur vi kan utveckla den ännu mer och hur vi bättre kan marknadsföra oss. Vi vill kunna ta produkten till vidare till nästa nivå, säger Christoffer Eriksson som tillsammans med Joel Abraham driver UF-företaget MEPA Design UF.
Att driva ett UF-företag under ett läsår innebär att eleverna behöver kunna ekonomi, marknadsföring och ledarskap. Att ha en rådgivare tillgänglig under sitt läsår är därför viktig och lärorik på många sätt.
– Det är jättekul att få hjälpa till med tips och råd till UF-eleverna, men för mig är det lika viktigt att få tips, råd och inspiration av dem! Jag får mycket energi genom att samtala och ge råd till ännu en ny generation UF-elever, avslutar Magdalena Johansson, Vd ALMI i Halland.
Svenskt Näringsliv