NYHET5 april 2017

Tylö ser ljust på framtiden

Som en liten och öppen ekonomi är Sverige starkt beroende av exportmarknaden. Tylös verksamhet är inget undantag. Som för många andra små – och medelstora företag har man en krympande hemmamarknad och de internationella marknaderna blir allt viktigare.

Tylö AB är en ledande tillverkare av bastu, dusch och ångbad. Verksamheten bygger på ett starkt varumärke, betydande internationella marknadsandelar och ett erbjudande om riktiga kvalitetsprodukter som främjar ”äkta badglädje”.

- Tylös strävan efter kvalitet återspeglas i hela verksamheten och man tar ett aktivt miljöansvar såväl val av virke som i produktionsprocesser. För att säkerställa kvalitet så är produkterna än idag utvecklade och producerad vid vår egen fabrik i Halmstad, säger Anders Dahl, VD Tylö.

- Globaliseringen och digitaliseringen har medfört att Tylö nått ut på nya marknader, men man har likaledes mötts av nya konkurrenter. Tylö har under en tid genomfört en omfattande omställning av verksamheten. Idag produceras till exempel aggregat endast på beställning via återförsäljare och online-försäljning, vilket gör att man har relativt låga lagerhållningskostnader.

- Vi är idag extremt exportberoende och 70 procent av våra produkter går på export som når cirka nittio marknader. Våra största konkurrenter återfinner vi i Finland och Tyskland. Vi känner av den starka prispress som marknaden utsätts för idag och vi befinner oss i en allt mer ansträngd konkurrenssituation. Därtill finns nu känningar av marknadseffekterna som ofta följer efter en tid med dopad valuta, menar Anders Dahl.

Omvärldsläget och då närmast den hamnstrejk som pågått i Göteborgs hamn sedan en tid tillbaka har även denna stor påverkan för produktionen. Ungefär 30 procent av hela Sveriges import och export går via Göteborgs hamn. Vad gäller containerfrakten går 60 procent av import och export till Sverige till och från Göteborg. Då Göteborgs hamn inte kunnat motivera kostnader för att lasta om dessa containrar blir tillverkningsföretag som Tylö drabbade då de inte nås av styckegods som är avgörande i tillverkningsprocesserna.

- Att skapa förutsättningar för en så kostnadseffektiv produktion som möjligt har, och är även fortsatt, avgörande för oss. Tylö har länge haft höga kostnader per arbetskraftstimma och man hoppas nu på nya möjligheter till flextid och pensionsavtal. Vi ser nu försiktigt positiva resultat av den omställning som har gjorts, vår goda ledning på produktionssidan och det ständiga arbetet med produktionsutveckling och ser med tillförsikt på framtiden, avslutar Anders Dahl.

Svenskt NäringslivexportKonkurrens
Skriven avLouise Uvenfeldt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist