Utveckling är vägen till att synas på kartan

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA För varje företag är det viktigt att utvecklas. Är man som vi dessutom ett företag på landsbygden är utvecklingen extra viktig och faktiskt också avgörande.Vi har ingenting gratis här. Vi måste förändras och bli bättre för att vara attraktiva. Att dessutom ha rätt mental inställning underlättar givetvis och gör jobbet roligt – vi vet av erfarenhet att varje ny utmaning också innebär nya möjligheter.

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Den inställningen grundar sig från den dag 1985 då vår pappa tog beslutet att börja producera ekologisk mjölk på gården. I och med pionjärskapet inom den produktionen dök de första studiebesöken upp och där såddes den första tanken om att låta gården bli ett besöksmål. Därefter har det rullat på och idag erbjuder vi allt från aktiviteter, spa, restaurang, konferens, boende och inte minst det senast stora tillskottet vingården – en satsning med målsättningen att verkligen sätta oss på kartan.

Jag får med både glädje och stolthet konstatera att vi är ett familjeföretag där förnyelsearbetet är en naturlig del. En inställning som säkert också gjorde att generationsväxlingen, när jag och mina syskon tog över ansvaret för verksamheten, blev helt odramatisk. Faktum är att vi redan var så involverade i verksamheten att övertagandet när pappren skrevs under blev en ren formalitet. Även rollfördelningen bland oss syskon har varit odramatisk. Vi har stort företroende för varandra och drar nytta av varandras styrkor. Jag tycker det är roligt att starta upp saker medan mina syskon är duktiga förvaltare.

Men samtidigt ska det ärligt konstateras att familjeföretag inte är som andra bolag, man måste förhålla sig till varandras känslor. Vi sitter dessutom på flera stolar – vi är ägare och vi är också tre personer som är anställda i bolaget. I dessa positioner måste vi, för att föra företaget framåt, driva det på ett professionellt sätt. För att detta ska fungera krävs både mycket engagemang och väldigt mycket hjärta. Just nu är vi dessutom inne i en fas i företagets utveckling då vi behöver gå utanför familjen för att finna viktiga nyckelpersoner för att målet med vår utveckling ska kunna gå i lås.

Ser man till den verksamhet vi har på Ästad Vingård idag har vi kommit långt sedan platsen enbart var förknippad med ”Fångarna på gården”. På många sätt sticker vi redan ut och skulle kanske kunna ge oss själva lite mer lugn och ro genom att vara nöjda och tycka att det här är gott nog, men just vår ständiga utveckling är drivkraften och styrkan i vårt varumärke.

90 procent av våra besökare kommer från en radie om 20 mil. Det vill vi ändra på och för att attrahera människor ännu längre ifrån måste vi bli bättre. Mackmyra har lyckats ta positionen som den svenska whiskeytillverkaren. Vi ska vara Sveriges vingård, en destination med fint spahotell med vin och aktiviteter. När jag kastar in handduken ska vi vara internationellt erkända. Jag är medveten om att det målet kan låta stort, men som sagt: vi är ett företag på landsbygden och har inget gratis. För att lyckas krävs det därför att våga sikta högt och vi gör det genom inställningen att utvecklas och bli bättre dag för dag.

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hallandspolitikers vallöfte: införa Rättviksmodellen

FÖRETAGSKLIMAT Jag ser fram emot införandet av Rättviksmodellen som var det moderata vallöftet inför valet till företagarna och jobbskaparna i Halland! Med den utgår man från att företagen har en vilja att göra rätt. Och jag hoppas att det snart blir verklighet, så att det inte bara blir fina ord i en debattartikel inför ett val. 
NYHET Publicerad:

Högkonjunkturen fortsätter – men bromsar in något

KONJUNKTUR. Den svenska ekonomin har befunnit sig i högkonjunktur sedan 2016. Toppen är nu nådd och tillväxttakterna kommer att sakta in framöver. Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av inhemska faktorer som exempelvis den förestående inbromsningen i bostadsbyggandet.
NYHET Publicerad:

Fler unga i Halland ska få möjlighet att driva UF-företag

ENTREPRENÖRSKAP. Ung Företagsamhet Halland är en viktig aktör i samhället för att träna och utveckla ungdomar i sitt entreprenörskap och sin företagsamhet. Många andra regioner har ökat andelen ungdomar som driver UF-företag, men Halland ligger kvar på samma nivåer som de senaste tre åren. ”De senaste åren har vi blivit omkörda. Nu är det dags att växla upp, men vi kan inte göra det ensamma”, säger Jenny Blomedal, tf regionchef Ung Företagsamhet Halland.
NYHET Publicerad:

Verkstadsföretaget: "svårt att fånga intresset hos ungdomarna"

SKOLA NÄRINGSLIV Med en modern verkstadsindustri och en ung delägare, tar Manovi i Varberg ett stort ansvar för att arbeta i nära samverkan med skolorna för att attrahera medarbetare till framtiden. ”Det är bara fem år sedan som jag själv tog studenten, så jag har fortsatt bra koll på vad jag som student önskade. Och samverkan kan bli så mycket bättre.” Säger Andreas Bengtsson, delägare i Manovi Varberg AB.
NYHET Publicerad:

För första gången når Falkenberg topp-tio

RANKINGEN År efter år har Falkenbergs kommun successivt klättrat uppåt på kommunrankingen. 2010 passerades topp-50-gränsen och i år hamnade kommunen för första gången i det absoluta toppskiktet med en tiondeplacering.
NYHET Publicerad:

Elin granskar medias rapportering av resursslöseri

SKOLA. För många studenter kan det vara svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. En värdefull praktik är många gånger avgörande för att få relevant arbetslivserfarenhet. ”Mitt stora samhällsintresse avgjorde valet av utbildning, och att nu även studera medias granskning kring slöseri med skattepengar ska bli riktigt intressant!” säger Elin Wärm.
NYHET Publicerad:

Gör företagsklimatet till en prioriterad fråga för mandatperioden!

KOMMENTAR Efter några överraskningar i de olika kommunerna, står ändå en ny mandatperiod för dörren. Det innebär både möjligheter och utmaningar för Hallands kommuner. Frågor om skatteintäkter, integration och kompetensförsörjning kommer att stå i fokus på många håll. En sak är dock klar. Med ett bra lokalt företagsklimat ökar möjligheterna för både tillväxt och utveckling. Därför bör företagsklimatet vara en prioriterad fråga för de kommande fyra åren.
NYHET Publicerad:

Falkenberg: Yrkesvux i samverkan med näringslivet får fler i jobb

UTBILDNING Efter att flertalet arbetsgivare i Falkenberg signalerat vikten av yrkesvuxutbildningar för fortsatt kompetensförsörjning, har kommunens näringslivsbolag och vuxenutbildning banat väg för utökad samverkan – med mål om att skapa en win-win för både arbetstagare och jobbskaparna.
NYHET Publicerad:

Halland söker fler patent men färre varumärken

IMMATERIALRÄTT. Innovativa, uppfinningsrika och kreativa företag är avgörande för att Halland och Sverige ska utvecklas. När Patent- och registreringsverket nyligen presenterade sin statistik för 2017, var det både glädjande och oroande utveckling för Hallands län.
NYHET Publicerad:

Minskad regelbörda ger tid till annat

REGELFÖRENKLING. Regelbördan och regelkrånglet som de svenska företagen och företagarna möter i sin vardag är ett stort problem. De administrativa kraven och bördorna tar tid från att utveckla kärnverksamheten. Dessutom har Sverige tappat i den internationella rankingen över de senaste åren. ”Många politiker pratar sig varma om minskat regelkrångel, så nu är det dags att gå från ord till handling”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

UF-alumnen från Halland mottog stipendium för affärsidé

UNG FÖRETAGSAMHET. Under läsåret 17/18 drev Jonathan Persson UF-företaget Helios Innovations i Halland. Nyligen mottog han Ljungbergsfondens teknikstipendium under Ljungbergsdagen i Falun. Nu registrerar han sitt företag och söker patent för att kunna påbörja resan som företagare.
NYHET Publicerad:

Varbergsföretaget: "fler ska vilja stanna inom besöksnäringen"

FÖRETAGSKLIMAT Varbergs Kusthotell ligger 52 steg från havet i vackra Apelviken och är ett av Varbergs mest kända varumärken. Trots att efterfrågan ökar så är Terese Asplund, VD Varbergs Kusthotell, inte nöjd. ”Jag älskar att utveckla och göra saker ännu bättre. Och det finns mycket att utveckla – både hos oss och tillsammans med Varbergs kommun”.
NYHET Publicerad:

Hög tid för reformer

FÖRETAGARPANELEN. Det är fortsatt bra tryck bland företagen i Halland, men utfallet när det gäller produktion/försäljning, investeringar och antalet anställda är lägre än förväntat. En avmattning är tydlig i Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet. ”Det är nu som vi bör sätta större fokus på företagens betydelse i samhället och dess förutsättningar, innan vi är i en lågkonjunktur”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Sverige bör se och lära av Norge

UPPHANDLING. Upphandlingar är något som Taiga i Varberg har blivit riktigt duktiga på. Varannan kund kommer från en vunnen upphandling. Framför allt märker de skillnad på hur Norge upphandlar, där de också har kunder. ”I Norge är det större fokus på funktion och kvalitet. Där har svenska upphandlingar mer att lära”, säger Ann Rydholm, Vd Taiga.
NYHET Publicerad:

Laholm nysatsar för att återta topplacering

FÖRETAGSKLIMAT. I veckan presenterade Svenskt Näringsliv rankingen för det lokala företagsklimatet i Halland. Samtliga kommuner går uppåt i rankingen förutom tidigare länsettan Laholm som störtdyker med 60 placeringar. ”Är det någon som kan vända den negativa utvecklingen på kort tid, så är det Laholms kommun”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Det ska bli lätt att göra rätt i Halmstad

FÖRETAGSKLIMAT Rättviksmodellen, som innebär att kommunal tillsyn faktureras i efterhand och präglas av dialog, gick från utskälld till att ha blivit föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare. Nu ser Halmstad kommun över möjligheten att införa modellen i sin egen organisation, för att göra det lätt för företagen att göra rätt och för att förbättra företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Falkenberg bäst i Halland – är nu topp tio i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT. Falkenberg kommun har bäst företagsklimat i Halland enligt företagen. Det framgår när Svenskt Näringsliv i dag släpper sin ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges kommuner. ”Stort grattis till Falkenberg som gör sitt bästa resultat någonsin och kvalar in på topp-tiolistan i Sverige”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Förenkling för framtiden genom dagens teknik

JOBBSKAPARNA. Bröderna Knape är bildligt uppväxta i företaget som pappa startade i garaget hemma i Onsala. Det fanns aldrig en tanke på att ta över verksamheten, men tillslut tog äldsta brodern Niklas Knape initiativet. ”Jag inser att det finns en enorm stolthet hos den äldre generationen företagare och därmed kan det var svårt att inse det verkliga värdet av företaget”.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen: skiftande företagsklimat i Halland

FÖRETAGSKLIMAT. Den 2 oktober släpper Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet företagare upplever att det är bäst att starta och driva företag. ”Halland har varit fjärde bästa län i landet, så det ska bli spännande att se hur det har gått för de halländska kommunerna”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Eleiko engagerar sig i arbetet för stärkt folkhälsa

JOBBSKAPARNA. Ett av Hallands mest välkända internationella varumärken – framförallt inom styrkelyft och träning – satsar på folkhälsopolitik genom ett samarbete med Almega Friskvårdsföretagen. ”Vi ser det som en central del i vårt företags vision att skapa en starkare värld”, säger Erik Blomberg, VD Eleiko Group AB.