Utveckling är vägen till att synas på kartan

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA För varje företag är det viktigt att utvecklas. Är man som vi dessutom ett företag på landsbygden är utvecklingen extra viktig och faktiskt också avgörande.Vi har ingenting gratis här. Vi måste förändras och bli bättre för att vara attraktiva. Att dessutom ha rätt mental inställning underlättar givetvis och gör jobbet roligt – vi vet av erfarenhet att varje ny utmaning också innebär nya möjligheter.

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Den inställningen grundar sig från den dag 1985 då vår pappa tog beslutet att börja producera ekologisk mjölk på gården. I och med pionjärskapet inom den produktionen dök de första studiebesöken upp och där såddes den första tanken om att låta gården bli ett besöksmål. Därefter har det rullat på och idag erbjuder vi allt från aktiviteter, spa, restaurang, konferens, boende och inte minst det senast stora tillskottet vingården – en satsning med målsättningen att verkligen sätta oss på kartan.

Jag får med både glädje och stolthet konstatera att vi är ett familjeföretag där förnyelsearbetet är en naturlig del. En inställning som säkert också gjorde att generationsväxlingen, när jag och mina syskon tog över ansvaret för verksamheten, blev helt odramatisk. Faktum är att vi redan var så involverade i verksamheten att övertagandet när pappren skrevs under blev en ren formalitet. Även rollfördelningen bland oss syskon har varit odramatisk. Vi har stort företroende för varandra och drar nytta av varandras styrkor. Jag tycker det är roligt att starta upp saker medan mina syskon är duktiga förvaltare.

Men samtidigt ska det ärligt konstateras att familjeföretag inte är som andra bolag, man måste förhålla sig till varandras känslor. Vi sitter dessutom på flera stolar – vi är ägare och vi är också tre personer som är anställda i bolaget. I dessa positioner måste vi, för att föra företaget framåt, driva det på ett professionellt sätt. För att detta ska fungera krävs både mycket engagemang och väldigt mycket hjärta. Just nu är vi dessutom inne i en fas i företagets utveckling då vi behöver gå utanför familjen för att finna viktiga nyckelpersoner för att målet med vår utveckling ska kunna gå i lås.

Ser man till den verksamhet vi har på Ästad Vingård idag har vi kommit långt sedan platsen enbart var förknippad med ”Fångarna på gården”. På många sätt sticker vi redan ut och skulle kanske kunna ge oss själva lite mer lugn och ro genom att vara nöjda och tycka att det här är gott nog, men just vår ständiga utveckling är drivkraften och styrkan i vårt varumärke.

90 procent av våra besökare kommer från en radie om 20 mil. Det vill vi ändra på och för att attrahera människor ännu längre ifrån måste vi bli bättre. Mackmyra har lyckats ta positionen som den svenska whiskeytillverkaren. Vi ska vara Sveriges vingård, en destination med fint spahotell med vin och aktiviteter. När jag kastar in handduken ska vi vara internationellt erkända. Jag är medveten om att det målet kan låta stort, men som sagt: vi är ett företag på landsbygden och har inget gratis. För att lyckas krävs det därför att våga sikta högt och vi gör det genom inställningen att utvecklas och bli bättre dag för dag.

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hallänning - ny vice ordförande i Svenskt Näringsliv

SVENSKT NÄRINGSLIV. Sven-Olof Gudmundsson har arbetat inom motorbranschen i över 40 år, varav 20 år som företagare. Därtill har han länge varit engagerad inom Svenskt Näringsliv och opinionsbildning för företagandets villkor. Nu axlar han rollen som ordförande för SME-kommittén och därmed vice ordförande i Svenskt Näringsliv. ”Det är ett jättehedrande uppdrag”, säger Sven-Olof Gudmundsson, ägare Circle K Sannarp.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Enkätsläpp 2019 - Så tycker företagen om företagsklimatet i Halland

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner i Sverige får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning med svar från totalt över 30 000 företag. ”Falkenberg är den enda kommunen i Halland som når upp till de betygen”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Näringslivet står högt på agendan i Laholm

FÖRETAGSKLIMAT De senaste åren har Laholms företagsklimat gjort en resa som innefattat både toppar och dalar. ”Vi arbetar för att förbättra företagsklimatet, bland annat genom ett projekt som ska öka förståelsen mellan kommun och företag. Dessutom har vi börjat implementera ”Rättviksmodellen” och vi har kommit en bra bit på väg”, säger Erling Cronqvist (c), kommunstyrelseordförande i Laholm.
NYHET Publicerad:

Anonymt men världsledande säkerhetsföretag – från Halmstad

JOBBSKAPARNA Ett anonymt, men världsledande, företag finns sedan en tid i Halmstad med hela världen som arbetsfält med visionen att rädda liv. ”Säkerhet, utveckling och kvalitet är grunden i vårt företag. Det har varit grunden sedan företaget startades 1938.”, säger Anders Sandell, CEO Holmbergs Safety System.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

700 näringslivsutvecklare till Halland

KRÖNIKA Bra kan bli bäst, men för det krävs ett långsiktigt och metodiskt arbete för att nå dit. Det blev tydligt när jag, tillsammans med Hallands näringslivschefer, besökte Solna Stad som har legat på plats 1 på vår ranking över det lokala företagsklimatet – 11 år i rad.
NYHET Publicerad:

Ökad förståelse ska förbättra Länsstyrelsens myndighetsutövning

LÄNSSTYRELSEN Många företagare i Halland efterfrågar att Länsstyrelsen ska ha en större förståelse för deras verklighet. “Vi vill fortsätta föra en dialog med er, och kom gärna med förslag på hur vi kan göra det. Genom att förstå varandra är alla vinnare”, säger Lena Sommestad, Landshövding i Halland.
NYHET Publicerad:

Halländska företagare inspirerade elever

VÄLFÄRDSSKAPARNA På Kattegattsgymnasiet i Halmstad fick elever på fordonsprogrammet och industriprogrammet ta del av två företagares erfarenheter av hur det är att vara ägare till ett företag. Under föreläsningen berättade Sven-Olof Gudmundsson, ägare av Circle K Sannarp, och Thomas Jansson, ägare av AB BR JANSSON-NISSAVARVET, om deras bästa tips och råd till ungdomar som vill starta ett eget företag.
NYHET Publicerad:

Halmstad: ”Vi siktar mot att bli bäst i Sverige”

FÖRETAGSKLIMAT. I Halmstad är förhoppningarna stora om att göra företagsklimatet ännu bättre. ”Målet vi siktar mot är att bli bäst i Sverige. Svenskt Näringslivs rankning är viktig eftersom den ger en generell bild av företagsklimatet, vilket har påverkan på nyetableringen av företag i kommunen. Om företagen mår bra mår även Halmstad bra", säger Jonas Bergman (m), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.
NYHET Publicerad:

Konjunkturtoppen passerad i Sverige, tillväxten saktar in

KONJUNKTUR Den svenska ekonomin har befunnit sig i högkonjunktur sedan 2016. Toppen är nu nådd och tillväxttakten kommer att sakta in framöver. BNP-tillväxten bedöms sjunka från 2,3 procent i fjol till 1,4 procent i år respektive 1,5 procent 2020. ”Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av svaga bostadsinvesteringar. Det rör sig däremot inte om något dramatiskt fall i tillväxttakten utan snarare en mildare avmattning i konjunkturen”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Familjeföretaget: ”Viktigt att man förstår våra förutsättningar”

JOBBSKAPARNA På Hallands ”östkust”, vid sjön Bolmen, finns familjeföretaget Tiraholm Fisk. Där finns den viktiga råvaran insjöfisken, ett stenkast från gästen. ”Vi är verkligen allt med hållbar landsbygdsutveckling – matproduktion, turism, arbetstillfällen, lokalt engagemang och ett bidrag till ett levande landskap. Och vi är tacksamma att verka i en liten kommun där vi känner varandra väl”, säger Malin Ekwall, Tiraholms Fisk AB.
NYHET Publicerad:

Kungsbacka gör det enklare för företagen genom att införa ny modell

FÖRETAGSKLIMAT. Företagsklimatet i Kungsbacka fungerar bra idag, men det finns behov av förbättringar. ”Företagen är viktiga för Kungsbacka och vi vill ge bra service till dem. Därför satsar vi stort på att förbättra vår näringslivsservice.”, säger Hans Forsberg (m), kommunstyrelseordförande i Kungsbacka.
NYHET Publicerad:

Falkenbergsmodellen ska hålla kvar kommunen i rankingtoppen

FÖRETAGSKLIMAT I Hallands län är det Falkenberg som är den ledande kommunen i rankningen av det lokala företagsklimatet. ”Företagsklimatet är bra här i Falkenberg och idag har vi en placering som vi är riktigt nöjda med. Målet vi kommer att fokusera på framöver är att bibehålla den platsen, och att på sikt kunna klättra ännu högre i rankningen”, säger Per Svensson (s), kommunstyrelseordförande i Falkenberg.
NYHET Publicerad:

Företagaren: ”Länsstyrelsens handling påverkar oss och våra anställda”

LÄNSSTYRELSEN Länsstyrelserna har ett viktigt uppdrag som statlig myndighet, men anses även ha en bristande förståelse för företagens villkor. Det visar Svenskt Näringsliv Hallands undersökning från hösten 2018. ”Länsstyrelsen förstår inte konsekvenserna av deras handlingar – hur det påverkar oss som företag och våra anställda. Nu är det hög tid att starta en dialog för en ökad och bättre förståelse för varandra”, säger Mikael Öberg, Vd LBC Ängstorp i Laholm.
NYHET Publicerad:

En förändrad Arbetsförmedling – bra för alla

KOMPETENS Arbetsförmedlingen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll, och står nu inför en reformering. Istället för att förmedla jobb bör myndigheten fokusera på myndighetsutövning och kontroll av de fria aktörer som står för jobbförmedlingen. Ruben Linton driver Tetiko i Varberg som levererar tjänsten ”Stöd och matchning” till myndigheten. Han ställer sig positiv till Arbetsförmedlingens förändring framåt och menar att det är något alla tjänar på i slutändan.
NYHET Publicerad:

Halland behöver fler unga företagare

KRÖNIKA. Företag och företagsamma människor är avgörande för Sverige och Hallands tillväxt och vår gemensamma välfärd. Att fler väljer att ta ansvar för ett företag – skapar jobb åt sig själv och andra – är därför avgörande. Där kan attityder, bemötande och kreativa kluster vara en nyckelfråga för framtiden för att få fler unga personer att bli arbetsgivare och bygga bolag i Halland.
NYHET Publicerad:

Hemkommunen stoppade deras företag – fick hjälp av annan kommun

FÖRETAGSKLIMAT. Att starta företag är för många ett stort steg, men ibland är yttre faktorer mer avgörande än andra. För två 17-åringar i Halmstad var det kommunen som stoppade. ”När jag ringde till Varbergs kommun möttes vi av positiv energi och en vilja att hjälpa till. Men det var motsatsen i Halmstad kommun”, berättar Melker Oscarsson.
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Halland

FÖRETAGSAMHETEN. Halland tillhör fortsatt de mest företagsamma länen, trots att förändringen jämfört med ifjol är i princip obefintlig. Dock står Halland ut i Svenskt Näringslivs årliga undersökning Företagsamheten, som bland annat visar att kvinnornas företagsamhet ökat under senaste åren och är nu den fjärde starkaste i riket.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med den mest företagsamma befolkningen i Halland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, dvs andelen företagsamma individer, uppgår 2019 till 14,1 procent av Hallands befolkning. En marginell försämring jämfört med ifjol. Enbart Varberg ökar företagsamheten i länet, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som idag presenteras för tionde året i rad.