Utveckling är vägen till att synas på kartan

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA För varje företag är det viktigt att utvecklas. Är man som vi dessutom ett företag på landsbygden är utvecklingen extra viktig och faktiskt också avgörande.Vi har ingenting gratis här. Vi måste förändras och bli bättre för att vara attraktiva. Att dessutom ha rätt mental inställning underlättar givetvis och gör jobbet roligt – vi vet av erfarenhet att varje ny utmaning också innebär nya möjligheter.

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Den inställningen grundar sig från den dag 1985 då vår pappa tog beslutet att börja producera ekologisk mjölk på gården. I och med pionjärskapet inom den produktionen dök de första studiebesöken upp och där såddes den första tanken om att låta gården bli ett besöksmål. Därefter har det rullat på och idag erbjuder vi allt från aktiviteter, spa, restaurang, konferens, boende och inte minst det senast stora tillskottet vingården – en satsning med målsättningen att verkligen sätta oss på kartan.

Jag får med både glädje och stolthet konstatera att vi är ett familjeföretag där förnyelsearbetet är en naturlig del. En inställning som säkert också gjorde att generationsväxlingen, när jag och mina syskon tog över ansvaret för verksamheten, blev helt odramatisk. Faktum är att vi redan var så involverade i verksamheten att övertagandet när pappren skrevs under blev en ren formalitet. Även rollfördelningen bland oss syskon har varit odramatisk. Vi har stort företroende för varandra och drar nytta av varandras styrkor. Jag tycker det är roligt att starta upp saker medan mina syskon är duktiga förvaltare.

Men samtidigt ska det ärligt konstateras att familjeföretag inte är som andra bolag, man måste förhålla sig till varandras känslor. Vi sitter dessutom på flera stolar – vi är ägare och vi är också tre personer som är anställda i bolaget. I dessa positioner måste vi, för att föra företaget framåt, driva det på ett professionellt sätt. För att detta ska fungera krävs både mycket engagemang och väldigt mycket hjärta. Just nu är vi dessutom inne i en fas i företagets utveckling då vi behöver gå utanför familjen för att finna viktiga nyckelpersoner för att målet med vår utveckling ska kunna gå i lås.

Ser man till den verksamhet vi har på Ästad Vingård idag har vi kommit långt sedan platsen enbart var förknippad med ”Fångarna på gården”. På många sätt sticker vi redan ut och skulle kanske kunna ge oss själva lite mer lugn och ro genom att vara nöjda och tycka att det här är gott nog, men just vår ständiga utveckling är drivkraften och styrkan i vårt varumärke.

90 procent av våra besökare kommer från en radie om 20 mil. Det vill vi ändra på och för att attrahera människor ännu längre ifrån måste vi bli bättre. Mackmyra har lyckats ta positionen som den svenska whiskeytillverkaren. Vi ska vara Sveriges vingård, en destination med fint spahotell med vin och aktiviteter. När jag kastar in handduken ska vi vara internationellt erkända. Jag är medveten om att det målet kan låta stort, men som sagt: vi är ett företag på landsbygden och har inget gratis. För att lyckas krävs det därför att våga sikta högt och vi gör det genom inställningen att utvecklas och bli bättre dag för dag.

Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

En förändrad Arbetsförmedling – bra för alla

KOMPETENS Arbetsförmedlingen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll, och står nu inför en reformering. Istället för att förmedla jobb bör myndigheten fokusera på myndighetsutövning och kontroll av de fria aktörer som står för jobbförmedlingen. Ruben Linton driver Tetiko i Varberg som levererar tjänsten ”Stöd och matchning” till myndigheten. Han ställer sig positiv till Arbetsförmedlingens förändring framåt och menar att det är något alla tjänar på i slutändan.
NYHET Publicerad:

Halland behöver fler unga företagare

KRÖNIKA. Företag och företagsamma människor är avgörande för Sverige och Hallands tillväxt och vår gemensamma välfärd. Att fler väljer att ta ansvar för ett företag – skapar jobb åt sig själv och andra – är därför avgörande. Där kan attityder, bemötande och kreativa kluster vara en nyckelfråga för framtiden för att få fler unga personer att bli arbetsgivare och bygga bolag i Halland.
NYHET Publicerad:

Hemkommunen stoppade deras företag – fick hjälp av annan kommun

FÖRETAGSKLIMAT. Att starta företag är för många ett stort steg, men ibland är yttre faktorer mer avgörande än andra. För två 17-åringar i Halmstad var det kommunen som stoppade. ”När jag ringde till Varbergs kommun möttes vi av positiv energi och en vilja att hjälpa till. Men det var motsatsen i Halmstad kommun”, berättar Melker Oscarsson.
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Halland

FÖRETAGSAMHETEN. Halland tillhör fortsatt de mest företagsamma länen, trots att förändringen jämfört med ifjol är i princip obefintlig. Dock står Halland ut i Svenskt Näringslivs årliga undersökning Företagsamheten, som bland annat visar att kvinnornas företagsamhet ökat under senaste åren och är nu den fjärde starkaste i riket.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med den mest företagsamma befolkningen i Halland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, dvs andelen företagsamma individer, uppgår 2019 till 14,1 procent av Hallands befolkning. En marginell försämring jämfört med ifjol. Enbart Varberg ökar företagsamheten i länet, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som idag presenteras för tionde året i rad.
NYHET Publicerad:

Strejken avblåst – nu råder fredsplikt

HAMNKONFLIKTEN Under tisdagskvällen kom aviseringen om avblåst hamnstrejk. Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknar ett andrahandsavtal. Det innebär att verksamheten i samtliga berörda hamnar, med Göteborgs Hamn i spetsen, kan återgå i och med avtalet.
NYHET Publicerad:

Fortsatt högtryck bland företagen i Halland

FÖRETAGARPANELEN. Det har varit högkonjunktur i svensk ekonomi sedan 2016 och det råder fortsatt högtryck bland företagen i Halland. ”De halländska företagen är mest positiva i landet sett till produktion- och försäljningsvolym de kommande sex månaderna”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Nygammal VD ska stärka Falkenberg som destination

JOBBSKAPARNA När ESS Group förvärvade Falkenberg Strandbad år 2011 hade verksamheten 30 000 gäster och omsatte 52 miljoner kronor. Idag stoltserar man med 100 000 gäster och att hotellchefen Kent Johansson nu tillträder som VD. ”Jag är glad, taggad och full av respekt inför min nya roll. Nu ska vi fortsätta bygga Falkenberg Strandbad till en självklar destination”.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs granskning av medias rapportering

RAPPORT. Frågan om att höja eller sänka skatten är en vanlig debatt inom politiken. Det finns många aspekter att ta hänsyn till när det gäller vår gemensamma välfärd, men det är sällan effektivisering av de skattemedel som redan finns uppmärksammas i dessa sammanhang. ”Vi har därför specialgranskat halländsk media under 2018, och där finns mer att önska för att lyfta denna viktiga samhällsfråga”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Företagen i fokus i Region Hallands tillväxtarbete

FÖRETAGSKLIMAT Region Hallands utvecklingsplanering är ett verktyg i det regionala tillväxtarbetet. Syftet är att skapa en samlad bild över regionens tillgångar och hur dessa bör utvecklas. ”Här är de privata företagen centrala och jag är tacksam över att näringslivet, tack vare årets Ästad Forum, får en tydlig röst inför kommande tillväxtstrategi”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Halländska företagen: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST. När företagarna i Hallands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar ca 40 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Laholm inför Rättviksmodellen

FÖRETAGSKLIMAT Tillväxt och Tillsyn från Rättviks kommun har hyllats för sitt koncept att utveckla nya arbetssätt för kommunernas tillväxt- och tillsynsarbete, med mål att förenkla för näringslivet. Laholms kommun har nu tagit efter konceptet och upprättat en åtgärdsplan för hur man ska förbättra företagsklimatet i kommunen. En plan som grundarna av Tillväxt och Tillsyn ställer sig positiva till.
NYHET Publicerad:

Teknikföretagen: ”Digitaliseringen tar inte jobb ifrån oss”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige är världsledande inom teknikområdet, men teknikföretagens behov av kompetens är stort och det är inte troligt att antalet ungdomar som kommer direkt från utbildningssystemet kommer att räcka. ”Kompetensbristen är vår största utmaning”, säger Li Ljungberg som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen.
NYHET Publicerad:

Attraktiva arbetsplatser ska öka intresset för byggbranschen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige växer och inom bara några år är vi 11 miljoner invånare. Då behövs fler bostäder, sjukhus och förskolor. ”Ingen kan tvivla på att byggbranschen är en framtidsbransch. Men än har inte alla upptäckt det. Vi vill att fler ska söka sig till branschen, inte minst kvinnor”, säger Martin Klang, Sveriges Byggindustrier Halland.
NYHET Publicerad:

Teknikcollege i Laholm engagerar både elever och företag

UTBILDNING. Samverkan mellan skola och näringsliv innebär stora fördelar för elever, skola och näringsliv. Elever får en uppfattning om vad som kan förväntas av dem när de väl kommer ut i arbetslivet, skolor har möjlighet att ge eleverna en undervisning som är förankrad i det verkliga arbetslivet och företag får möjlighet att möta framtidens medarbetare.
NYHET Publicerad:

Inför gymnasievalet i Halland

UTBILDNING. Ungefär 4 000 niondeklassare i Hallands län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet.se med fakta om alla program och gymnasieskolor. ”Det behövs bättre konsumentupplysning om gymnasieskolans betydelse för arbetslivet”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Framtiden i handeln

DIGITALISERING Möjligheten att handla via internet har skapat stora förändringar inom den svenska handeln. Samtidigt utökas konkurrensen eftersom svenska företag nu konkurrerar med internationella jättar som Amazon. ”Men det har även skapat en möjlighet för svenska företag att nå en global marknad”, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel. 
NYHET Publicerad:

Halmstads deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Halmstad är kommunen som under 2019 kommer delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram, för att förbättra det lokala företagsklimatet. ”Det ska bli spännande att följa Halmstad och förhoppningen är detta blir startskottet på en resa mot ett bättre företagsklimat”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv i Halland.
NYHET Publicerad:

Gemensamt ansvar för lyckad kompetensförsörjning

Besöksnäringen är en bransch som drabbats hårt av kompetensbristen. Fram till år 2023 kommer det finnas ett behov av att anställa 5 000 nya kockar. ”Samverkan mellan skola och näringsliv är en av nyckelfaktorerna för att attrahera arbetskraft”, säger Clara Nilsson, kommunikationsansvarig Visita Västra.
NYHET Publicerad:

Stora utmaningar gällande kompetensförsörjning i transportbranschen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. En av de branscher som har stora bekymmer med kompetensbristen är transport. Det råder stor brist på chaufförer och bussförare och där 8 av 10 företag upplever att de har svårt att rekrytera ny personal. ”Kompetensförsörjning är den viktigaste frågan för våra medlemsföretag”, säger Frida Mueller, förhandlare och arbetsrättsjurist på Transportföretagen i Göteborg.