NYHET2 augusti 2017

Varberg år 2037 enligt Johan Lind

”Västkustens kreativa mittpunkt” har länge varit Varberg kommuns vision för utveckling av näringslivet och samhället i stort. Kanske är det först nu som man börjar se resultatet på riktigt. Här finns ett arv av entreprenörskap med bolag som Monark, Lunarstorm och NilsonGroup tillsammans med nya globala bolag som Yellow Brand Protection…

…Med närhet till stora städer i Skandinavien, en god attityd gentemot det privata näringslivet, gedigna affärsnätverk och en utbildning i världsklass, är det inte konstigt att Varberg har kommit att bli en entreprenörshubb. Hit flyttar man för att starta framtidens bolag, främst inom upplevelseindustrin och IT-branschen. Varberg har bevisat att ingenting är omöjligt.

Tillbaka till nutid. Scenariot ovan kanske känns avlägset för många. En vision att sträva efter är viktigt om möjligheter ska skapas och samhället utvecklas, enligt Johan Lind. Tillsammans med Adrian Eriksson och Oskar Edespong, startade han företaget Vertiseit. Företaget erbjuder lösningar för digital kundkommunikation inom retail, så kallad Digital Signage. Vertiseit startades år 2008 och har idag 24 anställda.

Vad krävs för att nå visionen om Varberg?
— Först och främst måste man inse att det är företagen som skapar jobb och då är utbildning helt avgörande. Varberg måste våga satsa på kvalitativ skola som har en tydlig koppling till företagens behov. För oss är det en svår och lång process att finna rätt kompetens, främst systemutvecklare. Det är brist på den yrkeskategorin i hela landet. I längden kommer vi att klara oss tack vare goda förutsättningar för att vara en attraktiv arbetsplats. Men för start up-bolag kommer det bli tufft att rekrytera den kompetens som behövs för att växa och utveckla verksamheterna. Politikerna behöver lyssna till vilka frågor som näringslivet vill lyfta, inte ducka för att de är svåra. Vågar man satsa på rätt företagsklimat och utbildningar, har man allt att vinna.

Vad krävs för att lyckas

— Det jag tror på riktigt kan spela roll är samhällets attityd i kombination med minskad byråkrati. Idag finns det alldeles för många regelverk, oavsett vilken bransch du verkar i, som hämmar bolagens tillväxt. Det får exempelvis inte gå ett år innan du får svar eller besked på den fråga eller ansökan du ställt. Det handlar dessutom ofta om småsaker som kan tyckas vara helt oväsentliga i det stora perspektivet. Ett exempel från verkligheten är när vi ansökte om bygglov för att sätta upp en digital skärm, 32 tum stor, vid entrén till vårt kontor för att välkomna våra kunder. Vi fick avslag på grund av att en ny skyltpolicy skulle tas fram. Det är precis sådana småsaker som kan ha betydelse för näringslivet, men där förståelsen för vilka signaler det skickar tyvärr ofta saknas.

Vilka styrkor har Varbergs kommun?
— Kommunen är välmående och har den geografiska närheten till Göteborg, vilket är en viktig förutsättning för näringslivet. Här finns en attraktiv levnadsmiljö som lockar människor att flytta hit. Å andra sidan kan det också vara ett hot – man blir nöjd och lutar sig tillbaka i stolen. Det är viktigt att hela tiden vara på tå eller har ett tydligt fokus att underlätta för entreprenörer som förverkliga sina idéer och drömmar. Företagsamma människor ser ju till att resurser, i form av skattepengar, och jobb skapas. Det ger förutsättningarna för fler och bättre jobb, ökade gemensamma offentliga resurser och en ännu bättre livskvalité för alla.

Svenskt NäringslivArbetsmarknad
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist