Varbergsföretaget: "fler ska vilja stanna inom besöksnäringen"

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Varbergs Kusthotell ligger 52 steg från havet i vackra Apelviken och är ett av Varbergs mest kända varumärken. Trots att efterfrågan ökar så är Terese Asplund, VD Varbergs Kusthotell, inte nöjd. ”Jag älskar att utveckla och göra saker ännu bättre. Och det finns mycket att utveckla – både hos oss och tillsammans med Varbergs kommun”.

Terese Asplund, Varbergs kusthotell

Terese Asplund, Varbergs kusthotell

Varbergs Kusthotell ingår i den danska hotellkoncernen Comwell, som är en av Danmarks starkaste varumärken inom konferens. Det finns 16 systerhotell i Danmark och ett i Sverige som är Aspenäs Herrgård i Lerum. I Varberg tillhör de en av de största arbetsgivarna med sina 120 fastanställda och med totalt 220 personer på lönelistan.

– Vi har gjort en fantastisk resa de senaste åren. Många som kommer hit är konferensgäster, och det är en marknad som fortsatt växer för oss. Den privata marknaden är väldigt stabil år efter år. De kommer hit både för läget och bo på hotellet, och det är själva spadelen som drar mest, berättar Terese Asplund.

Terese Asplund flyttade tillbaka med familjen till Falkenberg under tiden som hon fortsatt arbetade i Göteborg. Där var hon med från starten när Sankt Jörgen Park öppnade. Sedan 2013 arbetar hon som vVD på Varbergs Kusthotell och 2016 tog hon över rollen som VD. Med många år i branschen tillhör hon en av dem som älskar branschen och som brinner för de olika yrkena som finns inom den.

– Det är många unga som får sina första yrkeserfarenheter i vår bransch. Men tyvärr är det många som väljer att studera vidare till något annat, istället för att stanna kvar och utbilda sig vidare inom branschen och göra karriär här. Jag tror att det är en nyckelfråga för hela branschen i framtiden – att få fler att vilja stanna kvar i branschen istället för att hela tiden rekrytera nya, konstaterar Terese Asplund.

Trots att Varbergs Kusthotell inte har hög personalomsättning är det ändå en av de viktigaste frågorna för företaget framöver. En tydlig strategi har tagits fram för att få fler att vilja stanna kvar och för att identifiera eldsjälarna som redan finns i företaget.

– Inom företaget kommer vi tydliggöra än mer vilka karriärsteg, utbildningar och möjligheter det finns för de medarbetare som verkligen vill. Vi vill fortsätta utvecklas och bli bättre, och då är våra medarbetare en viktig del i framgången. Lik väl som vi vill vara med och bidra till Varberg kommuns utveckling. Jag vet att vi är många företagare som aktivt vill vara med i dialogen med kommunen, för vi ser en enorm utvecklingspotential. Och jag hoppas att den dialogen intensifieras framöver, avslutar Terese Asplund.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Halländska företagen: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST. När företagarna i Hallands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar ca 40 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Laholm inför Rättviksmodellen

FÖRETAGSKLIMAT Tillväxt och Tillsyn från Rättviks kommun har hyllats för sitt koncept att utveckla nya arbetssätt för kommunernas tillväxt- och tillsynsarbete, med mål att förenkla för näringslivet. Laholms kommun har nu tagit efter konceptet och upprättat en åtgärdsplan för hur man ska förbättra företagsklimatet i kommunen. En plan som grundarna av Tillväxt och Tillsyn ställer sig positiva till.
NYHET Publicerad:

Teknikföretagen: ”Digitaliseringen tar inte jobb ifrån oss”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige är världsledande inom teknikområdet, men teknikföretagens behov av kompetens är stort och det är inte troligt att antalet ungdomar som kommer direkt från utbildningssystemet kommer att räcka. ”Kompetensbristen är vår största utmaning”, säger Li Ljungberg som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen.
NYHET Publicerad:

Attraktiva arbetsplatser ska öka intresset för byggbranschen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige växer och inom bara några år är vi 11 miljoner invånare. Då behövs fler bostäder, sjukhus och förskolor. ”Ingen kan tvivla på att byggbranschen är en framtidsbransch. Men än har inte alla upptäckt det. Vi vill att fler ska söka sig till branschen, inte minst kvinnor”, säger Martin Klang, Sveriges Byggindustrier Halland.
NYHET Publicerad:

Teknikcollege i Laholm engagerar både elever och företag

UTBILDNING. Samverkan mellan skola och näringsliv innebär stora fördelar för elever, skola och näringsliv. Elever får en uppfattning om vad som kan förväntas av dem när de väl kommer ut i arbetslivet, skolor har möjlighet att ge eleverna en undervisning som är förankrad i det verkliga arbetslivet och företag får möjlighet att möta framtidens medarbetare.
NYHET Publicerad:

Inför gymnasievalet i Halland

UTBILDNING. Ungefär 4 000 niondeklassare i Hallands län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet.se med fakta om alla program och gymnasieskolor. ”Det behövs bättre konsumentupplysning om gymnasieskolans betydelse för arbetslivet”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Framtiden i handeln

DIGITALISERING Möjligheten att handla via internet har skapat stora förändringar inom den svenska handeln. Samtidigt utökas konkurrensen eftersom svenska företag nu konkurrerar med internationella jättar som Amazon. ”Men det har även skapat en möjlighet för svenska företag att nå en global marknad”, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel. 
NYHET Publicerad:

Halmstads deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Halmstad är kommunen som under 2019 kommer delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram, för att förbättra det lokala företagsklimatet. ”Det ska bli spännande att följa Halmstad och förhoppningen är detta blir startskottet på en resa mot ett bättre företagsklimat”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv i Halland.
NYHET Publicerad:

Gemensamt ansvar för lyckad kompetensförsörjning

Besöksnäringen är en bransch som drabbats hårt av kompetensbristen. Fram till år 2023 kommer det finnas ett behov av att anställa 5 000 nya kockar. ”Samverkan mellan skola och näringsliv är en av nyckelfaktorerna för att attrahera arbetskraft”, säger Clara Nilsson, kommunikationsansvarig Visita Västra.
NYHET Publicerad:

Stora utmaningar gällande kompetensförsörjning i transportbranschen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. En av de branscher som har stora bekymmer med kompetensbristen är transport. Det råder stor brist på chaufförer och bussförare och där 8 av 10 företag upplever att de har svårt att rekrytera ny personal. ”Kompetensförsörjning är den viktigaste frågan för våra medlemsföretag”, säger Frida Mueller, förhandlare och arbetsrättsjurist på Transportföretagen i Göteborg.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

ARBETSGIVARAVGIFT. Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. ”Den allmänna löneavgiften har successivt höjts och finansierar ingen försäkringsförmån för de anställda. Det är en ren skatt och nu föreslås den höjas ännu mer.”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Näringsliv satte Hylte på festivalkartan

JOBBSKAPARNA. Tillsammans med Region Halland och Hylte kommun tog gänget bakom succén Hallifornia, festivalkonceptet till Hylte. Resultatet blev Hallifornia into the Woods med mat, musik och aktiviteter för alla målgrupper – från och av det lokala näringslivet i Hylte kommun. ”Det blev fantastiskt bra och ett steg till att växla upp vårt arbete för att göra Hylte till en destination.”, säger Ronny Löfquist, kommunstyrelsens ordförande i Hylte.
NYHET Publicerad:

Dags att blicka mot år 2020

ÅRSKRÖNIKA. 2018 gick i raketfart och nu är det snart 2019. Ett intensivt valår är till ända men med ett sömnigt efterspel. Det är dock inte känslan ute hos de halländska företagen, utan där är det full fart framåt i den digitala ekonomin på digitala plattformar. Så det är dags att vakna nu, här går det undan.
NYHET Publicerad:

Tillväxten saktar in, toppen är nådd i Halland

KONJUNKTUR Den svenska ekonomin har befunnit sig i högkonjunktur sedan 2016. Toppen är nu nådd och tillväxttakterna kommer att sakta in framöver. Det visar även årets sista konjunkturrapport från de halländska företagen. ”De halländska företagen uppger nu är lägre produktion/försäljning än för sex månaders sedan”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

”Allt att vinna på mångfald”

UTBILDNING Erlandsson Bygg siktar på mångfald. Under hösten har sex personer med utländsk bakgrund utbildats till snickare, och nu har alla fått jobb. Den nya kompetensen och medarbetarnas stolthet över att få bidra stärker företaget.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

GYMNASIEVALET. Nu förbereder sig 110 000 elever för sina gymnasieval i början av nästa år.  Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Dålig förståelse hos Länsstyrelsen

LÄNSSTYRELSEN. Var fjärde företagare i Halland anser att Länsstyrelsens service är dålig och 41 procent anser att förståelsen för företagens villkor är dåliga. Detta trots myndighetens uppdrag att arbeta för hållbar tillväxt och utvecklingen i länet, med målet att alla ska ha möjlighet att bo, utvecklas och driva företag. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv i Halland.
NYHET Publicerad:

Alla elever i Halland borde driva UF-företag

KRÖNIKA. Sverige behöver fler Spotify. Fler modiga entreprenörer som lyckas starta, driva och utveckla företag som sätter landet på kartan. Samtidigt behöver vi hitta lösningar på den kompetensbrist som nu sprider sig genom landets alla företag och branscher. Det finns inga enkla lösningar. En stor del handlar dock om att uppmuntra våra unga att våga förverkliga sina idéer.
NYHET Publicerad:

Högskolan i Halmstad vill öka kunskapen om immaterialrätt

PATENT. Immateriella rättigheter blir allt viktigare för företag, i takt med teknikutveckling och globalisering.De står för en allt större del av värdet i samhällsekonomin och utgör en strategiskt viktig tillgång för företag. ”Därför är detta en viktig fråga även för våra högskolor. Att Högskolan i Halmstad redan arbetar med frågan och ser möjligheter till vidare utveckling är glädjande – framförallt för att ge studenterna den kunskap de behöver”, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.