NYHET26 oktober 2016

Visstidspersonalen en del av de boendes trygghet

På HVB-hemmet Rasmusgården i Falkenberg har man valt att hålla hög personaltäthet, trots att det är en liten verksamhet. Det betyder att företaget utöver de sju tillsvidareanställda i personalen också behöver ett antal visstidsanställda.

– Vi har tre personer anställda på allmän visstidsanställning, och därutöver två anställda på det ramavtal som finns i kollektivavtalet, berättar Lotta Johansson, vd på Rasmusgården. Verksamheten är personalintensiv, och vi jobbar i princip alltid i par. Är man tillsvidareanställd eller allmän visstidsanställd så är man en del i vårdteamet och utgör en viktig del av tryggheten runt de ungdomar som bor på boendet.

Lotta Johansson beskriver hur de som i dag är visstidsanställda har ett engagemang och ett driv men kan sakna adekvat utbildning. Det är vanligt att de har ett par parallella anställningar för att samla erfarenhet från flera behandlingshem.

– Jag har höga krav på mina visstidsanställda, eftersom de arbetar i kärnverksamheten och mycket nära det övriga teamet. Skulle ordinarie personal säga upp sig så skulle de vara aktuella att tillsvidareanställas, beroende på vilken tjänst det handlar om. I dag har vi däremot inte behov av att tillsvidareanställa fler, så skulle inte allmän visstidsanställning finnas så skulle alternativet för dessa personer vara de anställningsformer som finns i kollektivavtalen. Den anställningsformen innebär att man bara är anställd just när man är i arbete, så allmän visstidsanställning ger en bra kontinuitet relativt det alternativet.

-– Vi använder allmän visstidsanställning istället för vikarie-anställning. Dels måste man om man anställer någon som vikarie ha ett start- och slutdatum, samt knyta tjänsten till någon annans frånvaro. Under sommaren till exempel kan en och samma person täcka upp för tre ordinarie personers semestrar inom ramen för samma anställning, eftersom all den ordinarie personalen inte kan ta ut semester samtidigt när de boendes trygghet ska värnas. På så sätt är en allmän visstidsanställning en förenkling relativt en vikarietjänst.

– Men faktum är att det aldrig har varit aktuellt i samtalen med vårt lokala fackförbund att lösa det på något annat sätt, det har bara varit tal om allmän visstidsanställning. Vi har ett bra samarbete med fackförbundet, avslutar Lotta.

Svenskt Näringsliv
Skriven avCharlotte Schéle