NYHET2 januari 2019

Åtta miljoner för bättre öl och arbetsmiljö

Jämtlands Bryggeri satsar hårt. De senaste sex åren har bolaget investerat sammanlagt åtta miljoner kronor för att förbättra såväl ölkvaliteten som arbetsmiljön.

I slutet av december blev de senaste investeringarna på 1,5 miljoner kronor klara. Bryggeriet har byggt ett helt nytt filtreringssystem och installerat en palleteringsrobot.

– Roboten är en ren arbetsmiljöåtgärd, den underlättar arbetet otroligt mycket. Istället för att medarbetarna manuellt lyfter hundratals öllådor sköter palleteringsroboten det jobbet. Det nya systemet med keramiska filter höjer kvaliteten på ölet, säger Anders Thelenius vd för Jämtlands Bryggeri.

Bryggeriet har tidigare investerat i en ny tapp- och förpackningslinje när de bytte till mindre ölflaskor, från 50 till 33 centiliter. I samband med den omställningen gjordes även ett arbete med nya etiketter och marknadsföring. I den här investeringsomgången satsar de alltså på en ny filtreringsteknik.

– Största fienden som öltillverkare är att få in syre i ölen. Om man har fått in syre i flaskan blir både smak och hållbarhet sämre. Med det nya slutna systemet med keramiska filter minimeras den risken och vi kan säkerställa kvaliteten i våra produkter i ännu högre grad, säger Anders Thelenius.

Den nya tekniken har även miljömässiga vinster.

– Tidigare har vi använt Kiselghur, en sorts sandfiltrering, och då behövde vi byta filtren efter varje filtrering. Vi slängde cirka 4000 filterplattor per år. Nu behöver vi inte slänga någon alls, de keramiska filtren håller i 10 år.

Två rekordår

Jämtlands Bryggeri är en stor lokal aktör i branschen, de brygger cirka 830 000 liter öl per år och levererar till systembolag, dagligvaruhandel och restauranger över hela landet. De senaste åren har varit bolagets bästa resultatmässigt. Bryggeriet har ökat omsättningen med 5,6 miljoner kronor mellan 2015 till 2017, från 26,4 till 32 miljoner kronor.

– Trots den kraftigt ökande konkurrensen i bryggeribranschen har vi haft våra två bästa år någonsin. Det är framförallt våra duktiga bryggare som levererar god kvalitet på ölen som ligger bakom framgången. Men även investeringarna i teknik och arbetsmiljö bidrar förstås till de positiva resultaten, säger Anders Thelenius.

December bästa månaden

December, jul och nyår är bryggeriets högsäsong. Bolaget är en av tre bryggerier i hela landet, stora som små, som har företagets julöl representerad i samtliga systembolagets 440 butiker.

– December är den månad med absolut högst omsättning under hela året. Vårt julöl är sedan flera år en storsäljare, det har också fått bra betyg i olika öltester. Återigen kan vi tacka våra duktiga bryggare för den framgången, de är bra på att ta fram goda recept och de ser till att ölen håller hög och jämn kvalitet.

Export nästa steg

Bryggbranschen är på uppgång och har så varit under ett antal år. Sedan Jämtlands Bryggeri startade sin tillverkning i mitten på 90-talet har antalet professionella bryggerier ökat från ett 20-tal till drygt 340 idag. Konkurrensen är hård och bolaget investerar för att hänga med och utveckla verksamheten där export kan vara nästa steg.

– Vi håller på och undersöker vilka länder som kan bli aktuella. Det naturliga är att vi börjar med våra grannländer men planerna är i sin linda och vi för dialog med Business Sweden kring utvecklingsplanerna. För att lyckas med export krävs förstås bra kvalitet på ölen men också att man har bra partners i det land man vill in i och det kräver ett jobb, säger Anders Thelenius.

Arbetsmiljö
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist