NYHET17 oktober 2016

Bristande dialog hämmar friskolorna i Jämtland

Bättre dialog och mer samarbete. Det efterfrågade friskolerepresentanter när Svenskt Näringsliv bjöd in till lunchmöte om skolans framtid i Jämtland.

Till lunchmötet var Svenskt Näringslivs skolexpert Johan Olsson samt Storsjögymnasiets Pecka Marklund inbjudna att tala. På plats fanns representanter för flera friskolor samt kommunpolitiker.

Efter Johan Olssons presentation om skolans nuläge och utmaningar, valde Pecka Marklund att hålla ett kort anförande.

– Det vi möter från allmänheten och politiker är en syn på friskolor som inte är tokpositiv. Vi möter människor som känner att de måste påtala hur illa de tycker om friskolor. De tror att vi sitter på Caymanöarna och samlar pengar, berättade Marklund innan han släppte ordet fritt.

Diskussionen som följde handlade främst om två ämnen. Den misstro som finns hos både medborgare, tjänstemän och politiker gentemot friskolor men också om bristen på samarbete och dialog mellan den kommunala skolan och friskolorna.

– Johan Olsson sa något väldigt viktigt, att det är kommunens elever som vi i skolan ska lyckas för. Då är det viktigt att vi samarbetar. Kan vi göra saker tillsammans istället för på var sitt håll kan vi ägna mer tid åt våra elever på båda håll, säger Marklund.

Anton Waara (S), ordförande i Gymnasieförbundet, ser friskolorna som en viktig partner för att ta hand om kommande barnkullar. I förgrunden Anders Lindh, Kids Östersund och Honesta skolutveckling.

Anton Waara (S), ordförande i Jämtlands Gymnasieförbund, såg positivt på ett förbättrat samarbete.

– Det finns goda förutsättningar. Vi ser att det kommer stora barnkullar och när vi har haft det tidigare har friskolorna hjälpt till att ta hand om elever. Vi planerar inte att bygga en till våning på Wargentinskolan, utan vi förväntar oss att friskolorna tar elever och konkurrerar. Det krävs för att vi ska få en välbalanserad skola framöver.

En svårighet med att samarbeta är att kommunen och friskolorna tävlar om att locka elever. Men vinningen av en bättre dialog är inte bara till fördel för friskolorna.

– Kommunen har alltid ansvaret för eleverna. Måste vi stänga ner vår verksamhet så är det ni som måste ta över våra elever. Har vi den dialogen i tid så vet ni om vad som händer och kan planera bättre. Men den dialogen finns inte i dag, säger Anders Lindh som driver förskolan Kids Östersund.

För friskolorna innebär avsaknaden av dialog att det är svårt att planera verksamheten då politikernas beslut kommer utan förvarning. Vare sig det handlar om fördelning av skolpengen eller om nya förskolor. Men kanske kom det ett frö till förbättring. Daniel Liljendahl (MP) som sitter i Barn- och utbildningsnämnden i Östersund lovade att bjuda in friskolornas representanter till att delta i det långsiktiga planeringsarbetet för skolan i Östersund.

Utbildning