NYHET31 januari 2017

Detaljregleringen sänker företagen

Omfattande byråkrati gör att allt färre företag deltar i offentliga upphandlingar. Regeringens nya upphandlingslagstiftning riskerar dessutom att ytterligare försämra situationen. Mattias Wikner, vd och delägare i Wikners i Persåsen, ifrågasätter skarpt detaljregleringen.

– Många ”bör- och skallkrav” är onödiga. Det ställs ofta detaljerade krav/önskemål som inte är relevanta i en upphandling när det gäller tjänster. Till exempel kan det frågas: om det finns ångbastu, hur många lunchrätter man har, om det finns strykmöjligheter etc. etc. Den detaljinformationen kan inte vara nödvändigt att ha med inledningsvis. Detaljerna kan komma i ett senare skede när beställningen väl ska göras, säger Mattias Wikner, vd och delägare i Wikners i Persåsen.

Släpp detaljerna

Anläggningen Wikners i Persåsen i Oviken har flera ben att stå på: inredning och design från eget snickeri, aktiviteter och konferenser samt restaurang. Företaget är med på ett fåtal upphandlingar per år men det skulle kunna vara många fler. Att det inte sker beror på att pappersarbetet tar för mycket tid från verksamheten. Mattias Wikner menar att de offentliga organisationerna borde släppa detaljstyrningen och istället lägga mer fokus på att reglera vad för sorts leverantör man vill ha.

– Det borde ligga mer tyngdpunkt på att säkerställa att de företag som är med och lämnar anbud är seriösa och har rätt grundkvalifikationer, säger Mattias Wikner.

Många och krångliga krav är alltså skälen till att företag inte deltar i upphandlingar. Och istället för att vända på denna utveckling har regeringen tagit fram ett lagförslag som ökar kravbördan ytterligare. Många remissinstanser har sågat förslaget som beskrivs som ”illa skrivet, svårtolkat och kontraproduktivt”. Även Lagrådet är kritiska.

– Ökad byråkrati ökar den skattefinansierade sysselsättningen i det offentliga där administratörerna får mer jobb. Vi företagare får stå ökade kostnader med ännu större arbetsinsats med pappersarbete. Det är helt bakvänt. Jag önskar att de kunde förenkla istället för att försvåra, säger Mattias Wikner.

I slutändan är frågan om rimligare upphandlingsregler inte enbart en fråga om rättvisare konkurrens för företag att lämna anbud, även om det perspektivet är nog så viktigt. Frågan om rimligare upphandlingskrav handlar också om att skapa en bättre konkurrens som innebär att myndigheter kan göra bättre affärer och därmed hantera våra gemensamma välfärdspengar på ett klokare sätt.

– Även om vi småföretagare skulle ha en bättre produkt att erbjuda än ett stort resursstarkt företag så blir det svårt för oss att komma fram med det. Vi små och medelstora företag har inte möjlighet att hantera all pappersexercis. Hela processen blir för komplicerad att hålla på med, säger Mattias Wikner.

Avtalstrohet nyckelfråga

Mattias Wikner efterlyser bättre uppföljningar av hur ramavtalen följs, hur många gånger en myndighet verkligen köper tjänsten hos de upphandlade företagen. En kontroll av hur stor avtalstrohet man har.

– Det värsta är när man lägger ner väldigt mycket jobb på upphandlingarna och sen inser att myndigheterna ibland kringgår de ramavtal man själv har varit med och upphandlat. Det känns emellanåt helt kontraproduktivt. Avtalstrohet är definitivt en nyckelfråga. Min upplevelse är att en myndighet ibland utnyttjar ett upphandlat företag för att pressa priserna hos företag som inte är upphandlade. Det har vi varit med om det flera gånger och det tycker jag inte är okej, säger Mattias Wikner.

Upphandling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist