NYHET15 juli 2016

Fortsatt lågt betyg för företagsklimatet i Härjedalen

Företagsklimatet i Härjedalens kommun får fortsatt låga omdömen av företagen. Fyra områden sticker ut som extra dåliga: attityder, handläggningstider, service och bemötande.

Thony Gustafson

Företagens kritik har framkommit i såväl Svenskt Näringslivs undersökningar, i kommunens egna kontakter med företagen och i arbetet med att ta fram Härjedalskontraktet.

– Inom de här områdena är kritiken entydig och vi måste ta krafttag för att få till en förändring. Genom att öka förståelsen för vikten av korrekt information till företagarna, ge tydliga besked och bra återkoppling i ärendehanteringen ska vi vända på den här negativa bilden, säger Thony Gustafson, näringslivschef i Härjedalens kommun.

Personalförstärkning

Han berättar att kommunen också behöver hitta sätt att jobba smartare och att det finns behov av förstärkning för att klara vissa uppgifter som har bäring på framförallt handläggningstider.

– Vi är en liten kommun, men har en fantastisk utveckling inom inte minst besöksnäringen. Det byggs och investeras, samtidigt som kommunens verksamheter i stort är dimensionerade för en betydligt mindre befolkningsmängd. Vi är drygt 10 250 invånare men hanterar lika många bygglovsärenden som Uppsala. Det är en utmanande balansgång att hantera, säger Thony Gustafson.

Härjedalen i bottenskiktet

I Svenskt Näringsliv ranking över kommunernas näringslivsklimat ligger Härjedalen i bottenskiktet och har gjort det i flera år. För drygt ett år sedan sjösattes Härjedalskontraktet. Det är en överenskommelse mellan politiker över partigränserna, tjänstemän och företagare att tillsammans jobba för att utveckla företagandet i kommunen. Drygt 200 av kommunens cirka 1 200 aktiva företagare har skrivit under överenskommelsen. Jonas Kojan, vd för Destination Funäsfjällen är en av dem.

Jonas Kojan

– Det jag har märkt är att kommunen går ut med information via nyhetsbrev lite oftare och de har varit i kontakt med mig några fler gånger det senaste året jämfört med tidigare. I övrigt har jag inte upplevt någon skillnad sedan införandet. Men jag kanske inte är riktigt representativ som företagare eftersom jag är vd för ett destinationsbolag. Jag har en del kontakt med kommunen men det är mer strategiska frågor som berör besöksnäringen. Vi har en bra dialog även om vi inte är överens i alla sakfrågor och jag kan tycka att saker och ting tar lite för lång tid, säger Jonas Kojan.

Fortsatt svaga omdömen

För kommunens del innefattar överenskommelsen 30 punkter inom fyra områden: service, dialog, bollsinne (lyhördhet, flexibilitet) och ständig förbättring. Trots överenskommelsen och kommunens löften om åtgärder fortsätter företagen att ge kommunen låga betyg.

– Jag tror att det beror på flera saker men framförallt beror det på att vi inte varit tillräckligt bra på berätta vad vi faktiskt gör. Vi har åtgärdat några av punkterna och det pågår hela tiden förbättringsarbeten men vi har inte varit bra nog på att nå ut till företagen och berättat om det, säger Thony Gustafson.

Åtgärder

Han ger några exempel på saker kommunen ändrat på enligt överenskommelsen:

  1. 1.
    En kontaktväg in. En och samma handläggare genom ett ärende.
  2. 2.
    LOTS-funktion finns för alla företagare
  3. 3.
    Kortare handläggningstider för bygglov. Utlovade 10 veckor hålls såvida ansökningen är komplett.
  4. 4.
    Bättre miljöarbete och behovsanpassad renhållning införs i fler områden. Det innebär att man betalar för den mängd avfall man lämnar, ju bättre man källsorterar, desto lägre kostnad. Förändringen skedde i dialog med företagare och föreningar.

– En del av de punkter vi lovat att göra har vi kunnat åtgärda enkelt och snabbt, till exempel: företagarträffar, lunchträffar med kommunledningen, temamöten kring företagarfrågor, regelbundna utskick av nyhetsbrev. Det svåraste att åtgärda snabbt är till exempel frågor som har koppling till myndighetsutövning: taxor, avgifter, tillstånd och handläggningstider. De tar längre tid att förändra, säger Thony Gustafson.

Anställer för upphandling

Kommunala upphandling är ett område som många företag runt om i Sverige ger bottenbetyg, Härjedalen är inget undantag.

– Det är definitivt ett område vi tar på allvar. Vi har till exempel alldeles nyligen anställt en person som enbart ska jobba med upphandlingsfrågor. Vi har också börjat bryta ner större upphandlingar i mindre för att ge lokala producenter chansen att vara med, ett sådant exempel är upphandlingen av lokalt producerat nötkött. Från att inte ha arbetet aktivt alls med de här frågorna gör vi det nu men det finns absolut mer att göra, säger Thony Gustafson.

Har ni kommit tillräckligt långt på det här året?
– Härjedalskontraktet är ett arbete vi gör tillsammans med företagen och vi har gjort en hel rad med saker vi kommit överens om. Men detta är inget projekt som ska vara klart ett visst datum. Det är en process som tar tid, säger Thony Gustafson.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist