NYHET19 maj 2017

Tvingas gå med förlust eller flytta utomlands

Adam Myllykoski och Philip Åslund har gjort storsuccé med sitt UF-företag Skinbutiken och har belönats med två guld på SM i Ung Företagsamhet. Men nu har planen att starta aktiebolag stoppats av nya momsregler. För att fortsätta driva företaget måste de nu välja mellan att gå med förlust i varje affär eller flytta verksamheten utomlands.

Vid SM i Ung Företagsamhet blev Skinbutiken UF utsedda till "Årets Tillväxtföretag". Nu det det ut som att momsreglerna kommer att sätta stopp för utvecklingen.

Skinbutiken UFs affärsidé är att återförsälja virtuella föremål, så kallade skins. Skins är skal till vapen och andra tillbehör i olika spel och Skinbutiken UF är en av Sveriges största återförsäljare av skins till spelet CS:GO, Counter-Strike: Global Offensive.

Philip Åslund

– Skins är utsmyckningar som endast har sitt värde eftersom att det finns en efterfrågan på marknaden. Ju mer ovanligt förekommande ett skin är desto mer värdefullt är det, säger Philip Åslund, webbutvecklare på Skinbutiken.

Spelet CS:GO ligger inom Steam, en plattform där man sparar alla sina spel och skins. På Steam kan du sätta in riktiga pengar för att sedan handla i virtuell valuta på deras marknad, men du kan inte omvandla dina virtuella värden och ta ut riktiga pengar. Skinbutiken UFs lösning är att växla över handeln till fysisk valuta.

Adam Myllykoski

– Vi har köpt in skins av olika privatpersoner och större leverantörer för runt 60-70 procent av föremålets värde på Steam-marknaden. Sedan säljer vi skinsen vidare för cirka 85 % av marknadsvärdet. Så kunden tjänar på att köpa via oss istället för via Steam, säger Adam Myllykoski, vd Skinbutiken och fortsätter;

– Vår prissättning anpassas efter vilket utbud vi har och hur stor efterfrågan är. Vi vill aldrig stå med tomma lager, men eftersom vi ändrar priset beroende på efterfrågan har vi alltid lyckats bibehålla ett lagersaldo.

Stor och växande målgrupp

Målgruppen för Skinbutiken UF är stor och växande. E-sporten påstås vara världens snabbast växande sport. För Skinbutiken UF är det främst ungdomar mellan 15-30 år som är intresserade av deras produkter.

– Vi når ut till vår målgrupp via sociala medier. Vi har bland annat fått möjlighet att marknadsföra vår hemsida i en Facebookgrupp med över 57 000 medlemmar och på så sätt nått ut till en stor mängd av vår målgrupp, snabbt och kostnadseffektivt. I dagsläget har vi över 4 700 registrerade användare på vår webbsida och närmare 1 000 unika besökare per dag, berättar Philip Åslund.

Mycket kraft har lags på att skapa en så användarvänlig webbsida som möjligt. Hemsidan ska vara enkel att handla från och kunden ska känna sig trygg i sitt köp. På marknaden finns tyvärr en del bedragare.

– Att bli lurad på pengar är ett stort problem på marknaden så att vara en trygg leverantör lönar sig. Vi har fått mycket uppskattning för vår hemsida, säger Adam Myllykoski.

Från UF till AB

Nu väntar nedläggning av UF-företaget och en uppstart av ett aktiebolag där verksamheten kan fortsätta. Den störta utvecklingspotentialen ligger i att digitalisera hela köpprocessen.

– Som det ser ut idag så behöver vi manuellt godkänna alla order, vilket tar lite tid. Målet är att systematisera köpprocessen så att vi inte behöver hålla på med någon handpåläggning. Men för det så behöver vi starta ett aktiebolag och skaffa Swish för företag, berättar Adam Myllykoski.

Vad är det som stoppar er nu?

– Ja, alltså vi är ju bara 17 år ännu, vi fyller 18 år först i höst. Så hittills har det varit vår ålder som begränsar vår utveckling, konstaterar Adam och Philip.

Men nu har en ny bedömning av Skatteverket ställt killarnas affärsidé på ända och valet står helt plötsligt mellan att göra förlust eller fortsätta bedriva verksamhet från ett annat land. Det är beslutet om att hela försäljningssumman ska bli momspliktig.

– Eftersom vi köper och säljer av privatpersoner så borde vi få använda oss av vinstmarginalbeskattning av begagnade varor. Ett regelverk som andra som köper och säljer begagnade varor från privatpersoner, exempelvis bilhandlare kan använda. Det skulle innebära att vi betalar moms på vinsten. Men blir vi momspliktiga på hela försäljningsbeloppet gör vi förlust på i princip vartenda sålt skin, konstaterar Adam Myllykoski.

Enligt killarna så finns det andra aktörer i branschen som initialt fått beskedet att det var okej att använda sig av vinstmarginalbeskattningsmetoden, men att Skatteverket nu har ändrat sig. Och plötsligt står Adam och Philip inför helt nya utmaningar.

– Som det ser ut i dagsläget är det omöjligt att bedriva verksamhet i Sverige. Nu får vi kolla upp vilka andra möjligheter som finns. Att etablera sig utomlands är ett alternativ, problemet är då att vi inte kan koppla på Swish, vilket är den stora anledningen till att vi lyckats bli så stora.

Framtidsutsikterna för Jämtlands guldföretag har slagits i spillror, men ännu är Adam och Philip inte helt nere för räkning.

– Vi hoppas såklart på en förändring - men sånt lär ta tid...

EntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist