NYHET13 december 2016

Kilometerskatten dödar inlandet

Förslaget om att införa kilometerskatt oroar många företagare runt om i landet. Men varken politiker eller allmänhet verkar förstå hur hårt det kan drabba företag, jobb och befolkning. Bo Ottosson, ordförande för åkeriföretaget Reaxcer träffade nyligen regeringens utredare för att ge sin bild.

– Vi fick inget löfte om att utredningen kommer att hamna i papperskorgen men vi fick i alla fall möjlighet att berätta vad som händer med oss i Norrlands inland om förslaget blir verklighet. Inom Reaxcer uppskattar vi att kostnaderna ökar med nära 100 miljoner kronor över en natt om en kilometerskatt på 20 kronor per mil införs, säger Bo Ottosson, ordförande för Reaxcer.

En jämtlandsdelegation med Bo Ottosson, Göran Bergström, Strömsunds kommunalråd, Anders Blomgren, ordförande i Strömsunds utvecklingsbolag och ett par företagare träffade på tisdagen regeringens utredare Björn Olsson i Stockholm. Enligt honom hamnar skatten sannolikt inte på så mycket som 20-24 kronor som nämnts tidigare.

– Utredaren Björn Olsson sa till oss att skatten förmodligen blir lägre, eventuellt mellan 10 och 14 kronor. Men det är också för mycket. Det här är den absolut största enskilda fråga för Norrlands inland i modern tid. Det är ett orimligt förslag som kommer att drabba alla, såväl företag som privatpersoner, säger Bo Ottosson.

Regeringen utlovade en aktiv näringspolitik för fler och växande företag när de kom till makten. Men Bo Ottosson tycker att förslaget om kilometerskatt går helt på tvärs mot den ambitionen.

– Om tanken med kilometerskatten är som regeringen initialt informerade om, att beskatta utlandstrafiken, så bör det gå att göra på ett betydligt mer ansvarsfullt sätt än att stänga halva landet, där bland annat basindustrierna finns. När vi träffade regeringens utredare pratade han om en differentiering för glesbygd men det var inte klart hur det skulle gå till, det återstår hur det blir med det, säger Bo Ottosson.

Han menar att kilometerskatten inte är en enskild företagsfråga utan framförallt en landsbygdsfråga.

– Det här är en skatt på avstånd. Vi på landsbygden som har långa transporter på allt gods kommer att få betala mer för alla våra varor. Förslaget är helt förödande på alla sätt för landsbygden, det dödar inlandet, säger Bo Ottosson.

Sämre konkurrenskraft

För basindustrin som till exempel skogsindustrin är intransporterna en viktig del för att klara konkurrenskraften gentemot leverantörer i andra länder. Kilometerskatten skulle försämra företagens konkurrenskraft markant.

– Sett ur skogsföretagens ögon så är detta mycket allvarligt. På den globala marknaden är konkurrensen stenhård. Leverantörer från kontinenten har närmare till marknaden i medelhavsområdet som blivit en stark marknad för den svenska industrin, även marknaden i fjärran östern är betydande. Om kostnaderna för transporter kommer att öka, så är risken att svensk industri kommer att förlora i konkurrenskraft mot andra leverantörer som ligger närmare marknaden, säger Bo Ottosson.

Skatta utländska lastbilar

Enligt uträkningar som analysföretaget WSP har gjort på uppdrag av Åkeriförbundet, Transportföretagen och Transportarbetarförbundet ökar all transportkostnad med cirka 17 procent om kilometerskatten blir verklighet.

– Transportkostnaden och kostnader för företagens in- och uttransport kommer att öka markant. Produktionskostnaderna stiger och konkurrenskraften hos basindustrin minskar. Sammantar man detta så kan vi summera att staten får minskade intäkter. Ett bättre alternativ till föreslagen kilometerskatt är att införa ett vägskattesystem som gör att fordon från andra länder måste betala kilometerskatt för de mil som de kör genom Sverige, säger Bo Ottosson.

Han menar att det skulle ge både intäkter och ökad konkurrenskraft.

– Intäkterna skulle kunna gå till att förbättra vägnätet både i form av nybyggnation och underhåll men även till snö- och halkbekämpning. Svenska åkerier skulle också få en bättre konkurrenskraft i jämförelse med utländska åkerier, vilket i förlängningen gynnar företaget Sverige, säger Bo Ottosson.

Hela Vägtrafikskatteutredningen presenteras i februari. Under våren 2017 ska beslut tas och införandet planeras till 2020.

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist