LogoLogo
LogoLogo
Nyhet25 april 2017

Lång handläggningstid hotar guldsmedsföretag

Situationen kring handläggningstider blir bara värre för företag som behöver utländsk arbetskraft. Johan Redhe, vd på Schalins Ringar, vittnar om handläggningstider på minst ett år. "Så lång framförhållning kan inget företag ha. Och sällan en arbetstagare heller", säger Johan Redhe.

Johan Redhe, vd på Schalins Ringar

För ett år sedan berättade Svenskt Näringsliv om guldsmedsföretaget Schalins Ringar i Östersund där merparten av företagets juvelfattare kommer från andra länder. Duktiga, professionella juvelfattare finns inte att tillgå i Sverige utan kommer bland annat från Thailand och Syrien. Men, handläggningstiden för att få en medarbetare godkänd tog under 2015-16 minst fyra månader.

– Nu är det värre. Vi har fyra aktiva ansökningar, varav den första registrerades i augusti 2016. Den har ännu inte tilldelats någon handläggare. Att jag skulle få besked inom ett år tror jag inte är rimligt, säger Johan.

Schalins Ringar har sin högsäsong från maj till augusti då bröllopssäsongen är som hetast. Inför varje sommar behövs mellan två och fyra extra juvelfattare för att hantera orderingången.

– Inför förra sommaren ansökte jag för två duktiga thailändare. Jag fick ett godkännande efter nio månader så de hann aldrig börja till förra säsongen. Deras tillstånd gick ut sista mars i år vilket innebar att jag såg till att de kunde komma innan det datumet och har sedan lämnat in en förlängningsansökan, säger Johan.

Förlängningsansökan kommer han mest troligt inte att få svar på förrän thailändarna åkt hem, men regelmässigt gör Johan inget fel.

– Även om det är krångligt så är förlängningsansökan ett sätt att hålla de här medarbetarna aktuella. Skulle jag behöva börja från början vet jag inte hur jag skulle klara en sommar, säger Johan.

Att ett företag som Schalins Ringar som i många år skött sig prickfritt, hanterat papper, kollektivavtal och löner enligt regelverket ska ligga i samma kö som asylsökande flyktingar där en åldersbestämmande-process ska ske menar Johan är en gåta. Eftersom Schalins Ringar dessutom ofta ansöker för människor som tidigare gått igenom processen och haft sina papper i ordning borde förfarandet gå smidigare.

– Jag har all respekt för att Migrationsverket har mycket att göra, men det borde gå att skilja på ärenden och ärenden. Processen blir jobbig för alla inblandade. Både vi som arbetsgivare och de sökande drabbas av en onödig osäkerhet, säger Johan.

ArbetskraftsinvandringArbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist