NYHET9 januari 2019

"Mycket av trafiken på landets vägar tål inte att granskas"

Det transporteras varor på våra vägar som aldrig förr. Och snabbt ska produkterna levereras. Lastbilarna har blivit företagens rullande lager. Transportbranschen ser bokstavligen till att Sverige snurrar runt men ändå är det svårt för åkeriföretag att få ekonomin att rulla på i samma takt som efterfrågan.

Prisbelönta Marianne Kurtson, vd på Sandberg & Jonssons åkeri i Östersund vill se rättvisare spelregler för åkeribranschen

– Jag har jobbat i branschen i 40 år och det är första gången under den här perioden som vi under en högkonjunktur ser att pris och lönsamhet går ner. Under en högkonjunktur skulle vi behöva ”ladda i ladorna” för att förbereda oss för en lågkonjunktur, men det är svårt i vår lågmarginalbransch. Vi på Sandberg&Jonsson har klarat oss bra hittills, men framöver kan jag känna oro, säger Marianne Kurtson vd för Sandberg&Jonsson Åkeri.

67-årigt familjeföretag

Koncernen Sandberg&Jonsson Åkeri i Östersund ägs av de tre syskonen Marianne Kurtsson, Sven-Olof Kurtsson och Jan Jonsson. Med fyra bolag, 140 medarbetare och ett 90-tal lastbilar är koncernen en av Östersunds större arbetsgivare inom åkeribranschen. Ett stabilt företag med Marianne Kurtson vid rodret som i höstas fick ta emot ”Sven O Perssons pris för föredömlig företagargärning”på företagseventet Guldgalan.

– Jag ser det inte bara som ett pris för Sandberg&Jonsson, det är en utmärkelse för hela branschen. Vi ser till att Sverige snurrar runt. Vi gör så att matbutikerna kan fylla på med färska varor varje dag och att reservdelarna till bilen kvickt kommer fram. Ett samhälle utan transporter är ett samhälle som står still, säger Marianne Kurtson.

Nycklar till framgång

Koncernen Sandberg&Jonsson Åkeri omsatte nära 195 miljoner kronor 2017. Kärnan i verksamheten är daglig gods- och livsmedelstrafik för DB Schenker. Företaget kör lokalt, regionalt och även nationellt. I Jämtlands län levererar de till exempel livsmedel till alla ICA-butiker, sju dagar i veckan året om. Marianne Kurtson lyfter just leveranssäkerheten och medarbetarna som nycklar till framgången och utmärkelsen Sven O Perssons pris.

– Förutom att vi hållit på i många år, är en stor arbetsgivare och redovisar svarta siffror, tror jag att nyckeln till vår framgång är att vi är en pålitlig samarbetspartner. Vi håller vad vi lovar, håller hög kvalitet och lever upp till de höga krav som ställs på branschen idag med punktlighet och leveranssäkerhet. Men framförallt har vi väldigt duktiga medarbetare som tar stort ansvar, säger Marianne Kurtson. Att sitta nöjd och njuta av framgången är inte hennes stil, tvärtom. Arbetet med att förbättra verksamheten pågår hela tiden.

– Det går inte att luta sig tillbaka. Det går bra för oss men vi jobbar hårt för det och både vårt bolag och branschen står inför flera utmaningar framöver. Jag tänker framförallt på förarbristen och att få täckning för kostnadsökningarna, säger Marianne Kurtson.

Miljöbränsle kostar

Dyrare bränsle är exempel på kostnadsökningar som åkerierna har svårt att få full täckning för. Sandberg&Jonsson försöker tanka flertalet lastbilar med HVO100 som är ett helt fossilfritt bränsle.

– Vi jobbar för så hållbara transporter som möjligt. Att köra på ren HVO, är ett steg i den riktningen men det är dyrare och svårare idag i och med de ändrade reglerna kring den nya reduktionsplikten för fossila drivmedel. Det innebär å ena sidan att vi får en bättre dieselprodukt totalt sätt men samtidigt att tillgången på rena biodrivmedel som HVO något begränsad just nu. Vi vill och har åtagit oss att köra miljövänligt men det finns inte alltid höjd i våra avtal för att få täckning för det i ett sådant här läge, säger Marianne Kurtson.

Löneglidning

Utmaningen med förarbrist i branschen resulterar i hård konkurrens om förarna och löneglidning. Sandberg&Jonsson samverkar med andra åkerier för att hitta lösningar på problemet, de diskuterar till exempel personalpool och branschgemensamma utbildningar.

– Vi behöver jobba på ett annorlunda sätt framöver men det tar tid att komma framåt, utbildningar är också förknippade med stora kostnader på kort sikt och frågan är hur vi löser en sådan sak, men jag tycker att vi tar små steg framåt.

Modernt slaveri

Marianne Kurtson anser att det behövs nationella justeringar för att underlätta för den pressade åkeribranschen.

– Vi är en av de mest reglerade branscherna i Sverige, och det administrativa tar oerhört mycket tid och kostar pengar. När vi dessutom inte konkurrerar på lika villkor blir det väldigt snett. Svenska åkeribranschen konkurrerar idag bland annat med utländska bolag som betalar en bråkdel i lön till sina förare jämfört med vad vi gör. Det är också en trafiksäkerhets- och en arbetsmiljöfråga,det är inte rimligt att utnyttja människor på det viset. Det är ett modernt slaveri. Jag menar att politikerna behöver besluta om ökade resurser, bland annat för polisen så att de kan göra fler kontroller. Det finns mycket trafik på landets vägar som inte skulle tåla att granskas, säger Marianne Kurtson.

Även om det finns utmaningar ser hon ljust på framtiden.

– Efterfrågan på transporter är stor och om vi fortsätter att arbeta med hållbarhet, som är en överlevnadsfråga för oss alla, så är åkeribranschen definitivt en framtidsbransch, säger Marianne Kurtson.

Energi och klimatKompetensförsörjning
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist