NYHET30 januari 2018

Företagsklimatet påverkar hela kommunen

Service och rådgivning borde alla kommuner ta på allvar. Men det förutsätter en genuin vilja från kommunpolitikers sida, en insikt om vikten av varmare företagsklimat och att företag inte är något som bara ”tuffar på”. Läs Dan Sylvebos krönika.

I förra veckan besökte jag en kommun i länet. En ledande tjänsteman berättade frustrerat rakt upp och ner att politikerna har sagt att kommunen inte behöver jobba specifikt med näringslivsfrågor, för de sköter sig själva, företagen tuffar på.

Jag säger: Då har man som lokalpolitiker inte förstått ett helt avgörande samband, det mellan pengar in och pengar ut – pengar som går till skola, vård och omsorg. Pengarna som finansierar välfärden kommer i allt väsentligt från kommunens företag: Fler och växande företag innebär fler anställda som medför ökade intäkter till kommunkassan.

Det är märkligt att så enkla samband ska behöva betonas 2018, men politikercitatet ovan visar att det uppenbarligen krävs.

Under dialogmöten mellan kommunala representanter och kommuners företagare har jag fått bekräftat det som också framgår av Svenskt Näringslivs undersökningar: En del företag är beredda att flytta från kommunen på grund av det lokala företagsklimatet. Att en enda företagare har tänkt den tanken är en för mycket och görs slag i saken är det direkt förödande för det kommunen så gärna vill få in: skattemedel.

Det är därför det är så väsentligt att kontinuerligt arbeta med det lokala företagsklimatet och att göra det på en konkret nivå som innebär förbättringar för företagarna i deras vardag.

Gislaved är ett exempel på en kommun som har börjat att ta företagarfrågorna på allvar. Kommunen har inlett ett omfattande förändringsarbete som syftar till bättre struktur, kultur och attityder gentemot de företagare som kommer i kontakt med handläggande tjänstemän och beslutande politiker i nämnderna.

Under Gislaveds kommuns näringslivsdialog i december luftades många intressanta åtgärder som kommunen på egen hand kan vidta för att stärka det lokala företagsklimatet. En sådan sak är att medvetandegöra det faktum att kommunerna enligt lag är skyldiga att leva upp till krav som innebär bättre handläggning av enskilda ärenden. Exempelvis devisen ”4, 7, 11”, som är tre olika lagparagrafer:

4 § i förvaltningslagen stadgar bland annat att ”Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde”.

7 § i förvaltningslagen stadgar bland annat att ”Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts”.

11 § i språklagen stadgar att ”Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt”.

I Gislaveds kommun ska det här ta sig uttryck bland annat genom konceptet ”En väg in”, en lotsande organisation där företag får en enda kontakt på kommunen för alla ärenden, ”Bygglov över disk” som innebär effektivare handläggning för vissa bygglovsärenden samt språkligt förenklade miljötillsynsrapporter. Det sistnämnda är ett direkt sätt att möta språklagens kriterium om enkelhet och begriplighet:

Det är lättare att förstå ett färgkodat signalsystem, likt ett bilbesiktningsprotokoll (grönt, orange, rött), än långa, krångliga meningar insprängda i massiva textpartier i förelägganden och rapporter.

Förvaltningslagens krav på serviceskyldighet och rådgivning är något alla kommuner borde ta på allvar; tjänstemannen är inte bara myndighetsutövare utan även möjliggörare – du blir inte konsult och tappar din myndighetshatt bara för att du agerar mer proaktivt än repressivt i kontakten med företagare, företagare som om de bara förstår så gärna vill göra rätt.

Fast det är klart, det förutsätter att det finns en genuin vilja från kommunpolitikers sida, en insikt om vikten av varmare företagsklimat och att företag inte är något som bara ”tuffar på”, oavsett hur kommunen agerar. Gislaved visar här vägen.

DAN SYLVEBO

Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist