Jönköping krönika LFK

Företagsklimatet påverkar hela kommunen

NYHET Publicerad

KRÖNIKA. Service och rådgivning borde alla kommuner ta på allvar. Men det förutsätter en genuin vilja från kommunpolitikers sida, en insikt om vikten av varmare företagsklimat och att företag inte är något som bara ”tuffar på”. Läs Dan Sylvebos krönika.

I förra veckan besökte jag en kommun i länet. En ledande tjänsteman berättade frustrerat rakt upp och ner att politikerna har sagt att kommunen inte behöver jobba specifikt med näringslivsfrågor, för de sköter sig själva, företagen tuffar på.

Jag säger: Då har man som lokalpolitiker inte förstått ett helt avgörande samband, det mellan pengar in och pengar ut – pengar som går till skola, vård och omsorg. Pengarna som finansierar välfärden kommer i allt väsentligt från kommunens företag: Fler och växande företag innebär fler anställda som medför ökade intäkter till kommunkassan.

Det är märkligt att så enkla samband ska behöva betonas 2018, men politikercitatet ovan visar att det uppenbarligen krävs.

Under dialogmöten mellan kommunala representanter och kommuners företagare har jag fått bekräftat det som också framgår av Svenskt Näringslivs undersökningar: En del företag är beredda att flytta från kommunen på grund av det lokala företagsklimatet. Att en enda företagare har tänkt den tanken är en för mycket och görs slag i saken är det direkt förödande för det kommunen så gärna vill få in: skattemedel.

Det är därför det är så väsentligt att kontinuerligt arbeta med det lokala företagsklimatet och att göra det på en konkret nivå som innebär förbättringar för företagarna i deras vardag.

Gislaved är ett exempel på en kommun som har börjat att ta företagarfrågorna på allvar. Kommunen har inlett ett omfattande förändringsarbete som syftar till bättre struktur, kultur och attityder gentemot de företagare som kommer i kontakt med handläggande tjänstemän och beslutande politiker i nämnderna.

Under Gislaveds kommuns näringslivsdialog i december luftades många intressanta åtgärder som kommunen på egen hand kan vidta för att stärka det lokala företagsklimatet. En sådan sak är att medvetandegöra det faktum att kommunerna enligt lag är skyldiga att leva upp till krav som innebär bättre handläggning av enskilda ärenden. Exempelvis devisen ”4, 7, 11”, som är tre olika lagparagrafer:

4 § i förvaltningslagen stadgar bland annat att ”Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde”.

7 § i förvaltningslagen stadgar bland annat att ”Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts”.

11 § i språklagen stadgar att ”Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt”.

I Gislaveds kommun ska det här ta sig uttryck bland annat genom konceptet ”En väg in”, en lotsande organisation där företag får en enda kontakt på kommunen för alla ärenden, ”Bygglov över disk” som innebär effektivare handläggning för vissa bygglovsärenden samt språkligt förenklade miljötillsynsrapporter. Det sistnämnda är ett direkt sätt att möta språklagens kriterium om enkelhet och begriplighet:

Det är lättare att förstå ett färgkodat signalsystem, likt ett bilbesiktningsprotokoll (grönt, orange, rött), än långa, krångliga meningar insprängda i massiva textpartier i förelägganden och rapporter.

Förvaltningslagens krav på serviceskyldighet och rådgivning är något alla kommuner borde ta på allvar; tjänstemannen är inte bara myndighetsutövare utan även möjliggörare – du blir inte konsult och tappar din myndighetshatt bara för att du agerar mer proaktivt än repressivt i kontakten med företagare, företagare som om de bara förstår så gärna vill göra rätt.

Fast det är klart, det förutsätter att det finns en genuin vilja från kommunpolitikers sida, en insikt om vikten av varmare företagsklimat och att företag inte är något som bara ”tuffar på”, oavsett hur kommunen agerar. Gislaved visar här vägen.

DAN SYLVEBO

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.
NYHET Publicerad:

Inga ökade klyftor här inte

KRÖNIKA Under 1970- och 80-talen åt inflationen upp löneökningarna. En arbetare fick ingen höjning av sin reallön (lön minus inflation) mellan 1976 och 1989. Lägg därtill devalveringar, Pomperipossa-effekter (orimligt höga marginalskatter) samt generellt generösa bidrag och Sverige var ett land där den som slet på i sitt arbete inte tjänade särskilt mycket jämfört med den som levde på bidrag.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan  

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

Nässjöföretaget: ”Vår uppgift är att lära ut”

JOBBSKAPARNA För Byggkompaniet i Nässjö är det viktigt att bygga upp en relation med eleverna redan från tidig ålder. Det handlar om att synas och kunna attrahera framtida arbetskraft, men även att ta sitt samhällsansvar.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Eksjö Gymnasium tar näringslivet in i klassrummet

SKOLA NÄRINGSLIV. På ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium är samverkan med näringslivet en viktig del i undervisningen. Teoretiska lektioner varvas med studiebesök, iscensatta arbetsintervjuer och uppdrag för lokala företag.
NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.