Från UF till AB

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Ivan Martic, från Vaggeryd, drev UF-företaget Improd UF på gymnasiet. Idag är han VD på IM Production som erbjuder digitala ledlösningar och har idag tre anställda med ambition att utöka antalet medarbetare. Som ung företagare engagerar sig Ivan Martic extra genom att förläsa på skolor för att engagera ungdomar till företagsamhet. ”Min förhoppning är min företagsresa ska inspirera yngre till att starta företag”, säger VD Ivan Martic.

Ivan Martic, IM Production

Ivan Martic, IM Production

I samband med att Ivan studerade entreprenörskap i skolan startade han UF-företaget Improd UF.  Affärsidén var att leverera digitala ledlösningar. Efter skolan stod han och företaget inför ett vägskäl; fortsätta eller lägga ner.

- Till en början fortsatte jag driva företaget som en hobby. Tillslut bestämde jag mig för att satsa helhjärtat. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och omsättningen ökat. Vi håller på att anställa vår fjärde kollega och kommer behöva anställa ytterligare inom det närmsta halvåret, säger Ivan Martic. 

Syftet med att driva ett UF-företag är att lära sig allt om företagande, men också få ett kontaktnät och växa som människa. Något som Ivan Martic har haft användning av.

- Ung Företagsamhet ger en möjlighet att kasta sig in i vuxenlivet direkt. Man får testa på företagskänslan och driva något seriöst. Man fick träna på att våga ta för sig. Det har jag användning av idag, säger Ivan Martic.

Han uppmuntrar ungdomar att starta UF-företag och tycker att det är viktigt att skolan engagerar sig samt visar helheten om vilka möjligheter som finns ute på arbetsmarknaden. För att öka ungdomars medvetenhet kring just entreprenörskap brukar Ivan Martic själv föreläsa.

- När jag gick i skolan var vi på studiebesök på många yrken. Detta var främst yrken som polis och räddningstjänst. Det var knappt någon företagare alls. Därför brukar jag ställa upp och föreläsa på skolor. Jag hoppas såklart att jag inspirerar yngre till att vilja starta företag. Jag har fått bra respons av föräldrar och ungdomar på sociala medier kring just detta, säger Ivan Martic.

Ivan Martic tycker även att det är viktigt att man driver sitt UF-företag vidare efter skolan – om det finns potential. Tack vare sitt UF-år har man skapat en grund som företagsam och för det företag man driver. Affärsidén, visionen, målen och kund mm är förhoppningsvis något man kan med vidare även efter avslutat UF-år.

- Många tror det är krångligt att driva vidare. Det beror helt vilken inställning man har. Har man en bra idé så är det öppet läge att ta det vidare.  Enligt UF-modellen avslutar man UF-företaget, delvis för att det även är en läroprocess i sig, men jag hade uppskattat mer om man hade pushat mer till att titta framåt och inte bakåt, Ivan Martic. 

Ivan Martic ser ljust på framtiden.

- Jag är omringad av bra människor, allt ifrån bank och revisorer som stöttar mig i med och motgång. Jag har även blivit inbjuden till Prins Daniels Entreprenörsdag, vilket är väldigt roligt såklart.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.
NYHET Publicerad:

Nu är det dags för Gilla Jobbskaparna!

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Därför driver Svenskt Näringsliv nu kampanjen Gilla Jobbskaparna under april.
NYHET Publicerad:

Gör dig utvecklingsbar

KRÖNIKA. Två saker måste göras: 1. Utveckla och förbättra Värnamo som plats och 2. Marknadsför den utvecklingen/förbättringen. Det skriver regionchef Dan Sylvebo i sin krönika som reflektion efter släppet av Svenskt Näringslivs Rekryteringsenkät och en workshop i Värnamo.
NYHET Publicerad:

Vaggeryds nya näringslivschef: ”Företagen är livsviktiga för oss”

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vaggeryds kommun.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikt hotar länets småföretag

KOMMENTAR Förslaget om återinförd revisionsplikt för mindre företag diskuterades på ett seminarium i förra veckan. I Riksrevisionens rapport från 2017 menar myndigheten att de tänkta fördelarna inte har uppnåtts, som exempelvis lättare administrativa bördor och stärkt konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning i fokus i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till länsettan Gnosjö.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben i Jönköpings län

RAPPORT. 75 procent av företagen i Jönköpings län har svårt att hitta rätt kompetens. Rekryteringsbehovet är stort inom alla branscher. En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar nu företagens rekryteringsbehov och var det finns störst chans att få jobb i Jönköpings län.
NYHET Publicerad:

Toppen och botten för Jönköpings läns företagsamhet

RAPPORT Trots orosmoln växer andelen företagsamma människor i Jönköpings län och når ny toppnotering på 11,2 procent. Däremot är kvinnornas företagsamhet en av de svagaste i Sverige. Det visar Svenskt Näringslivs nya rapport Företagsamheten 2018.
NYHET Publicerad:

Minskat nyföretagande i välfärden

RAPPORT. Antalet företagsamma människor inom välfärdssektorn i Jönköpings län har vuxit stadigt under den senaste fem-årsperioden. Nu minskar dock nyföretagsamheten inom välfärdssektorn drastiskt. Det visar ny statistik från Svenskt Näringsliv i Jönköpings län.
NYHET Publicerad:

Vad gör ni när välfärdsutförare stänger ner?

KOMMENTAR 4 390 barn och ungdomar går i privata förskolor och skolor i Jönköpings län. 604 äldre har valt privata utförare inom omsorgen. De riskerar att hamna i kläm när regeringen nu vill begränsa företagandet i välfärden. 9 av 10 går i verksamheter som kan tvingas stänga. Min fråga till våra kommun- och regionpolitiker är: vad gör ni om förslaget går igenom?
NYHET Publicerad:

Dialogen står i fokus under 2018 i Värnamo

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Näst på tur är Värnamo kommun.
NYHET Publicerad:

Jönköping fokuserar på långsiktigt arbete för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången har turen kommit till Jönköpings kommun.
NYHET Publicerad:

Tranås tar inget för givet

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Näst på tur är Tranås kommun.
NYHET Publicerad:

Habo satsar på topplacering

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Först ur är Habo kommun.
NYHET Publicerad:

Nya idéer för mer infrastruktur 

RAPPORT Vägar som proppar igen, försenade tåg eller överfyllda tåg. Vi är många som på väg till skolan, arbetet eller i tjänsten dagligen och på nära håll upplever de allt allvarligare problemen Sveriges infrastruktur.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet påverkar hela kommunen

KRÖNIKA. Service och rådgivning borde alla kommuner ta på allvar. Men det förutsätter en genuin vilja från kommunpolitikers sida, en insikt om vikten av varmare företagsklimat och att företag inte är något som bara ”tuffar på”. Läs Dan Sylvebos krönika.