Från UF till AB

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Ivan Martic, från Vaggeryd, drev UF-företaget Improd UF på gymnasiet. Idag är han VD på IM Production som erbjuder digitala ledlösningar och har idag tre anställda med ambition att utöka antalet medarbetare. Som ung företagare engagerar sig Ivan Martic extra genom att förläsa på skolor för att engagera ungdomar till företagsamhet. ”Min förhoppning är min företagsresa ska inspirera yngre till att starta företag”, säger VD Ivan Martic.

Ivan Martic, IM Production

Ivan Martic, IM Production

I samband med att Ivan studerade entreprenörskap i skolan startade han UF-företaget Improd UF.  Affärsidén var att leverera digitala ledlösningar. Efter skolan stod han och företaget inför ett vägskäl; fortsätta eller lägga ner.

- Till en början fortsatte jag driva företaget som en hobby. Tillslut bestämde jag mig för att satsa helhjärtat. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och omsättningen ökat. Vi håller på att anställa vår fjärde kollega och kommer behöva anställa ytterligare inom det närmsta halvåret, säger Ivan Martic. 

Syftet med att driva ett UF-företag är att lära sig allt om företagande, men också få ett kontaktnät och växa som människa. Något som Ivan Martic har haft användning av.

- Ung Företagsamhet ger en möjlighet att kasta sig in i vuxenlivet direkt. Man får testa på företagskänslan och driva något seriöst. Man fick träna på att våga ta för sig. Det har jag användning av idag, säger Ivan Martic.

Han uppmuntrar ungdomar att starta UF-företag och tycker att det är viktigt att skolan engagerar sig samt visar helheten om vilka möjligheter som finns ute på arbetsmarknaden. För att öka ungdomars medvetenhet kring just entreprenörskap brukar Ivan Martic själv föreläsa.

- När jag gick i skolan var vi på studiebesök på många yrken. Detta var främst yrken som polis och räddningstjänst. Det var knappt någon företagare alls. Därför brukar jag ställa upp och föreläsa på skolor. Jag hoppas såklart att jag inspirerar yngre till att vilja starta företag. Jag har fått bra respons av föräldrar och ungdomar på sociala medier kring just detta, säger Ivan Martic.

Ivan Martic tycker även att det är viktigt att man driver sitt UF-företag vidare efter skolan – om det finns potential. Tack vare sitt UF-år har man skapat en grund som företagsam och för det företag man driver. Affärsidén, visionen, målen och kund mm är förhoppningsvis något man kan med vidare även efter avslutat UF-år.

- Många tror det är krångligt att driva vidare. Det beror helt vilken inställning man har. Har man en bra idé så är det öppet läge att ta det vidare.  Enligt UF-modellen avslutar man UF-företaget, delvis för att det även är en läroprocess i sig, men jag hade uppskattat mer om man hade pushat mer till att titta framåt och inte bakåt, Ivan Martic. 

Ivan Martic ser ljust på framtiden.

- Jag är omringad av bra människor, allt ifrån bank och revisorer som stöttar mig i med och motgång. Jag har även blivit inbjuden till Prins Daniels Entreprenörsdag, vilket är väldigt roligt såklart.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Sträck på er Mullsjö”

FÖRETAGSKLIMAT 2017 års rankning av Sveriges kommuner baserat på hur det lokala företagsklimatet så klättrar Mullsjö två placeringar, och är nu på plats 19 av landets 290 kommuner. Dock tappar de i länet och halkar ner från andra till tredje plats, efter Habo och Gnosjö.
NYHET Publicerad:

”Fortsätt förbättra enkätfrågorna, Sävsjö”

FÖRETAGSKLIMAT Sävsjö placerar sig i år på plats 93 när Svenskt Näringsliv rankar landets kommuner utifrån deras företagsklimat. I länet räcker det till en tiondeplats, men trots detta har man höjt sig i ett flertal frågor.
NYHET Publicerad:

”Personalen är Grand”

JOBBSKAPARNA ”Det är vi i personalen som är Grand Hotel, vi är ’Grandare’”, säger Mileva Blomberg. Tillsammans med Sofia Hagman äger och driver hon Grand Hotel i Jönköping. Och hon gör en passning till politikerna: ”Se mötesindustrin som en industri, se helheten.”
NYHET Publicerad:

”Lunnagård har det bästa framför sig”

VÄLFÄRD ”Vi måste lägga ner verksamheten, om förslaget om vinsttak i välfärden går igenom.” Det säger Johan Åsbrink som äger och driver Lunnagårds sjukhem AB. Det är ett särskilt boende för människor med psykisk funktionsnedsättning och/eller demenssjukdom.
NYHET Publicerad:

Besök företag, kommunen

FÖRETAGSKLIMAT Många kommuner gör det (och gör det bra), man åker kontinuerligt ut och besöker företag. I Jönköpings län är Mullsjö, Sävsjö och Gislaved exempel på kommuner som arbetar aktivt med att utveckla en systematik för hur många företag kommunala representanter ska besöka under ett år eller så.
NYHET Publicerad:

Här är det bäst och sämst företagsklimat i Jönköpings län

RANKING 2017 Ny länsetta när Svenskt Näringsliv i dag släpper sin ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Av länets kommuner har Gislaved förbättrat sig mest jämfört med förra årets ranking.
NYHET Publicerad:

Mullsjö ska tillbaka till toppen

FÖRETAGSKLIMAT Efter att förra året ha varit den kommun i Jönköpings län med bäst sammanfattande omdöme av lokalt företagsklimat så tappar Mullsjö i år förstaplatsen till Gnosjö. Trots det har man högre sammanfattande omdöme än förra året, och når i år en ny toppnotering på 4.32.
NYHET Publicerad:

”Det händer att vi behandlas som om vi vore barn”

FÖRETAGSKLIMAT Att hitta kunniga medarbetare och att handskas med offentlig byråkrati – se där två utmaningar för Hans Palmgren, vd för Palmgrengruppen som bland annat driver Isaberg Höganloft, omfattande restaurang, konferens, catering, event och golf. Anläggningen ligger i Hestra, Gislaveds kommun.
NYHET Publicerad:

”Om vi inte är konkurrenskraftiga, finns vi inte här”

FÖRETAGSKLIMAT Michael Jonsson är ägare och VD till AD-Plast AB i Anderstorp, Gislaveds kommun. I sin moderna och högeffektiva verksamhet tillverkar bolaget bland annat plastdetaljer till fordons-, bygg-, elektronik- och möbelindustrin. Det är bra tryck för närvarande, men byråkratiskt regelrytteri fördyrar.
NYHET Publicerad:

Olycklig kommunkonkurrens i Vetlanda

FÖRETAGSKLIMAT Vetlanda kommun sparar pengar på att återta driften av bad och gym från privata Medley AB (Vetlanda-Posten 11/8). Ett år har gått sedan övertagandet och prognosen ”visar på en besparing på 1,53 miljoner kronor”, konstaterar kultur- och fritidschef Stewe Jonsson. Ändå är det svårt att göra beräkningar, eftersom allt enligt artikeln hänger på ”hur många som vill besöka simhall och gym”.
NYHET Publicerad:

Företagare i Jönköpings län nöjda med val av kommun

FÖRETAGSKLIMAT I 2017 års undersökning av det lokala företagsklimatet har Svenskt Näringsliv frågat företagare i Västra Götalands län om de någon gång har övervägt att flytta sin verksamhet till en kommun med ett bättre företagsklimat. Endast 14 procent av svarande företagare i länet svarade ja på frågan.
NYHET Publicerad:

Gislaved år 2037 enligt Anna och Josefin

FRAMTID Välkommen till kommunen som har gått från industriell bygd till besöksnäringens mecka. Branschens frammarsch fick hela samhället att vakna till liv. Allt började för 20 år sedan när näringslivet inom besöksnäringen satte ner foten för att motverka den bristande yrkesstoltheten, det har gett resultat…
NYHET Publicerad:

Jönköping år 2037 enligt Anna Holm

FRAMTID Det här är kommunen med landets högst andel sysselsatta invånare. Genom att ta tillvara på lärdomar, positiva som negativa, och kunskap har man skapat rätt förutsättningar för en blomstrande kommun. Skolan införde obligatoriskt UF-företagande, vilket snabbt gav resultat där eleverna blev mer anställningsbara och företagsamma…
NYHET Publicerad:

Vinsthunger stillar hunger

"Vinstjakten", som statsminister Stefan Löfven (S) uttrycker det, ska upphöra inom välfärden. Regeringen går vidare med vinsttak för företag inom skola, vård och omsorg. Ingen ska helt enkelt få göra vinst på barn, ohälsa eller skröpliga människor.
NYHET Publicerad:

Det ska vara fint att äga

SVENSKT NÄRINGSLIV Dan Sylvebo är ny regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköpings län och det här är hans första krönika i den nya rollen. Vi får också lära känna Dan Sylvebo lite närmare med en kort presentation.
NYHET Publicerad:

Gislaved år 2037 enligt Jonas Ericson

FRAMTID Befolkningen i kommunen har ökat till 35 000, något man bara kunde drömma om för 20 år sedan. Mycket är tack vare ett näringsliv i toppklass och ett samhälle som ligger i framkant på avgörande områden som miljö, digitalisering och högteknologi…
NYHET Publicerad:

Utan företag, inga jobb

FÖRETAGSKLIMAT Det är ont om resurser inte bara på Länssjukhuset Ryhov utan även på länets övriga sjukhus, läser vi i Jönköpings-Posten (3/8). Visst kan pengarna, de åtta miljarderna, användas på annat, effektivare sätt, vilket regionrådet Marcus Eskdahl (S) föreslår – föga förvånande med en känga till Alliansen som har beslutat om ”vårdplatsneddragningarna”, som han uttrycker det.
NYHET Publicerad:

Gnosjöborna överens om kommunens företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT När Svenskt Näringsliv häromdagen presenterade årets undersökning av Lokalt Företagsklimat blev Jönköpings län den region som har Sveriges bästa företagsklimat. Efter att förra året ha knuffats ner till andraplatsen är Gnosjö återigen den kommun i länet som får högst sammanfattande omdöme. 84.4 procent av de tillfrågade tycker att företagsklimatet är bra, och kommunen får ett sammanfattande omdöme på 4.4 poäng av 6.0 möjliga.
NYHET Publicerad:

Maffig ersättare till PUL

PUL Från den 25 maj 2018 gäller den nya dataskyddsförordningen istället för personuppgiftslagen (PUL). Svenskt Näringslivs expert på digital juridik Carolina Brånby besökte Jönköping för att informera om hur detta kommer påverka företagen.
NYHET Publicerad:

Attityden till företagande kan alltid bli bättre

FÖRETAGSAMHET Lexicon är Sveriges största privata företags- och organisationsutbildare och erbjuder utbildning inom IT, affärskunskap och branschkompetens. I Jönköping drivs ett av företagets 30 kompetenscentrum av Kent Gudmundsen.