NYHET16 augusti 2017

Gislaved år 2037 enligt Jonas Ericson

Befolkningen i kommunen har ökat till 35 000, något man bara kunde drömma om för 20 år sedan. Mycket är tack vare ett näringsliv i toppklass och ett samhälle som ligger i framkant på avgörande områden som miljö, digitalisering och högteknologi…

Jonas Ericsson, MUF

...Majoriteten av invånarna jobbar inom privat sektor. Det finns större möjligheter till valfrihet i välfärden. Infrastrukturen går som tåget, i dubbel bemärkelse. Det finns en livskraft i Gislaved kommun som levandegör samhället. Det beror mycket på att man förändrat kommunens synsätt som idag nästan upplevs som att alla kommunens tätorter med omnejd tillsammans fungerar som en enda storstad. I Gislaved kommun växer små- och medelstora specialistföretag fram, inom olika branscher. Det goda och lokala företagsklimatet har fått rykte internationellt – Gislaveds kommun finns nu med på världskartan.

Tillbaka till nutid. Jonas Ericsons vision ovan kanske känns avlägset för många. En vision att sträva efter är viktigt om möjligheter ska skapas och samhället utvecklas. Jonas är distriktsordförande för Moderata Ungdomsförbundet (MUF) Jönköpings län och teknikkonsult på IVG Engineering AB.

Vad krävs för att nå vision om Gislaved?

– Kommunen behöver fokusera på sin kärnverksamhet, omsorg och skola. Ge service gentemot invånarna, som ska känna sig sedda. Idag upplevs det kanske att man är bortglömd och det skapar en fientlighet till samhället. Idag upplever företagen rekryteringsproblem, främst gällande att locka till sig kompetens som kan bidra till tillväxt och utveckling. Jag upplever att det är som svårast att locka till kompetens från högskolor och universitet, då kommunen inte har någon sådan utbildning. Här blir bostäder en nyckelfaktor. Kan vi ta fram lämplig mark och erbjuda billiga tomtmarker att bygga bostäder på – kombinerat med bättre matchning mellan företag och de som söker jobb – då kan vi också locka till oss den kompetens som efterfrågas. En annan del i helheten är vår välfärd, som ska vara av toppklass när det kommer till kvalité. Vidare, vill vi konkurrera med andra kommuner måste vi göra det ännu attraktivare med bland annat sänkta skatter.

Vad krävs för att förbättra det lokala företagsklimatet?

– Kommunen måste ha enkla vägar in för företagen. Allt från tillstånd, krav och till ledtider. Man behöver ta bort onödiga krav, regler och administration som inte är satt i nationell lagstiftning. Det skulle underlätta i kommunens eget arbete och service gentemot företagen. Det måste helt enkelt gå snabbare och vägarna måste vara tydliga – hur når vi det vi vill? Ett exempel är bygglov. Det finns ingen vinning på att det ska vänta flera veckor eller att alla ärenden ska upp i nämnden. Endast vid oklara och komplexa ärenden bör det vara en fråga för politikerna. Det skulle spara tid och på skattebetalarnas pengar.

3 snabba av MUF för ett välmående näringsliv

1.Det är bra med frihandelsavtal och Sverige behöver fler i världen, men det måste vara på lika villkor. Det får inte missgynna någon av parterna. Exempelvis är scenariot mellan Kina och Europeiska Unionen (EU). Kinesiska aktörer betalar ingen tull på varor till EU, men det gör aktörer i EU till Kina. Det blir en snedvriden konkurrens.

2.Den sittande regeringen har höjt skatten drastiskt, på olika nivåer. Det är därför ingen slump att flera företag på kort tid har valt att flytta sina verksamheter utanför Sverige. Ett skattesystem ska vara förmånligt för Sverige och konkurreras med mot andra länder.

3.Koppla högskola och universitet till arbetsmarknaden. Idag kan du nästan utbilda dig inom vad du vill och tyvärr har det gått överstyr. Vi ser kunskap om Harry Potter på kurslistan. Ska det offentliga samhället finansiera det som inte leder till jobb?

SkatterEntreprenörskapKonkurrens
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist