Enkätundersökning 2018 Lokalt Företagsklimat

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.

Företagen får sätta betyg på respektive kommun enligt en skala på 1-6, där 1 är dåligt och 6 är utmärkt. 3 är godtagbart och 4 är bra. Ett eftersträvansvärt mål för en kommun bör vara att hamna över 4,0 – bra.

”I Jönköpings län kvalar nästan hälften av kommunerna in i 4,0-gruppen. Det är rimligt, då länet som helhet är Sverigebäst”, konstaterar Dan Sylvebo, regionchef för Svenskt Näringsliv i Jönköpings län.

Efter Gnosjö är de länskommuner som når 4,0 eller mer Mullsjö (4,2), Värnamo (4,2), Tranås (4,1), Aneby (4,0) samt Vaggeryd (4,0). Det visar på den geografiska bredden av det goda företagsklimatet i Jönköpings län; alla tre ”länsprovinser” är representerade i 4,0-gruppen:

Gnosjöregionen (Gnosjö, Värnamo, Vaggeryd), Södra Vätterbygden (Mullsjö) och Höglandet (Tranås, Aneby).

”Gnosjö håller ställningarna generellt, men det som sticker ut i årets enkät är kompetensförsörjningen”, säger Dan Sylvebo. ”Där sjunker kommunen med 0,4 till 2,5 jämfört med förra året. Det är en indikation på att kommunen bör se hur man kan arbeta för att hjälpa företagen att finna tillräckligt kunnig personal.”

Gislaveds kommun får tillsammans med Jönköpings kommun lägst länsbetyg, 3,4. Å andra sidan är det en uppgång med 0,2 jämfört med 2017 för Gislaveds del.

”Gislaved har påbörjat ett omfattande förändringsarbete vad gäller kommunens näringslivshantering. I flera delfrågor ligger kommunen oförändrat, somliga frågor har man blivit en aning bättre i, andra en aning sämre. Även här sticker kompetensförsörjningen ut, minus 0,3 jämfört med förra året.”

Jönköping förbättrar sig så smått på flera delfrågor, men företagens medelbetyg, 3,4, är oförändrat jämfört med 2017. Även här anser, föga förvånande, företagen att kompetensförsörjningen är ett bekymmer.

”Något som är positivt för Jönköping i ett Sverigeperspektiv är att kommunen placerar sig på en hedrande femteplats bland landets 17 större kommuner, alltså de med över 100 000 invånare.”

Noterbart är att Habo, förra årets länstrea, landar på en åttondeplats i länet, med ett medelbetyg på 3,8.

”Habo får jämfört med 2017 sämre betyg i samtliga delfrågor. Det är något kommunen bör se som en indikation på att näringslivsarbetet behöver intensifieras”, avslutar Dan Sylvebo.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företaget som tror på drömmar

JOBBSKAPARNA. ”Star for Life är en del av vår företagskultur. Gör något av dina drömmar!”. Teknikkonsulten Sigma Technology startade upp verksamheten i Jönköping för 2,5 år sedan inom ramen för ett av koncernbolagen, Sigma Technology Mid AB, där Mikael Karlsson är vd och Risto Kesti vice vd.
NYHET Publicerad:

Valet 2018: värna om LOV för en bättre välfärd

VALET 2018 Valfrihet och mångfald är viktigt för att kunna erbjuda en så bra välfärdsmodell som möjligt. Med en åldrande och växande befolkning är det av största vikt att fortsätta värna om LOV, lagen om valfrihethetssystem.
NYHET Publicerad:

Hotelldirektören: Det är besöken som driver stan

JOBBSKAPARNA ”Elite har lite som affärsidé att ta vara på de gamla stadshotellen, utveckla den lokala affären. För att göra det måste vi nätverka lokalt, lära känna den lokala marknaden. Det är så vi kan konkurrera med andra kedjor”. Det säger Carl-Henrik Nilsson som förestår ett av den familjeägda Elite-kedjans hotell, Elite Stora Hotellet i Jönköping.
NYHET Publicerad:

VALET 2018: reformera Arbetsförmedlingen

VALET 2018 I år är det 25 år sedan lagen om privat arbetsförmedling infördes i Sverige och såväl bemanningsföretag som rekryteringsföretag fyller i dag en naturlig roll på svensk arbetsmarknad. Kartan har förändrats väsentligen sedan dess, men faktum är att Arbetsförmedlingen (AF) har fått stå relativt oförändrad. Nu är tiden inne för förändring.
NYHET Publicerad:

De ser företagens betydelse i samhället

JOBBSKAPARNA Montico är rekryterings- och bemanningsföretaget som är mer än så. Företaget är mycket engagerat i lokalsamhället genom utbildningar, speciellt riktade mot de som står längre ifrån arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

ROT- och RUT-avdrag för mycket gott med sig

SKATTER Sänkt skatt på hushållsnära tjänster är en framgångsrik metod att skapa jobb. Almega konstaterar att mer än 30 000 nya arbetstillfällen har tillkommit under reformens första tio år. Smolk i bägaren är att den svarta marknaden återtar förlorad mark sedan ROT-avdraget sänktes från 50 till 30 procent.
NYHET Publicerad:

Sommarjobb året om

SKOLA NÄRINGSLIV. Fläkt Woods är ett av Jönköpings största tillverkningsföretag och arbetar sedan flera år tillbaka aktivt med att rekrytera sommarjobbande ungdomar. Siri Lindahl, HR assistent, berättar mer om hur arbetet går till.
NYHET Publicerad:

”Vi vill ge tillbaka till samhället”

JOBBSKAPARNA. Jan Gaardsdal äger Four Office och Techcenter ihop med sin son Joakim. Huvudkontoret ligger i Gislaveds kommun. Verksamheten är inriktad på dels affärsområdena IT, tele, kaffe (kaffemaskiner och kaffesorter), dokument och inredning (Four Office), dels franchisebutiker för Elgiganten (Techcenter).
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.
NYHET Publicerad:

Inga ökade klyftor här inte

KRÖNIKA Under 1970- och 80-talen åt inflationen upp löneökningarna. En arbetare fick ingen höjning av sin reallön (lön minus inflation) mellan 1976 och 1989. Lägg därtill devalveringar, Pomperipossa-effekter (orimligt höga marginalskatter) samt generellt generösa bidrag och Sverige var ett land där den som slet på i sitt arbete inte tjänade särskilt mycket jämfört med den som levde på bidrag.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan  

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

Nässjöföretaget: ”Vår uppgift är att lära ut”

JOBBSKAPARNA För Byggkompaniet i Nässjö är det viktigt att bygga upp en relation med eleverna redan från tidig ålder. Det handlar om att synas och kunna attrahera framtida arbetskraft, men även att ta sitt samhällsansvar.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Eksjö Gymnasium tar näringslivet in i klassrummet

SKOLA NÄRINGSLIV. På ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium är samverkan med näringslivet en viktig del i undervisningen. Teoretiska lektioner varvas med studiebesök, iscensatta arbetsintervjuer och uppdrag för lokala företag.
NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.