Björkhaga.jpg

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.

”Människor kommer från Tyskland, Belgien, Nederländerna, Österrike… De landar på Jönköping Airport. De turistar i Mullsjö. De cyklar, vandrar, campar, övernattar på hotell”, säger Peter.

Katarina och han berättar att en ny marknad har växt fram, ”Weekendmarknaden”, vilket ger både möjligheter och utmaningar.

”Folk kommer över helgen för att äta, bo och koppla av. Det gäller att möta de behoven, att göra saker bättre, förbättra servicen ännu mer”, menar han.

Ökad efterfrågan på hotellets tjänster är givetvis positivt, men det gäller att parera ”växtvärken”, som Peter säger:

”Vi vill såklart ha ökad beläggning, men det ställer krav på mer personal. Mer personal innebär ökade kostnader.”

Då kommer vi in på den fråga som så många företag i så många branscher upplever för närvarande; hur ska man få tag i tillräckligt kompetenta människor?

”Det är brist på folk som brinner för sitt jobb”, berättar Katarina, ”som tänker ett steg till, som förekommer gästen.” Även om Björkhaga har duktig och hängiven personal noterar hon att det idag är ”arbetstagarnas marknad”. Hon och Peter får täcka upp när personalbristen blir för stor vissa dagar, när schemat inte räcker till.

De har ett konkret förslag för att dämpa kostnaderna för att anställa:

”Återinför de lägre arbetsgivaravgifterna för ungdomar. Då skulle vi ha råd med mer personal och verksamheten bli mindre sårbar.”

En annan svårighet de båda hotellentreprenörerna nämner är att försöka förhålla sig till politiken.

”Politiska beslut kan ändras kraftigt på kort tid”, säger Peter. ”Det blir till exempel problem för vår bransch när det efter ett val kommer ett nytt politiskt styre och så drar man plötsligt in turismbudgeten. Sådant påverkas vi i besöksnäringen av direkt.”

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

VALET 2018: reformera Arbetsförmedlingen

VALET 2018 I år är det 25 år sedan lagen om privat arbetsförmedling infördes i Sverige och såväl bemanningsföretag som rekryteringsföretag fyller i dag en naturlig roll på svensk arbetsmarknad. Kartan har förändrats väsentligen sedan dess, men faktum är att Arbetsförmedlingen (AF) har fått stå relativt oförändrad. Nu är tiden inne för förändring.
NYHET Publicerad:

De ser företagens betydelse i samhället

JOBBSKAPARNA Montico är rekryterings- och bemanningsföretaget som är mer än så. Företaget är mycket engagerat i lokalsamhället genom utbildningar, speciellt riktade mot de som står längre ifrån arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

ROT- och RUT-avdrag för mycket gott med sig

SKATTER Sänkt skatt på hushållsnära tjänster är en framgångsrik metod att skapa jobb. Almega konstaterar att mer än 30 000 nya arbetstillfällen har tillkommit under reformens första tio år. Smolk i bägaren är att den svarta marknaden återtar förlorad mark sedan ROT-avdraget sänktes från 50 till 30 procent.
NYHET Publicerad:

Sommarjobb året om

SKOLA NÄRINGSLIV. Fläkt Woods är ett av Jönköpings största tillverkningsföretag och arbetar sedan flera år tillbaka aktivt med att rekrytera sommarjobbande ungdomar. Siri Lindahl, HR assistent, berättar mer om hur arbetet går till.
NYHET Publicerad:

”Vi vill ge tillbaka till samhället”

JOBBSKAPARNA. Jan Gaardsdal äger Four Office och Techcenter ihop med sin son Joakim. Huvudkontoret ligger i Gislaveds kommun. Verksamheten är inriktad på dels affärsområdena IT, tele, kaffe (kaffemaskiner och kaffesorter), dokument och inredning (Four Office), dels franchisebutiker för Elgiganten (Techcenter).
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.
NYHET Publicerad:

Inga ökade klyftor här inte

KRÖNIKA Under 1970- och 80-talen åt inflationen upp löneökningarna. En arbetare fick ingen höjning av sin reallön (lön minus inflation) mellan 1976 och 1989. Lägg därtill devalveringar, Pomperipossa-effekter (orimligt höga marginalskatter) samt generellt generösa bidrag och Sverige var ett land där den som slet på i sitt arbete inte tjänade särskilt mycket jämfört med den som levde på bidrag.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan  

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

Nässjöföretaget: ”Vår uppgift är att lära ut”

JOBBSKAPARNA För Byggkompaniet i Nässjö är det viktigt att bygga upp en relation med eleverna redan från tidig ålder. Det handlar om att synas och kunna attrahera framtida arbetskraft, men även att ta sitt samhällsansvar.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Eksjö Gymnasium tar näringslivet in i klassrummet

SKOLA NÄRINGSLIV. På ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium är samverkan med näringslivet en viktig del i undervisningen. Teoretiska lektioner varvas med studiebesök, iscensatta arbetsintervjuer och uppdrag för lokala företag.
NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen: