NYHET20 juni 2018

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.

”Människor kommer från Tyskland, Belgien, Nederländerna, Österrike… De landar på Jönköping Airport. De turistar i Mullsjö. De cyklar, vandrar, campar, övernattar på hotell”, säger Peter.

Katarina och han berättar att en ny marknad har växt fram, ”Weekendmarknaden”, vilket ger både möjligheter och utmaningar.

”Folk kommer över helgen för att äta, bo och koppla av. Det gäller att möta de behoven, att göra saker bättre, förbättra servicen ännu mer”, menar han.

Ökad efterfrågan på hotellets tjänster är givetvis positivt, men det gäller att parera ”växtvärken”, som Peter säger:

”Vi vill såklart ha ökad beläggning, men det ställer krav på mer personal. Mer personal innebär ökade kostnader.”

Då kommer vi in på den fråga som så många företag i så många branscher upplever för närvarande; hur ska man få tag i tillräckligt kompetenta människor?

”Det är brist på folk som brinner för sitt jobb”, berättar Katarina, ”som tänker ett steg till, som förekommer gästen.” Även om Björkhaga har duktig och hängiven personal noterar hon att det idag är ”arbetstagarnas marknad”. Hon och Peter får täcka upp när personalbristen blir för stor vissa dagar, när schemat inte räcker till.

De har ett konkret förslag för att dämpa kostnaderna för att anställa:

”Återinför de lägre arbetsgivaravgifterna för ungdomar. Då skulle vi ha råd med mer personal och verksamheten bli mindre sårbar.”

En annan svårighet de båda hotellentreprenörerna nämner är att försöka förhålla sig till politiken.

”Politiska beslut kan ändras kraftigt på kort tid”, säger Peter. ”Det blir till exempel problem för vår bransch när det efter ett val kommer ett nytt politiskt styre och så drar man plötsligt in turismbudgeten. Sådant påverkas vi i besöksnäringen av direkt.”

jobbskaparna
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist