NYHET7 november 2018

IDATA på språng i digitala djungeln

IDATA AB i Värnamo sysslar med informationslogistik, kort och gott producerar och distribuerar företaget fakturor. ”Vi tillverkar det som alla vill ge, men ingen vill få”, konstaterar Martin Genhede, delägare och vd sedan 1997.

Kunderna är i huvudsak kommuner, bostads/fastighetsbolag och energibolag. Konkret kan ett uppdrag exempelvis vara att ta hand om en kommuns fakturering inom vatten och renhållning, alltså att rent faktiskt framställa fakturorna som ska gå ut till alla kommunens kunder.

”Vi ser till att fakturorna integreras med kundens olika system”, berättar Martin. ”Vi måste verkligen kunna kundens system för att leverera kvalitet.”

En annan sak som är mycket viktig att kunna är lagen om offentlig upphandling (LOU). 95 procent av IDATAs kunder måste tillämpa LOU, så företaget är vant vid att agera i upphandlingsmiljö.

”Som anbudsgivare måste du förstå LOU. Det är A och O för att lyckas. Du måste kunna branschen och läsa en upphandling samt förstå kundens behov och vad som efterfrågas i upphandlingen.”

Själva lagen som sådan har inte Martin några direkta synpunkter på. Den fungerar på det stora hela bra.

”Lagen innebär att spelreglerna är generella. Det är samma villkor och lika för alla.”

Däremot finns mer att önska kring hur tillämpningen av lagen sker, menar han.

”Kommuner vill ha det lägsta priset ofta. Principiellt kan jag tycka att upphandlarna borde fokusera på annat än bara pris. Man glömmer alla former av kvalitetsmått. Värdera kvalitet än bara pris. Det är så lätt att du går bort dig i en prisjakt. För att säkra kvalitet är det viktigt att kommunerna jobbar mer med uppföljning och utvärdering.”

Om nu LOU är ett verktyg för att säkerställa sund konkurrens på marknaden, är det knappast vad man kan säga om de offentligägda bolag, inklusive de statliga, som tävlar med enskilda aktörer.

”Vi har ett tiotal konkurrenter. En heter Postnord Strålfors. Statliga Postnord har en dominerande ställning och är det enda bolag som är rikstäckande på postdistribution. Man kan ifrågasätta om staten ska konkurrera med privata företag på ett sätt som inte är tillbörligt.”

Martin tar som exempel att Postnord har en konkurrensfördel i och med att bolaget kan optimera sin postdistributionsaffär där det är möjligt för Postnord Strålfors att producera fakturor.

”Då använder Postnord sin dominerande ställning på ett otillbörligt sätt. Det blir inte konkurrens på lika villkor, konkurrensen snedvrids.”

Samtidigt är Martin något kluven inför statliga företags närvaro på marknaden, som exempelvis Postnord.

”Det finns problem, men det är svårigheter att göra de förändringar som borde ske. För vem ska axla det allmänna samhällsansvaret om Postnord släpper taget helt? Vem kan kommersiellt distribuera försändelser i Norrlands inland?”

En annan utmaning för ett bolag som IDATA är, givetvis, digitaliseringen som går i rasande takt. IDATA har alltid levt på i huvudsak papper – pappersfakturor.

”Hur många pappersfakturor får du hem i brevlådan varje månad nuförtiden?” frågar Martin retoriskt. Detta mot bakgrund av att antalet brevförsändelser sedan länge minskar konstant. ”IDATA verkar i en mogen bransch. Det skapar prispress. Digitaliseringen driver på.”

Ett sätt för bolaget att utvecklas är att hänga med på tåget med digitala brevlådor, som Kivra.

”Kivra är jättebra för oss. Ett brev till Kivra kommer fram. Det är en garanterad försändelse. Digital post är säkrare, billigare, miljövänligare och snabbare. Alla avsändare är kontrollerade, du får ingen skräppost som i vanliga mejlboxen.”

Martins far köpte IDATA av dåvarande Asea 1982, ett bolag som skrev ut Aseakoncernens elräkningar till kunderna. Redan 1999 sände IDATA e-fakturor till internetbankerna.

”Så vi har varit med ett tag. Nu positionerar vi oss för framtiden. Vi bearbetar kunder som storleksmässigt passar oss. Inte de största, utan de där vi tror att vi kan erbjuda något som utvecklar både kunden och oss”, avslutar Martin.

Upphandling
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist