Cecilia, Axelent.jpg

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

NYHET Publicerad

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.

Industrinatten kommer ursprungligen ifrån Tyskland, och har sedan spridit sig norrut. Förra året fick ungdomar på ett tiotal platser runt om i Sverige chansen att besöka företag och ställa frågor om hur det är att arbeta i industrin idag. För många innebär det en förändrad bild av vad det innebär.

– Många tänker att ett industriföretag bara erbjuder två typer av jobb. Antingen arbetar man med tunga maskiner, eller så sitter man på kontor, säger Cecilia Davidsson, HR chef på Axelent. Men sanningen är att en stor organisation som oss erbjuder en mängd olika tjänster som man ofta inte tänker på.

Cecilia som själv sitter i den regionala styrgruppen för Teknikcollege är nöjd med 2017 års upplaga av Industrinatten. Det blev ungefär som man hade tänkt, även om det såklart finns saker att förbättra inför kommande år. Man fick positiv respons från alla deltagande parter och Axelent tänker absolut vara med nästa år igen.

Förutom Industrinatten så har företaget flera andra samarbeten med skolor, från grundskolan till högskolan. Man genomför studiebesök och tar emot studenter på högskolenivå för LIA och AFU, och yngre elever för PRAO. Elever i årskurs sju på Hillerstorpsskolan jobbar med ett projekt som heter Från råvara till färdig produkt, där de besöker Axelent för att få se det de läst om i praktiken.

– Vi visar upp vår verksamhet och ger dem ett marknadsinriktat uppdrag, berättar Cecilia. Det kan till exempel handla om sociala medier, och så får de jobba med det ett par veckor. Sedan kommer de tillbaka till oss och presenterar sitt arbete, och vi utser en vinnare. Det har varit väldigt uppskattat!

Att arbeta för att öka samverkan mellan skola och näringsliv menar Cecilia är viktigt både för industrin i stort och det egna företaget. Både elever och företagare kan dra nytta av att mötas och utbyta kunskap.

– Vi vill visa att det finns massa intressanta yrken på lokal nivå, och stora utvecklingsmöjligheter. Möjligheten att ”bli någon” och få vara med och påverka är större här än i storstäderna, säger hon. Bristen på arbetskraft blir inte mindre, och därför måste man göra sig attraktiv för nästa generation.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.
NYHET Publicerad:

Nu är det dags för Gilla Jobbskaparna!

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Därför driver Svenskt Näringsliv nu kampanjen Gilla Jobbskaparna under april.
NYHET Publicerad:

Gör dig utvecklingsbar

KRÖNIKA. Två saker måste göras: 1. Utveckla och förbättra Värnamo som plats och 2. Marknadsför den utvecklingen/förbättringen. Det skriver regionchef Dan Sylvebo i sin krönika som reflektion efter släppet av Svenskt Näringslivs Rekryteringsenkät och en workshop i Värnamo.
NYHET Publicerad:

Vaggeryds nya näringslivschef: ”Företagen är livsviktiga för oss”

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vaggeryds kommun.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikt hotar länets småföretag

KOMMENTAR Förslaget om återinförd revisionsplikt för mindre företag diskuterades på ett seminarium i förra veckan. I Riksrevisionens rapport från 2017 menar myndigheten att de tänkta fördelarna inte har uppnåtts, som exempelvis lättare administrativa bördor och stärkt konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning i fokus i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till länsettan Gnosjö.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben i Jönköpings län

RAPPORT. 75 procent av företagen i Jönköpings län har svårt att hitta rätt kompetens. Rekryteringsbehovet är stort inom alla branscher. En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar nu företagens rekryteringsbehov och var det finns störst chans att få jobb i Jönköpings län.