NYHET23 augusti 2017

Jönköping år 2037 enligt Anna Holm

Det här är kommunen med landets högst andel sysselsatta invånare. Genom att ta tillvara på lärdomar, positiva som negativa, och kunskap har man skapat rätt förutsättningar för en blomstrande kommun. Skolan införde obligatoriskt UF-företagande, vilket snabbt gav resultat där eleverna blev mer anställningsbara och företagsamma…

Foto: Day fotografi.se

Samtidigt har näringslivet påverkats av digitaliseringen under en längre tid, men nu har fler branscher börjat prata samma språk och finner nya vägar tillsammans. Kommunen har även infört möjligheten till mentorskap mellan skola och näringsliv, nu utbyter skolledare och vd:ar erfarenheter, pedagoger och tjänstemän och det generar i att eleverna får ännu bättre utbildningar som är inriktade på deras framtida bransch. Mentorskapet ger erfarenhet och kunskap från olika perspektiv som tillhör samhället.

Tillbaka till nutid. Scenariot ovan kanske känns avlägset för många. En vision att sträva efter är viktigt om möjligheter ska skapas och samhället utvecklas, enligt Anna Holm, regionchef Ung Företagsamhet Jönköping.

Vad krävs för att nå visionen om Jönköping?

– Ska vi utvecklas är en viktig nyckel att skola och olika branscher i näringslivet samverkar. Idag finns många goda exempel att ta del av där skola och näringsliv samverkar i både UF-företagande och Teknikcollage, vilket resulterar i anställningsbara elever – branschen har visat skolan vilka behov som finns på arbetsmarknaden och i arbetslivet. Branschen måste möta eleverna i skolan och så frön som skapar företagsamma människor redan i grundskolan, entreprenöriella förmågor måste få utvecklas vilket Ung Företagsamhet arbetar med i sina läromedel. Sedan måste vi ju såklart ha tillgång till en bra infrastruktur med tåg som flyg, Jönköping måste vara enkelt att nå. Annars kommer vi varken kunna behålla de befintliga företagen eller locka nyetableringar.

– Steget till att våga testa sin idé måste vara kortare – företagandet låter så stort för många idag. UF-företagande gör skillnad här, det är en bra start för eleverna. Speciellt för de som inte har entreprenörskap i familjen eller sin omkrets. UF-företagande handlar inte bara om att skapa en grund som sedan ska sjösättas efter UF-året, utan så mycket mer! När jag möter tidigare UF-elever är det engagemanget de tar med sig i framtiden. Varje individ är sitt eget varumärke och det är oerhört viktigt när man går vidare i sin karriär, att man har det i åtanke.

Vad krävs för att lyckas?

– Vi behöver skapa arenor tillsammans där hela samhället möts: elever, lärare, bransch, företagare, politiker och tjänstemän. Ska vi skapa anställningsbara elever och tillfredsställa arbetsmarknadens behov, måste vi ställa oss frågan ”vad är det vi möter på arbetsplatsen idag och imorgon?”. Alla måste komma ut i verkligheten och se hur det är och se vilka utmaningar och styrkor som finns. Vi kan inte bara prata om yrket, utan också känna på yrket.

– Grunden för det här är att politikerna inser vikten av att skapa rätt förutsättningar. Det finns en rädsla för vårt eget idag, därför måste vi acceptera dagens utveckling med allt vad det innebär. Livet är föränderligt och det måste skolan också vara. Näringslivet är och måste vara det, för annars överlever man inte marknadens tuffa konkurrens. UF-företagande skapar möjligheten för den enskilda individen att förstå sin insats och plats i en grupp. Det är något som är avgörande för att komma in på arbetsmarknaden. Att avsluta det man påbörjade – den känslan måste dagens unga få känna på. Hur ska de annars se resultatet av det egna arbetet?

EntreprenörskapUF
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist