NYHET21 februari 2018

Jönköping fokuserar på långsiktigt arbete för ett bättre företagsklimat

Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången har turen kommit till Jönköpings kommun.

Foto: PATRIK SVEDBERG

Som många andra av landets större städer hamnar Jönköping långt ner i det egna länet, och tappade förra året 46 platser i den nationella rankingen.

”Jönköpings kommun använder resultatet av Lokalt Företagsklimat tillsammans med all annan information vi samlar in” säger Sven Rydell, näringslivschef på Jönköpings kommun. Vi får mycket information från olika slags undersökningar, som vi sedan lägger samman med resultatet av vår egna dialog med näringslivet. Det är som att lägga pussel. Alla bitar ska tas in för att skapa en helhetsbild som man sedan kan arbeta utifrån.”

För att förändra attityder och inställningar, som är det som Jönköping har lägst betyg i, krävs ett långsiktigt arbete, menar Sven.

”Tyngden ligger alltid på långsiktig planering. Det handlar om att bygga en hållbar kommun som klarar av de utmaningar vi står inför.”

I en växande stad handlar det mycket om att skapa förutsättningar för att välkomna nya företag, vilket prioriteras. Saker som tillgång på kompetens, byggbar mark och fungerande infrastruktur är några av de saker som är viktiga för att stärka näringslivet, vilket även märktes i 2017 års enkät.

”Kompetensfrågan är i fokus för oss, och därför kommer vi att tillsätta en helt ny resurs på vår avdelning som enbart arbetar med det. Utan personal med rätt kompetens blir det näst intill omöjligt att driva ett företag.”

Det dagliga arbetet kretsar kring att bibehålla en bra relation med de företag som redan finns i staden, och där blir planeringen mer kortsiktig men förhoppningsvis ger ett långsiktigt resultat.

”Det handlar om saker som att exempelvis skapa nätverk, driva utvecklingsprojekt, skicka ut nyhetsbrev eller arrangera vårt populära frukostmöte ”Morgonsoffan” tillsammans med bland annat Svenskt Näringsliv, där vi tar tempen på näringslivet i Jönköping.”

Kommunens största utmaning anses vara den tillväxt man nu står inför, där det beräknas fortsätta tillkomma ca 2000 invånare varje år. Man kommer därför behöva fler bostäder, bättre infrastruktur och en utbyggd offentlig service.

”Jönköping har ett starkt näringsliv och låg arbetslöshet, därför finns det goda förutsättningar för att klara av de utmaningar vi står inför. Jag tror Jönköping har en ljus framtid och samverkan mellan näringsliv och kommun blir viktig för vår framgång” avslutar Sven.

Text: Mathilda Linnander

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist