NYHET23 april 2018

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.

Många företag kämpar med att få tillräckligt meriterade medarbetare. Media och reklam är inget undantag.

”Vi har behov av kompetens som alla andra branscher”, konstaterar Bengt. ”Högskolan och folkhögskolan är våra kompetenskällor. Utbildningarna i Jönköping är bra, de är jätteduktiga, och jag vill absolut inte gnälla. Men jag har funderat på hur man skulle kunna höja kvaliteten ytterligare genom att närma sig branschen mer än man gör idag.”

Bengts idé för att på sikt säkra kompetensförsörjningen och se till så att fler elever/studenter har relevant kunskap när de väl har tagit examen är ett strukturerat samarbete mellan näringslivet och skolorna.

”Säg sex veckor teori, sedan två veckor praktik. Så kör man så hela året. Skolorna ska ställa krav på de fadderföretag som vill vara med: Det här förväntar vi oss. Då får man med de företag som verkligen vill, som är lämpliga och som har möjlighet att avsätta tid för praktikanter.”

Han menar att det är väsentligt med ett genomtänkt handledarskap, att praktiktiden verkligen fylls med relevant innehåll samt att skolorna gör en gedigen uppföljning av varje praktikperiod.

”För vår del handlar det om att de ska få vara med vid projektledning och formgivning, till exempel. Då blir det mer som en traineetjänst och man kommer som student nära det verkliga yrkeslivet i branschen.”

Det givande och tagande det innebär från skolornas och fadderföretagens sida ger något positivt tillbaka för bägge parter, säger Bengt.

”Tänk om Jönköping skulle bli rikskänt för jättebra samarbete mellan skola och företag inom reklam, media, PR, kommunikation och journalistik. Då skulle fler vilja söka sig till de utbildningarna just här. Det gagnar företagen i regionen som kan få kompetenta medarbetare. Och det gynnar skolorna som får fler ambitiösa studenter.”

Dan Sylvebo

#gillajobbskaparna
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist