LOV och RUT är en fråga om jämställdhet

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA LOV och RUT behövs för att vi inom vård, skola och omsorg ska kunna verka på lika villkor. Majoriten av välfärdsföretagen är små och väldigt stor del har kvinnliga företagsledare.

Åsa Storm, Stormtrivs

Åsa Storm, Stormtrivs

Stormtrivs erbjuder tjänster både inom städ och hemtjänst inom LOV (lagen om valfrihet) i Jönköpings kommun. Som en av åtta kvinnliga företagare i Välfärdens Grupp 8 kämpar jag för jämställdhet och för rätten att äga och driva företag på samma villkor som andra företagare. Vi tror att privata alternativ behövs för att driva utvecklingen framåt i branschen. När man låter privata aktörer komma in i en marknad når man längre och konkurrensen gör att det blir bättre för kunden – som vi alla värnar om. Vi tror också att friheten att själv kunna välja vem som ska komma hem när du behöver hjälp är väldigt viktig för de flesta.

Att ifrågasätta LOV och vinster i välfärden drabbar många kvinnliga företag. Vi putsar fönster på ett äldreboende och kan utan krusiduller skicka fakturan till kommunen. Men står vi innanför rutan och i stället putsar glasögonen åt Sven, 83 år, får vi inte tjäna pengar. Vi fakturerar kommunen i båda lägena, men i det ena fallet tycks det inte vara acceptabelt. I vår kommun gick hemtjänsten back förra året och man fick skjuta till pengar från andra håll. Går vi med minus finns det ingen som skjuter till några pengar. Men går vi med vinst blir det ramaskri. Det är ett snävt synsätt och vi borde i stället fokusera på hur vi kan för allas skull göra det bättre.

En annan fråga är den om RUT. Svenskarna köper allt fler RUT- och ROT-tjänster, de senaste åren har det stigit i snitt med en halv miljon köp per år. Vi har 20 000 nya bra jobb tack vare RUT-avdraget som inte blir lätta att ersätta. Vissa tycks tro att köp av städtjänster kommer att minska om RUT halveras. Jag tror inte att svenskarna plötsligt blir mer benägna att städa själva, utan tror helt enkelt att folk kommer att köpa städning svart. Tar vi bort RUT kan det också leda till att någon i familjen, tyvärr oftast kvinnan, får gå ner i tid och vi tappar värdefull arbetskraft. Sammantaget blir det en jätteminusaffär för hela samhället. Många av våra kunder är barnfamiljer och de kommer inte att ha råd att köpa tjänsterna som de behöver, om de inte får avdraget.

Vår personal består till nästan 75 procent av utlandsfödda och är övervägande kvinnor. Vissa har varit hos oss i femton år. RUT har möjliggjort för dessa kvinnor att lära sig språket och bli integrerande i samhället – och har höjt statusen på städjobb i Sverige. Förlorar de sitt jobb kan de tvingas att leva på bidrag och hamna utanför arbetsmarknaden, kanske till och med i svarta marknaden. Många är inte heller motiverade att skola om sig.

Efterfrågan på städtjänster kommer inte minska. De kommer att öka hela tiden och riskerar att förloras till svartarbete. Att gå så hårt åt vår sektor och inte annan skattefinansierad verksamhet, som till exempel inom bygg med dess ROT-avdrag, upplever jag som ett hot mot oss kvinnliga företagare. 

Åsa Storm
Stormtrivs AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.
NYHET Publicerad:

Inga ökade klyftor här inte

KRÖNIKA Under 1970- och 80-talen åt inflationen upp löneökningarna. En arbetare fick ingen höjning av sin reallön (lön minus inflation) mellan 1976 och 1989. Lägg därtill devalveringar, Pomperipossa-effekter (orimligt höga marginalskatter) samt generellt generösa bidrag och Sverige var ett land där den som slet på i sitt arbete inte tjänade särskilt mycket jämfört med den som levde på bidrag.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan  

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

Nässjöföretaget: ”Vår uppgift är att lära ut”

JOBBSKAPARNA För Byggkompaniet i Nässjö är det viktigt att bygga upp en relation med eleverna redan från tidig ålder. Det handlar om att synas och kunna attrahera framtida arbetskraft, men även att ta sitt samhällsansvar.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Eksjö Gymnasium tar näringslivet in i klassrummet

SKOLA NÄRINGSLIV. På ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium är samverkan med näringslivet en viktig del i undervisningen. Teoretiska lektioner varvas med studiebesök, iscensatta arbetsintervjuer och uppdrag för lokala företag.
NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.