Callo gilla jobbskaparna.png

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.

”Man måste som skola vara öppen mot det lokala näringslivet”, konstaterar Andreas. ”Se till så att eleverna kommer på studiebesök. Och då ska man inte nöja sig med att få komma till företaget, utan lärare kanske ska ställa krav: vad vill ni som företag egentligen visa upp? Jo, det är ju branschen, olika yrken. Industrin har ett ansvar för att öppna för studiebesök. Varje bransch har det söktryck man förtjänar.”

Andreas menar att om kommunen vill ha kvar sina elever som framtida skattebetalare måste den aktivt arbeta för att visa upp vilka företag som är verksamma på orten, vilka spännande jobb som faktiskt finns även i mindre städer.

”Du kan ju inte söka jobb som du inte vet finns. Men får du som skolelev möjlighet att se och möta spännande yrken, andra än polis och brandman, ökar chansen att åtminstone någon från varje klass söker sig till ett lokalt företag som man tyckte var coolt.”

Ett viktigt led i arbetet med att göra lokala företag attraktivare som arbetsgivare är APL, arbetsplatsförlagt lärande. Praktik på gymnasiet kan väcka intresse hos elever som sedan berättar för sina yngre kompisar som i sin tur kanske blir intresserade. Så menar Andreas att en positiv sökspiral kan skapas.

”Avgörande för att lyckas med APL är att praktiken är anpassad efter en enskild elevs förmåga och att det förs en regelbunden dialog mellan företag och kommun, så att det inte blir ett magplask av alltihopa. För då tackar ju företaget nej nästa gång. Företagen måste känna att APL ger något även för dem.”

Dan Sylvebo

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

De ser företagens betydelse i samhället

JOBBSKAPARNA Montico är rekryterings- och bemanningsföretaget som är mer än så. Företaget är mycket engagerat i lokalsamhället genom utbildningar, speciellt riktade mot de som står längre ifrån arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

ROT- och RUT-avdrag för mycket gott med sig

SKATTER Sänkt skatt på hushållsnära tjänster är en framgångsrik metod att skapa jobb. Almega konstaterar att mer än 30 000 nya arbetstillfällen har tillkommit under reformens första tio år. Smolk i bägaren är att den svarta marknaden återtar förlorad mark sedan ROT-avdraget sänktes från 50 till 30 procent.
NYHET Publicerad:

Sommarjobb året om

SKOLA NÄRINGSLIV. Fläkt Woods är ett av Jönköpings största tillverkningsföretag och arbetar sedan flera år tillbaka aktivt med att rekrytera sommarjobbande ungdomar. Siri Lindahl, HR assistent, berättar mer om hur arbetet går till.
NYHET Publicerad:

”Vi vill ge tillbaka till samhället”

JOBBSKAPARNA. Jan Gaardsdal äger Four Office och Techcenter ihop med sin son Joakim. Huvudkontoret ligger i Gislaveds kommun. Verksamheten är inriktad på dels affärsområdena IT, tele, kaffe (kaffemaskiner och kaffesorter), dokument och inredning (Four Office), dels franchisebutiker för Elgiganten (Techcenter).
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.
NYHET Publicerad:

Inga ökade klyftor här inte

KRÖNIKA Under 1970- och 80-talen åt inflationen upp löneökningarna. En arbetare fick ingen höjning av sin reallön (lön minus inflation) mellan 1976 och 1989. Lägg därtill devalveringar, Pomperipossa-effekter (orimligt höga marginalskatter) samt generellt generösa bidrag och Sverige var ett land där den som slet på i sitt arbete inte tjänade särskilt mycket jämfört med den som levde på bidrag.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan  

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

Nässjöföretaget: ”Vår uppgift är att lära ut”

JOBBSKAPARNA För Byggkompaniet i Nässjö är det viktigt att bygga upp en relation med eleverna redan från tidig ålder. Det handlar om att synas och kunna attrahera framtida arbetskraft, men även att ta sitt samhällsansvar.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Eksjö Gymnasium tar näringslivet in i klassrummet

SKOLA NÄRINGSLIV. På ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium är samverkan med näringslivet en viktig del i undervisningen. Teoretiska lektioner varvas med studiebesök, iscensatta arbetsintervjuer och uppdrag för lokala företag.
NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.