Kommunal samverkan förekommer allt oftare och i Jönköpings län är det vanligt förekommande. Framförallt mindre kommuner verkar se samverkan som en lösning på de problem som avsaknad av egna resurser medför. Men hur väl fungerar kommunal samverkan i praktiken och hur påverkar det kommunernas företag? Det besvarar Svensk Näringsliv i ny rapport.
Samverkan generar resursökning
Rapporten belyser kommunal samverkan inom serveringstillstånd, bygglov och offentlig upphandling. Samverkan kan ske inom flera områden men dessa har valts ut då de i hög grad påverkar kommunernas företag. Det framkommer i rapporten att en majoritet av Jönköpings läns kommuner samverkan i någon form inom serveringstillstånd och offentlig upphandling medan det inom bygglov är ovanligt. Det är framför allt de mindre kommunerna i länet som samverkar med en annan liten kommun eller en större och i dessa lägen kretsar såväl motivet och den största fördelen med samverkan kring resurser. Kommunerna samverkar för att de saknar tillräckliga egna resurser och den största fördelen de lyfter fram är resursökning. Bland dessa små kommuner ses samverkan nästan enbart som positivt.
Små kommuner blir åsidosatta
Dock visar rapporten att det finns två sidor av myntet. Det finns nämligen även utmaningar med den kommunala samverkan i länet. Dessa utmaningar finns främst inom samverkan kring offentlig upphandling då en mindre kommun samverkar med en större. Vissa kommuner har uppgett att de anser sina krav och behov bli åsidosatta eller att de har svårt att vara delaktiga i kravställandet. De större kommunerna inom en samverkan är oftast dem som behöver ställa högst krav och upphandla i högst volymer och de mindre kommunerna får då anpassa sig, vilket ofta upplevs som problematiskt för mindre kommuner.
Skilda åsikter angående serienivån vid samverkan
Kommunen skall ge såväl invånare som företag bästa möjliga och effektiva service och så länge kommunal samverkar fungerar väl så bör både invånare och företag dra nytta av samverkan. Men hur upplever företagen i Jönköpings län att samverkan påverkar deras verksamhet? I rapporten framkommer att företag i länet har skilda åsikter om hur väl samverkan fungerar. Att fokus på miljöfrågor och servicenivån minskar i och med samverkan kring upphandling av större områden är en åsikt som lyfts fram av företag i Jönköpings län. Andra företag menar istället på att servicenivån vid upphandlingar det samverkas kring i Jönköpings län är mycket god, men själva kravställandet bristfälligt.
Text: Louise Christoffersson
KonkurrensreglerUpphandling