NYHET5 oktober 2017

”Personalen är Grand”

”Det är vi i personalen som är Grand Hotel, vi är ’Grandare’”, säger Mileva Blomberg. Tillsammans med Sofia Hagman äger och driver hon Grand Hotel i Jönköping. Och hon gör en passning till politikerna: ”Se mötesindustrin som en industri, se helheten.”

När Mileva och Sofia tog över det klassiska hotellet för snart fem år sedan var ambitionen att återskapa lite av forna tiders atmosfär.

”Vi kallar restaurangen för salong och vi har afternoon tea på lördagar. Vi försöker köpa närproducerat. Huset är ju gammalt och K-märkt, så vi får inte göra vadsomhelst.”

Mileva berättar att företagskulturen på Grand Hotel kan sammanfattas med just den speciella byggnaden, ambitionen att ha lokala leverantörer samt – givetvis – personalen. Hon har sin syn på personalpolitik klar:

”Plocka fram det som är bra hos varje medarbetare. De anställda måste få tycka att det är kul på jobbet, annars slutar de.”

Mileva berättar att hotellet satsar på, förutom rum och frukost för gäster från fjärran, lunch och afternoon tea för människor boende i Jönköping med omnejd.

”Folk kan komma hit en lördag och sitta ner och prata i lugn och ro. Jag tycker samtalet mellan människor är viktigt och vi vill skapa en miljö för det. Konceptet afternoon tea kan erbjuda det.”

Även om hon betraktar sitt hotellägande som en livsstil och alla pengar som tjänas i bolaget investeras för att utveckla verksamheten, kan hon givetvis inte undgå de ekonomiska aspekterna av till exempel anställningsförhållanden.

”Vi är sju fast anställda och ytterligare 25 står på lönelistan. De 25 är medarbetare som tas in när vi når topparna. Det är det här som är både tjusningen och dilemmat med hotellbranschen, för jag skulle önska att fler av de tillfälligt anställda kunde få fast anställning, men det beror på beläggningen.”

Mileva menar att det är avgörande för att få fler arbetade timmar i branschen att lönerna kan differentieras mer.

”En ung, oerfaren person eller nyanländ kan inte ha nästan samma lön som den som har arbetat länge och har byggt upp kompetens och erfarenhet.”

Överlag anser Mileva att politiken, på nationell, regional och lokal nivå, måste ta ”mötesindustrin”, som hon kallar den, på allvar.

”När politiker talar ’industri’ tänker de på fordonstillverkning, men mötesindustrin blir allt viktigare som näring. Sedan krävs ett helhetsgrepp för att kunna utveckla och skapa förutsättningar för branschen. Man talar om besöks- och turismnäringen, men helheten är egentligen mötesindustrin.”

För kommunpolitikerna gäller, menar Mileva, att försöka se vad som rent fysiskt krävs för att tillväxten i en kommun ska öka.

”Sätt politikerna i en helikopter och se vad som behövs. Helikopterperspektiv, helhetssyn – börja uppifrån! Då kommer det andra av sig självt.”

Fyrkantiga lagar har Grand Hotel i Jönköping också erfarenhet av.

”Myndigheterna tror ibland att de vet mer än vi som jobbar med det. Men vi skulle vilja få förtroendet att kunna servera till exempel bubblor när våra gäster än önskar på dygnet. Lagarna och myndigheterna måste hänga med i utvecklingen.”

ArbetsmarknadSvenskt Näringsliv
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist