NYHET8 maj 2018

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.

Gislaveds kommun blev 2017 årets klättrare i Jönköpings län då de steg 30 placeringar i rankingen efter en rejäl dipp föregående år. Med ett sammanfattande omdöme på 3,2 ligger man sist i länet men lyckades höja samtliga enskilda betyg förutom tillgången på kompetens.

”Vi förhåller oss till Lokalt Företagsklimat som en typ av avstämning av vårt arbete” säger Leif Österlind, VD för Gislaved Näringsliv. ”Det styr oss inte, men det långsiktiga arbete som vi genomför ligger nära de frågor som enkäten undersöker.”

I Gislaved prioriteras en öppen dialog och att vara synliga och tillgängliga för företagarna. Målet är att vara kommunikativa, lyhörda och proaktiva.

”Vi jobbar med tillit som bygger på att våga lova saker, och sedan våga agera och hålla vad vi har lovat. Det gäller på alla arenor, både i det direkta mötet, i sociala medier och klassiska kanaler som nyhetsbrev och utskick.”

Leif menar att det i en relativt liten kommun som Gislaved är lätt att saker som egentligen inte har direkt med näringslivet att göra påverkar resultatet i enkäter som Lokalt Företagsklimat. Det är en hög densitet av företag och man har tät kontakt med varandra i olika konstellationer, och en sak som en nedläggning av ett äldreboende kan skicka chockvågor genom samhället och leda till sämre betyg.

”Samtidigt som det kan ge en negativ effekt så kan det även lyfta oss om man lyckas förklara orsaken. Med en större helhetssyn går det att skapa en bra förståelse i kommunen. Gislaveds kommun har jobbat med dialog, attityder och synsätt hos tjänstemän och politiker, och det tycker jag visar tydliga resultat tvärsigenom hela enkäten.”

I Gislaveds kommun finns en tradition av företagande inom fordonsindustrin, något som man jobbar för att föra vidare in i framtiden. Man erbjuder idag en testbädd för industriell förnyelse, med fokus på att ställa om från fossila bränslen till el och vätgas. Arbetet innefattar både person- och transportbilar och tåg, och väcker stort engagemang.

”Vi använder racingbanan som testbana, och arrangerar seminarium och möten. Det involverar många av våra företag, skapar mötesplatser och öppnar dörrar till nya affärer och kontakter.”

Ett av Gislaveds högsta betyg är skolans attityd till företagande, något som Leif menar är resultatet av ett ambitiöst arbete. Man har haft ett nära samarbete med kommunens studie- och yrkesvägledare och Teknikcollege, och byggt upp ett nätverk för skola och näringsliv. Skolorna får komma ut och besöka företagen och få en uppdaterad bild av hur industrin ser ut. Inom kort ska det även anställas en projektledare som kommer arbeta med frågan, och skapa avtal med företag om att ta emot skolklasser. Ansvaret att komma ut på företagsbesök ska inte längre ligga på den enskilda läraren, utan ha en djupare förankring.

”Det handlar om att krossa fördomar. Ett industriområde idag är inte vad det var förr, och borde egentligen kallas något i stil med teknikområde. Skylten med en skorsten på är inte längre relevant för det arbete som pågår där.”

Grunden i allt arbete menar Leif är en vilja att förmedla ett relevant och ärligt resultat till omvärlden. Detta görs genom att alltid ha en tydlig kommunikationsplan med från start när man gör någonting, och hålla allmänheten och alla inblandade informerade om syfte, nytta och mål.

”Man vill inte hamna i ett läge där det blir negativa reaktioner på grund av bristande information. Genom att vara transparant blir det en lugnare relation och större förståelse mellan parterna” avslutar Leif.

Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist