Toppen och botten för Jönköpings läns företagsamhet

NYHET Publicerad

RAPPORT Trots orosmoln växer andelen företagsamma människor i Jönköpings län och når ny toppnotering på 11,2 procent. Däremot är kvinnornas företagsamhet en av de svagaste i Sverige. Det visar Svenskt Näringslivs nya rapport Företagsamheten 2018.

Dan Sylvebo

Dan Sylvebo

Företagsamheten i Jönköpings län ligger fortsatt en bit lägre än i riket som helhet, trots ny toppnotering på 11,2 procent företagsamma människor. Aneby har länets högsta företagsamhet, 15 procent, medan företagsamheten har vuxit snabbast i Gislaveds kommun och mäter nu 11,4 procent.

Nyföretagsamheten däremot backar något från förgående år och antalet nyföretagsamma personer per 1000 invånare noterar 8,9. Det placerar Jönköpings län i mitten av Sveriges regioner. Starkast nyföretagsamhet hittar vi i Vaggeryds kommun med 12,8 personer per 1000 invånare. Gnosjö har länets svagaste nyföretagsamhet med 8,7. Även här är Gislaved den kommun där nyföretagsamheten vuxit mest.

– Det är en förutsättning att personer väljer att gå in och ansvara för ett företag om vi vill ha fler företag som skapar jobb åt andra. Det finns en oro bland många företagare i länet, vilket vi även ser sken av gällande nyföretagsamheten, säger Dan Sylvebo, regionchef Svenskt Näringsliv Jönköpings län.

Kvinnors företagsamhet är en av de svagast i Sverige och noterar 5,9 procent, en bit från rikssnittet på 7,7 procent. Även när det gäller nyföretagsamheten bland kvinnorna är Jönköpings län en av de svagaste med 5,9 procent.

– Inom länet ser vi en stor skillnad där Habo har högst andel nyföretagsamma kvinnor som nu mäter 9 procent, medan Nässjö endast mäter 4,8 procent. Åtta procent av länets samtliga företagsamma kvinnor återfinns inom välfärdssektorn. Rapporten visar nu också att nyföretagsamheten inom välfärdssektorn sjönk kraftigt. Det är en effekt av regeringens uttalade ambition att stoppa välfärdsföretagen och åtgärderna leder till ett mindre jämställt företagande, konstaterar Dan Sylvebo.

21,2 procent av Jönköpings läns företagsamma personer är äldre än 64 år. Sävsjö kommun har den högsta andelen äldre företagsamma individer på 28,3 procent, medan Habo uppvisar den lägsta andelen 18,1 procent.

Av de nyföretagsamma personer som registrerades i länet för fem år sedan är 65 procent fortsatt aktiva. Överlevnadsgraden i Jönköpings län ligger en bra bit högre än rikssnittet och högst överlevnadsgrad hittades i Habo med 85,5 procent. Ingen annan kommun i hela riket kan uppvisa en högre andel. Endast knappt 59 procent av de nyföretagsamma år 2012 i Eksjö kommun är fortsatt aktiva, vilket är lägst i länet.

– En stigande företagsamhet innebär inte att företagsklimatet är i topp. Det finns fortfarande mycket att göra gällande det lokala företagsklimatet så att det blir ännu bättre möjligheter att starta och driva företag i respektive kommun, avslutar Dan Sylvebo.

Om undersökningen

Svenskt Näringsliv mäter en gång om året antalet företagsamma människor, både för Sverige som helhet samt för respektive län. En företagsam människa definieras som en person som antingen har en F-skattsedel, är delägare i ett aktivt handelsbolag, alternativt är VD eller ordinarie styrelsemedlem i ett aktivt aktiebolag. En person räknas enbart en gång, oavsett om personen ansvarar för ett eller flera företag. Det finns därför fler registrerade företag än det finns företagsamma människor.

De data som har använts till den här rapporten inhämtades under januari 2018 och avser företagsamheten för år 2017. På webbplatsen www.foretagsklimat.se finns statistik för Sveriges samtliga 21 län och 290 kommuner att ladda ned.

 

Ladda ner

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: Sänk arbetsgivaravgiften för unga

JOBBSKAPARNA. ”Flygplatsen är jätteviktig, både för företagen och turismen i Mullsjö”, konstaterar Peter Lundberg och Katarina Kvarnström som äger och driver Björkhaga Hotell & Konferens i Mullsjö kommun. Det är ett konkret exempel på hur företag är beroende av externa faktorer för att kunna utveckla sin verksamhet, i det här fallet inom besöksnäringen, faktorer som små, enskilda aktörer är utan makt att påverka.
NYHET Publicerad:

Inga ökade klyftor här inte

KRÖNIKA Under 1970- och 80-talen åt inflationen upp löneökningarna. En arbetare fick ingen höjning av sin reallön (lön minus inflation) mellan 1976 och 1989. Lägg därtill devalveringar, Pomperipossa-effekter (orimligt höga marginalskatter) samt generellt generösa bidrag och Sverige var ett land där den som slet på i sitt arbete inte tjänade särskilt mycket jämfört med den som levde på bidrag.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan  

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

Nässjöföretaget: ”Vår uppgift är att lära ut”

JOBBSKAPARNA För Byggkompaniet i Nässjö är det viktigt att bygga upp en relation med eleverna redan från tidig ålder. Det handlar om att synas och kunna attrahera framtida arbetskraft, men även att ta sitt samhällsansvar.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Eksjö Gymnasium tar näringslivet in i klassrummet

SKOLA NÄRINGSLIV. På ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium är samverkan med näringslivet en viktig del i undervisningen. Teoretiska lektioner varvas med studiebesök, iscensatta arbetsintervjuer och uppdrag för lokala företag.
NYHET Publicerad:

Hon är årets UF-lärare i Jönköpings län!

SKOLA. Motiveringen hyllar hennes djupa engagemang och hårda arbete för att engagera UF-företagens rådgivare och tillsammans med dem hjälpa eleverna framåt. Årets UF-lärare i Jönköpings län heter…
NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA OCH NÄRINGSLIV I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.