NYHET18 juli 2018

VALET 2018: reformera Arbetsförmedlingen

I år är det 25 år sedan lagen om privat arbetsförmedling infördes i Sverige och såväl bemanningsföretag som rekryteringsföretag fyller i dag en naturlig roll på svensk arbetsmarknad. Kartan har förändrats väsentligen sedan dess, men faktum är att Arbetsförmedlingen (AF) har fått stå relativt oförändrad. Nu är tiden inne för förändring.

Foto: Jessica Gow/TT

Den statliga arbetsmarknadspolitiken står med betydande problem. Endast en (1) procent av svenska folket har förtroende för Arbetsförmedlingen (AF).1 Upphandlade utbildningsinsatser levererar blygsamma resultat. Samtidigt använder Svenskt Näringslivs medlemsföretag i allt mindre utsträckning AF vid rekrytering, enligt årets rekryteringsenkät.

Det saknas inte resurser. Tvärtom framstår AF-systemets kostnad om cirka 80 miljarder kronor per år som en grav överfinansiering givet de svaga resultaten och de parallella system som vuxit fram det senaste decenniet.

Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät förstärker bilden av AF:s allt mer marginella roll i matchningsförfarandet. I årets undersökning syns företagens omfattande rekryteringsbehov i form av att användandet av samtliga rekryteringsvägar har gått upp jämfört med 2015. Detta gäller dock inte användningen av AF, som ligger kvar på samma nivå.

Samtidigt betalar arbetsgivarna för matchning och utbildning på egen hand i allt högre utsträckning. Och omställningen finansieras och hanteras numera genom de partsfinansierade omställningsförsäkringarna: TRR och TSL i privat sektor och omställningsfonden i offentlig sektor. Liknande system täcker även upp till exempel i den statliga sektorn.

Samtidigt som uppdraget har vuxit har AF:s kärnverksamhet – kontrollfunktion och myndighetsutövning – åsidosatts. Detta har till exempel konstaterats av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) där man slår fast att AF misslyckas i 80 procent av fallen att hantera och bedöma lämpligt arbete, vilket är en grundkomponent för att säkerställa arbetslöshetsförsäkringens legitimitet och för att säkra en fungerande omställning.

Istället för att förmedla jobb bör myndigheten fokusera på myndighetsutövning och kontrollfunktion, för att exempelvis kontrollera att arbetssökande aktivt söker jobb för att vara kvalificerade för a-kassa. Med inspiration från andra europeiska länder med motsvarande myndigheter finns det en chans att bygga upp Arbetsförmedlingens förtroende igen. Problemet med myndigheten ligger hos systemet och det uppdrag som man har, inte medarbetarna.

ArbetsförmedlingenValet 2018Arbetsmarknad
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist