KGM AB Fr.v. Mattias Engqvist, Bill Bäckman, Jonas Friberg och Göran Andersén.

KGM AB tycker att offentlig upphandling borde kunna skötas bättre. Fr.v. Mattias Engqvist, Bill Bäckman, Jonas Friberg och Göran Andersén.

Brister i offentlig upphandling kostar i onödan

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Större samarbeten och irrelevanta krav komplicerar offentlig upphandling i kommunerna. Antalet möjliga anbudsgivare minskar och konkurrensen begränsas. När dessutom uppföljningen av att leveranserna överensstämmer med avtalen uteblir, sjunker kvaliteten samtidigt som de totala inköpskostnaderna i vissa fall vida överstiger offererade ramar.

Den skarpa kritiken mot kommunal offentlig upphandling levereras av KGM AB i Hultsfred, ett företag som säljer montage, funktionskontroll och produktleveranser inom gymnastik- och idrottssektorn till bland annat kommuner, gym och idrottsföreningar.

– Grundtanken är bra, men systemet är för lättmanipulerat, anser avtalsansvarig Jonas Friberg.

Sitter man ner med personal i KGM AB, VD och ägare Göran Andersén, verksamhetsledaren Mattias Engqvist, avtalsansvarig Jonas Friberg samt Bill Bäckman, som ansvarar för montage av utrustning till 25-30 idrottshallar per år, och besiktning av sådana anläggningar i över 100 kommuner, så får man sig till livs en till synes ändlös rad av exempel på brister i den offentliga upphandlingen.

Offerter som innehåller (billiga) produkter som inte finns, leveranser av dyrare produkter än dem som offererats (jfr. strumporna till sjukvården), onödigt detaljerade specifikationer som utestänger vissa produkter/leverantörer (jfr. helikoptrarna till Sjöräddningen) sockrade tilläggstjänster och produktleveranser i samband med utförande av en för låg prissatt offererad tjänst osv.

– Det sammanlagda värdet av fördyrande inköp utgör säkert ett stort mörkertal, säger Bill Bäckman. I ett fall vet jag att kontrolltjänster som enligt offert skulle ha kostat 41 000 kr landade på över 650 000 kr, när leverantören gett sig själv möjlighet att byta ut ett och annat i hallen. På det sättet kan man förvandla en obefintlig marginal till en vinstaffär.

Kommunerna driver själva fram den typen av beteende hos vissa leverantörer, menar KGM-ledningen och Bill Bäckman ger ettill exempelempel:

– De kräver att vi inte får lägga på mer än 10 % på inköpspriset av t.ex. en lodlina i en gymnastiksal, samtidigt som resa och arbetstid för utbyte av linan ska ingå och att kommunens inköpsenhet ska ha en bonus på 1,8 % på hela affären. Vem kan räkna hem sådant?

KGM anser att förfrågningsunderlagen, tillsammans med kommunernas krav på begränsning av offertgivarens ekonomiska marginaler, driver utvecklingen mot sämre upphandlingar än nödvändigt, utan att kommunerna tjänar ekonomiskt på det!

– Vi har försökt få till stånd diskussioner om hur kraven ställs och om hur upphandlingarna borde se ut. Men det är nästan omöjligt. De vill väl hålla sig fria från påverkan, men samtidigt innebär det ju att de avstår från möjligheter, tycker Mattias Engqvist.

KGM har t.ex. en multisportarena som är anpassningsbar för många olika idrottsaktiviteter. Men den kan sällan offereras, eftersom KGM:s tekniska lösning inte passar in i en förfrågan som specificerar en mera traditionell utformning.

– På det sättet avstår ju upphandlaren från möjligheten att få en ny och bättre lösning, samtidigt som möjligheterna till tekniska innovationer bromsas, konstaterar Göran Andersén.

Om KGM fick bestämma, borde kommunerna ta sig en funderare på hur man skulle komma till rätta med ett antal tveksamheter:

  • Fler och fler onödiga, och ibland irrelevanta, krav
  • Bristfällig kommunikation med tänkbara leverantörer innan förfrågan specificeras
  • Ingen, eller dålig, uppföljning av att man får det man har avtalat om
  • Uteblivna sanktioner mot leverantörer som levererar fel kvalitet eller för högt pris
  • Konkurrenshämmande effekter av för stora upphandlingar

Text: Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Små företag verkar i tystnad

FÖRETAGSKLIMAT Att driva företag i Eslöv har många fördelar men kommunen måste bli bättre på att lyfta de små företagen. Det anser My Hedenskog, vd och delägare på Scan Filter.
NYHET Publicerad:

"Kompetensförsörjningen är den stora utmaningen"

FÖRETAGSKLIMAT Arbetskraft med rätt kompetens är en bristvara och en politisk fråga, menar Gertrud Weiselblad, vd Gertrud Solutions AB, när politiker i Karlskrona gör företagsbesök för att stärka dialogen om hur företagsklimatet i kommunen kan förbättras.
NYHET Publicerad:

Lätt att starta men svårt att driva företag

FÖRETAGANDE Senja Ljung driver företag inom mark och anläggning. På visitkortet står numera även styrelseledamot i Svenskt Näringsliv. Välfärdens utmaningar kräver fler företag. Men det är svårt att hålla reda på alla regler för ett litet företag som inte kan hålla sig med specialister, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.
NYHET Publicerad:

Östrand vill värva unga teknikintresserade till nya fabriken

STORSATSNING SCA har flyttat hem sitt huvudkontor till Sundsvall igen, och samtidigt pågår ett av Sveriges största industriprojekt någonsin i Timrå. När 7,8 miljarder kronor investeras i projektet Helios på Östrand spiller mycket över på det regionala näringslivet. SCA:s projektledare Håkan Wänglund vill redan nu börja rekrytera morgondagens industriarbetare till den toppmoderna anläggningen.
NYHET Publicerad:

Ökade diselstölder problem för fler företag

BROTTSLIGHET I en enkätundersökning framtagen av Svenskt Näringsliv anger hela 54 procent av de svarande företagen i Uppsalaregionen att de upplever brottslighet som ett problem för det egna företaget. Christina Williamsson Liw som är VD för Östhammars Schakt AB har varit med i branschen i många år och är en av de som upplever att brottsligheten har ökat, hos dem i form av dieselstölder från maskiner.
NYHET Publicerad:

Ökat regelkrångel skapar barriärer

REGELKRÅNGEL I Sverige blir det alltmer krångligt att driva företag. I Skops senaste undersökning kring regelkrångel svarade 32 procent att det blivit krångligare sedan året innan. Kjell Berg driver en Sibyllarestaurang i Haninge och är en av alla de företagare som har fått ta del av regelkrånglets baksida.
NYHET Publicerad:

Brottsutsatta företagare känner maktlöshet

BROTTSLIGHET 44 procent av företagen i Jämtlands län upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Siffran är en bra bit under genomsnittet för Sverige som ligger på 56 procent men vissa typer av brott så som dieselstölder och inbrott är förhållandevis vanligt. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Skogsentreprenör: Dieselstölder vardagsmat

BROTTSLIGHET Kalle Wiik äger skogsentreprenadföretaget K Å Wiik AB i Åmot, där han arbetar med avverkning och virkesuppköp. Den senaste tiden har företaget blivit utsatt för allt fler brott. Det gäller framförallt dieselstölder från företagets skogsmaskiner men även stöld av annan utrustning. ”Vi är uppriktigt oroliga för att den nya raffinerade brottsligheten kan hindra oss i vår fortsatta utveckling. Det är synd eftersom jag tror starkt på framtiden för skogsindustrin i Sverige", säger Kalle Wiik.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag ett ökande problem

BROTTSLIGHET I en enkätundersökning som Svenskt Näringsliv gjort anger hela 53 procent av de svarande företagen i Västernorrland att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Per-Erik Christensen driver sedan 2009 butiken Lads i Sundsvall och har jobbat i branschen i 35 års tid. Nu vittnar Per-Erik både uppgivet och frustrerat om hur det är i vardagen nu jämfört med för två år sedan.
NYHET Publicerad:

Brottsvåg pressar maskinentreprenör

BROTTSLIGHET Hundra polisanmälningar, ingen straffad och stölder för en halv miljon. Så sammanfattar Mikael Hägglund, driftledare i familjeföretaget Hägglunds Last och Schakt i Lycksele, hur stölder och skadegörelse drabbat företaget genom åren. "Att anmäla till polisen gör vi knappt längre, det känns som slöseri med tid", säger Mikael Hägglund.
NYHET Publicerad:

Brottslighet växande problem för företag

FÖRETAGSKLIMAT Bedrägeri, inbrott och skadegörelse är brott som många företagare ser en hög risk att drabbas av. Och att brottsligheten ökar är både företagare och politiker över hela landet överens om.
NYHET Publicerad:

Ny studentrapport om kommunal samverkan

SAMVERKAN Kommunal samverkan förekommer allt oftare och i Jönköpings län är det vanligt förekommande. Framförallt mindre kommuner verkar se samverkan som en lösning på de problem som avsaknad av egna resurser medför. Men hur väl fungerar kommunal samverkan i praktiken och hur påverkar det kommunernas företag? Det besvarar Svensk Näringsliv i ny rapport.
NYHET Publicerad:

Den företagarvänlige vänsterpartisten

FÖRETAGSKLIMAT Sorsele har hårdare fokuserat på företagsbesök, upphandlingar och service till nyföretagare. Nu ger företagarna tummen upp. I Svenskt Näringslivs mätning höjer de betyget på kommunen i princip rakt igenom.
NYHET Publicerad:

Inget samhälle utan företagsamhet

FÖRETAGSAMHET 2016 vann Anna Dimitrievska priset som årets mest företagsamma i Jönköpings län för att ha gjort Hotell Nissastigen i Gislaved till ett levande hotell. I och med detta lyftes inte bara företaget till nya höjder utan även Gislaved som samhälle.
NYHET Publicerad:

Umeå behöver bli ännu tydligare

FÖRETAGSKLIMAT Umeå får sänkt betyg av sina företagare i Svenskt Näringslivs enkät. Det svarar kommunen på genom att lansera en ännu mer företagarvänlig handlingsplan. Höjningen av parkeringsavgifter i centrum stoppas också.
NYHET Publicerad:

Seriös och rak dialog i Upplands-Bro

FÖRETAGSKLIMAT 2008 gav företagen i Upplands-Bro företagsklimatet underkänt. Men kommunen bestämde sig för att långsiktigt och målmedvetet börja arbeta med att bli bättre. Och det har gett resultat. Upplands-Bro är numera den kommun i Stockholms län där företagen är mest nöjda med tjänstemännens attityder och med dialogen med kommunledningen.
NYHET Publicerad:

Åre kommun samordnar och effektiviserar inköpsprocessen

FÖRETAGSKLIMAT Åre kommun samordnar inköpen och skapar en central INKÖPSfunktion. "Med ensamordning av inköpen och en central INKÖPSfunktion kan vi skapa långsiktiga inköpsstrategier som talar om vad vi ska köpa, inom vilka områden, vem som gör inköpet och hur vi vill köpa varor och tjänster", säger Viktor Stjernefeldt inköpschef med ansvar för hela inköpsprocessen inklusive upphandlingar i Åre kommun.
NYHET Publicerad:

Tydlighet och god service är ett vinnande koncept i Norrköping

FÖRETAGSKLIMAT Norrköpings kommun har infört en ny taxa vid bygglov. Den gamla taxan baserades på yta beroende av antal kvadratmeter, handläggningsfaktorer för bygglov och startbesked samt justeringsfaktorer och antal hörda grannar. SKL:s förslag till ny taxa, som man har implementerat i Norrköping, baseras på nedlagd tid beroende av planering, avvikelser och detaljplan.
NYHET Publicerad:

Företagsfokus i Bergs kommun

FÖRETAGSKLIMAT Bergs kommun ska förbättra företagsklimatet, målet är en topp 100-placering inom tre år. I den senaste rankingen av lokalt företagsklimat fick kommunen betyget snäppet över godtagbart avseende sammanfattande omdömen. "Godtagbart är inte godtagbart. Bergs kommun är en kommun som ska bli bra i första läget och riktigt bra är såklart målet", säger Therese Kärngard, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande (S) i Bergs kommun.