KGM AB Fr.v. Mattias Engqvist, Bill Bäckman, Jonas Friberg och Göran Andersén.

KGM AB tycker att offentlig upphandling borde kunna skötas bättre. Fr.v. Mattias Engqvist, Bill Bäckman, Jonas Friberg och Göran Andersén.

Brister i offentlig upphandling kostar i onödan

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Större samarbeten och irrelevanta krav komplicerar offentlig upphandling i kommunerna. Antalet möjliga anbudsgivare minskar och konkurrensen begränsas. När dessutom uppföljningen av att leveranserna överensstämmer med avtalen uteblir, sjunker kvaliteten samtidigt som de totala inköpskostnaderna i vissa fall vida överstiger offererade ramar.

Den skarpa kritiken mot kommunal offentlig upphandling levereras av KGM AB i Hultsfred, ett företag som säljer montage, funktionskontroll och produktleveranser inom gymnastik- och idrottssektorn till bland annat kommuner, gym och idrottsföreningar.

– Grundtanken är bra, men systemet är för lättmanipulerat, anser avtalsansvarig Jonas Friberg.

Sitter man ner med personal i KGM AB, VD och ägare Göran Andersén, verksamhetsledaren Mattias Engqvist, avtalsansvarig Jonas Friberg samt Bill Bäckman, som ansvarar för montage av utrustning till 25-30 idrottshallar per år, och besiktning av sådana anläggningar i över 100 kommuner, så får man sig till livs en till synes ändlös rad av exempel på brister i den offentliga upphandlingen.

Offerter som innehåller (billiga) produkter som inte finns, leveranser av dyrare produkter än dem som offererats (jfr. strumporna till sjukvården), onödigt detaljerade specifikationer som utestänger vissa produkter/leverantörer (jfr. helikoptrarna till Sjöräddningen) sockrade tilläggstjänster och produktleveranser i samband med utförande av en för låg prissatt offererad tjänst osv.

– Det sammanlagda värdet av fördyrande inköp utgör säkert ett stort mörkertal, säger Bill Bäckman. I ett fall vet jag att kontrolltjänster som enligt offert skulle ha kostat 41 000 kr landade på över 650 000 kr, när leverantören gett sig själv möjlighet att byta ut ett och annat i hallen. På det sättet kan man förvandla en obefintlig marginal till en vinstaffär.

Kommunerna driver själva fram den typen av beteende hos vissa leverantörer, menar KGM-ledningen och Bill Bäckman ger ettill exempelempel:

– De kräver att vi inte får lägga på mer än 10 % på inköpspriset av t.ex. en lodlina i en gymnastiksal, samtidigt som resa och arbetstid för utbyte av linan ska ingå och att kommunens inköpsenhet ska ha en bonus på 1,8 % på hela affären. Vem kan räkna hem sådant?

KGM anser att förfrågningsunderlagen, tillsammans med kommunernas krav på begränsning av offertgivarens ekonomiska marginaler, driver utvecklingen mot sämre upphandlingar än nödvändigt, utan att kommunerna tjänar ekonomiskt på det!

– Vi har försökt få till stånd diskussioner om hur kraven ställs och om hur upphandlingarna borde se ut. Men det är nästan omöjligt. De vill väl hålla sig fria från påverkan, men samtidigt innebär det ju att de avstår från möjligheter, tycker Mattias Engqvist.

KGM har t.ex. en multisportarena som är anpassningsbar för många olika idrottsaktiviteter. Men den kan sällan offereras, eftersom KGM:s tekniska lösning inte passar in i en förfrågan som specificerar en mera traditionell utformning.

– På det sättet avstår ju upphandlaren från möjligheten att få en ny och bättre lösning, samtidigt som möjligheterna till tekniska innovationer bromsas, konstaterar Göran Andersén.

Om KGM fick bestämma, borde kommunerna ta sig en funderare på hur man skulle komma till rätta med ett antal tveksamheter:

  • Fler och fler onödiga, och ibland irrelevanta, krav
  • Bristfällig kommunikation med tänkbara leverantörer innan förfrågan specificeras
  • Ingen, eller dålig, uppföljning av att man får det man har avtalat om
  • Uteblivna sanktioner mot leverantörer som levererar fel kvalitet eller för högt pris
  • Konkurrenshämmande effekter av för stora upphandlingar

Text: Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Oro för företagsklimatet, flygskatten och tillgång på kompetens

FÖRETAGSKLIMAT Kukkolaforsen Turist & Konferens AB drivs av femte generationen Spolander. Det var Margit och Svante Spolander som byggde upp den nuvarande anläggningen som omsätter tio miljoner och har 12 personer anställda. Men Martin Spolander, vd för företaget idag, sticker inte under stol med att företaget har problem med kompetensutveckling och personalrekrytering på grund av sitt geografiska läge.
NYHET Publicerad:

Vill bygga för bågar

FÖRETAGSKLIMAT Northbike i Umeå vill växa och anställa. Men företaget är för trångbott och man har inte hittat någon lämplig lokal. Northbike vill gärna bygga nytt men kommunen ännu inte kunnat ge klartecken för byggstart. "Vi har varit redo att expandera i Umeå i två år, men just nu går det inte för vi är för trångbodda i båda våra lokaler", säger Jessika Häggling, platschef på Northbike.
NYHET Publicerad:

Alla samhällsfunktioner viktiga för företagsamheten

FÖRETAGSKLIMAT Ljusdal i Hälsingland är en av de kommuner som får förbättrat omdöme av lokala företagarna i Svenskt Näringslivs årliga enkät om företagsklimatet. Det är något som gläder det moderata kommunalrådet Lars Molin. "Det finns en positiv framtidstro i kommunen men vi ser även vissa utmaningar om vi ska fortsätta kunna locka nya företag", säger han.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjningen viktigast för Seco Tools

FÖRETAGSKLIMAT Seco Tools i Fagersta lägger ner mycket tid på att hitta rätt medarbetare. ”Det gäller att kunna växla kompetenser i företaget, annars kan vi inte utvecklas”, säger VD Lars Bergström. Högst upp på önskelistan står en högkvalitativ gymnasieskola till kommunen.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel besvärligt för grisbilen

REGELKRÅNGEL Hemleveranser av hantverksproducerad mat till privathushåll och restauranger. Det är affärsidén för Edgården i Västerbotten. Nu kräver myndigheterna utökade kontroller av bland annat temperaturen där maten förvaras. Företagets egna kontroller räcker inte.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel skapar höga hinder

FÖRETAGSAMHET Tunarp Säteri är en idyllisk plats med lång historia. Konceptet är det samma nu som vid starten 1968 – en plats där man erbjuds komma bort från vardagen. Beata Thafvelin, ägare av Tunarp Säteri, beskriver en vistelse på Tunarp som en semester med ridning och boende på samma ställe. ”Men krångliga och ständigt nya regler gör det besvärligt att driva företaget framåt”.
NYHET Publicerad:

Infrastrukturen är bättre i Norrlands inland

FÖRETAGSKLIMAT Företagare i Kalmar län har större förväntningar på en fungerande och anpassad infrastruktur än vad dagens vägnät, tåg och flyg kan erbjuda. Ska det verkligen vara så att Kalmar läns företagare inte ges de rätta förutsättningarna för att anställa, frakta varor och skapa tillväxt? Länet behöver samla sig och tala med en röst så att verklig förbättring kan bli verklighet.
NYHET Publicerad:

Osund konkurrens: "Det är som Davids kamp mot Goliat"

OSUND KONKURRENS Nästan var tredje företagare uppger att de möter konkurrens från det offentliga, visar en ny enkätundersökning från konkurrensverket. Göran Grén, jurist och expert på konkurrensfrågor är mycket bekymrad över resultatet. "Jag tycker att det är hög tid att det skapas en diskussion om vad till exempel kommuner bör ägna sig åt", säger han.
NYHET Publicerad:

Succé när Nacka upphandlade välfärdsteknik

UPPHANDLING Nacka kommun har precis avslutat en funktionsupphandling av välfärdstjänster för äldre. Tack vare fokus på dialog med marknaden och ett internt samarbete mellan olika avdelningar så blev upphandlingen en succé. Resultatet blev en ny form av abonnemang av välfärdstjänster.
NYHET Publicerad:

”Arbetsförmedlingen lämnar tyvärr mycket att önska”

HALLÅ DÄR Anneli Rådesjö driver Labbsand. Ett fantastiskt beläget värdshus som i huvudsak är en restaurang, men även catering och stuguthyrning finns på menyn. Anneli har varit i branschen i över 25 år och ännu har inte gnistan slocknat. Det är kärleken till matlagningen och det dagliga mötet med människor som gör att jobbet aldrig blir tråkigt, säger Anneli Rådesjö.
NYHET Publicerad:

Västerås imponerar på Amazon

FÖRETAGSKLIMAT Rätt attityd, engagemang och lösningsförmåga. Det avgjorde när Amazon Web Services valde Västerås som etableringsort för sina datahallar. ”Vi har skapat ett förtroende för oss i hela ledet – hela vägen till kommunens fastighetsdirektör”, säger Conny Petrén, näringslivschef.
NYHET Publicerad:

Effektiv upphandling skapar tillväxt

UPPHANDLING Offentlig upphandling omsätter årligen hundratals miljarder kronor. Därmed bör också krav ställas för en effektiv och ändamålsenlig upphandling. Idag upplever många företag regelkrångel och brister i kommunikationen, något som måste förbättras för att upphandlingsenheter ska kunna bidra till tillväxt och en bra resursfördelning av våra skattemedel.
NYHET Publicerad:

Grannens tjäderspel får myndighet att stoppa avverkning

REGELKRÅNGEL Olle Andréasson och Anneli Virenhem väntade i ett år på att få tillstånd från Skogsstyrelsen att avverka skog. Det blev ett nej, eftersom det kan finnas ett tjäderspel på grannens mark. Förlusten på en halv miljon får de ingen ersättning för.
NYHET Publicerad:

Hofors företagsklimat får åter gott betyg av företagen

FÖRETAGSKLIMAT ”Att träffa företagare öga mot öga är oerhört betydelsefullt om man vill jobba för ett bättre företagsklimat. Vi har skapat arenor som möjliggör möten mellan kommunföreträdare och näringslivsrepresentanter. Det har visat sig vara vägvinnande”. Det säger Mimmi Abramsson, kommunchef i Hofors kommun.
NYHET Publicerad:

Jobb och entreprenörskap för bättre integration

INTEGRATION "Vi måste hitta de enkla jobben, vi kan inte göra det så komplicerat. Ingångslönerna är en het potatis och Sverige har ett system för integration som går långsamt samtidigt som kommunerna måste spara pengar." Det säger Stene Boldt på Integrationscampus Fimi Örestrand i Strandbaden.
NYHET Publicerad:

Glada miner i Vårgårda efter enkätsläpp

ENKÄT När Svenskt Näringsliv häromdagen presenterade årets undersökning av Lokalt Företagsklimat blev Vårgårda den kommun i Västra Götaland som fick högst betyg. 80.2% av de tillfrågade tycker att företagsklimatet är bra, och kommunen får ett sammanfattande omdöme på 4.6 av 6.0.
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist gör att företag förlorar uppdrag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För att regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 ska kunna nås krävs inte minst åtgärder för att skapa en bättre rörlighet och matchning på arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

Jobben skapas när företag växer

FÖRETAGSKLIMAT Grunden för välfärden återfinns i företagsamma människor som startar och driver företag. Avdelningen för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv arbetar dagligen med att skapa bättre förutsättningar för företag, regionalt och lokalt genom ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Lärlingar räddningen för inlandet?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Storuman är den kommun där företagarna är mest missnöjda med tillgången på arbetskraft. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning om det lokala företagsklimatet 2017. Ove Abrahamsson, på Råsunda Mekaniska i Forsvik, är en som engagerar sig i frågan. "Jag ser lärlingsutbildning som framtiden rent generellt men speciellt för inlandet", säger han.
NYHET Publicerad:

Små företag verkar i tystnad

FÖRETAGSKLIMAT Att driva företag i Eslöv har många fördelar men kommunen måste bli bättre på att lyfta de små företagen. Det anser My Hedenskog, vd och delägare på Scan Filter.