Design Online banar vägen i en bransch som tror på framtiden

NYHET Publicerad

VÄRLDEN FÖRÄNDRAS Jörgen Bödmar såg potentialen med e-handel för tio år sedan och startade med stora planer och ambitionen att få lönsamhet inom fem år.
- Vi drog igång i 70 länder från början med entreprenörens entusiasm och naivitet, säger Jörgen Bödmar, ägare till e-handelsbolaget Scandinavian Design Online i Kalmar.



Jörgen Bödmar framför lagret i Kalmar varifrån varor skickas ut över hela världen.

Jörgen Bödmar framför lagret i Kalmar varifrån varor skickas ut över hela världen.



Han tar emot i bolagets nya lokaler, en ombyggd bilfirma där lager och ett drygt 20-tal anställda delar på 2000 kvadratmeter. På hyllorna finns skandinavisk design i form av framför allt tyger, mattor, leksaker och prydnadsföremål - härifrån skickas varor över hela världen.

– Jag jobbade med personal- och organisationsutveckling och tidigare också internationellt på SAS där jag såg den alltmer internationaliserade handeln, säger Jörgen Bödmar, som medger att resan varit - och fortfarande är - oväntat tung:

– Regeringen kräver att folk ska söka jobb, men satsar inte resurser på företagen som ska se till att det finns några jobb att söka - det är något de behöver förändra säger Jörgen Bödmar.

– Bankerna är inte särskilt intresserade av e-handelsverksamheter så därför är vi hänvisade till kapital från andra källor vilket jag tycker är synd då det borde vara bankerna som ska ta den rollen, åtminstone till en del. Själv tog han inte ut någon lön de första fem åren, och han lever dygnet runt med företaget.

– Det är en balansakt med likviditeten och ett stort personligt risktagande där jag aldrig kan slappna av, säger han. Förutom att vi som går i frontlinjen gör ett stort jobb, som pionjärerna i Vilda västern, jämför han...

Förutom ett fungerande logistiskt system och tekniskt system gäller det att förhålla sig till ettill exempeltremt komplext regelverk.

Han är just hemkommen från ett möte i Paris och ska till Bryssel nästa månad som aktiv i föreningen Svensk distanshandel och dessutom som vice president i den europeiska motsvarigheten EMOTA. Han jobbar hårt för att få bort de handelshinder som fortfarande, enligt Jörgen, är många.

– Vi vill till exempel ha en tysk domän på nätet för att komma högt upp vid Googlesökningar i Tyskland. Men då krävs att vi har ett kontor i Tyskland. Så vi hyr ett kontor där för 25 000 kronor om året. Motsvarande krav finns inte för en tysk firma som vill ha den svenska domänändelsen .se.



Stark tillväxt i Asien

Men initialkostnaderna har börjat plana ut. Företaget går från 36 miljoner i omsättning förra året till prognoser som visar på 50 miljoner i år. Tillväxten är stark, framför allt i Asien.

– Vi hoppas på lönsamhet i år eller nästa år. Vi är ödmjuka och inser att det måste få ta tid och att kostnaderna blir stora för oss som banar vägen. Bara en sådan sak som att formulera texten på hemsidan kräver särskild kompetens. Hur skriver man till exempel en text på nätet för en fransman?

Bland de anställda finns en mix av folk från olika europeiska länder och även personal från Afrika.

– Det skapar dynamik i gruppen - olikheter behövs i en kreativ miljö, säger han, annars blir det som en avslagen långkokt ärtsoppa. Han trivs med att skapa och bana väg för en framtidsbransch, men pressen och de ständiga problemlösningarna sliter, erkänner han.

– Jag kan aldrig känna mig lugn i kroppen. Att jobba med tillväxt är jobbigt. Vi är som en framtung roddbåt, det är riskfyllt och resurskrävande men otroligt lärorikt och roligt.

Text: Sven Magnusson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Vi är vandrande spargrisar åt skattebetalarna”

VÄLFÄRDSFÖRETAG ”Det är synd att debatten bara handlar om vinsten. Vi bidrar på ett positivt sätt till hälso- och sjukvården genom att korta köer, öka vårdkvalitén och sänka kostnaderna för vården. I själva verket kan man se de privata vårdenheterna som ”vandrande spargrisar”, för vi kostar betydligt mindre än vad de landstingsdrivna vårdcentralerna gör.”
NYHET Publicerad:

Småbryggare går i taket över Systembolagets kampanj

FÖRETAGANDE Systembolagets kampanj mot gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker upprör privata bryggare. ”Politisk påverkan ligger inte i Systembolagets uppdrag”, säger Johan Håkansson, bryggeriägare i Kalmar.
NYHET Publicerad:

”Detta är oärligt”

VÄLFÄRD Även om regeringens förslag om vinstbegränsning i välfärden sannolikt röstas ner i riksdagen i höst, är det enskilda företagare som drabbas negativt. ”Man blir nedstämd. Det är inte roligt att vårt arbete inte uppskattas. Utvecklingskraften hämmas”, säger Fredrik Lindwall, som sedan 2008 äger och driver Tjust Behandlingsfamiljer AB i Västervik, tillsammans med sin fru Charlotte.
NYHET Publicerad:

Det rör sig i botten!

FÖRETAGSKLIMAT Mönsterås kommun toppar listan i Kalmar län när Svenskt Näringslivs i dag släpper sin ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Av länets kommuner har Oskarshamn förbättrat sig mest jämfört med förra årets ranking.
NYHET Publicerad:

Språkhinder för småföretag på den digitala EU-marknaden

E-HANDEL I takt med att e-handeln växer ökar också möjligheterna att vända sig till marknader utanför Sveriges gränser. Leif-Erik Johansson, vd på Modehuset Chic, har förutom en fysisk butik i Oskarshamn även en webbshop för att stå sig i konkurrensen när marknaden svänger mot en mer e-handelsintensiv försäljning.
NYHET Publicerad:

En stor förändring som påverkar företagen

DATASKYDD Den 25 maj nästa år träder EU:s nya dataskyddsförordning (DF) i kraft och den svenska kompletterande dataskyddslagen. Det nya regelverket ersätter den nuvarande Personuppgiftslagen (PUL). Det läggs ner mycken politisk kraft på att få en ordentlig efterlevnad av den nya lagen, vilket bland annat märks i kraftigt höjda sanktionsavgifter.
NYHET Publicerad:

Ska vi flytta?

FÖRETAGSKLIMAT Över 31 000 företagare i landet har svarat på frågan om de någon gång funderat på att flytta sin verksamhet till en kommun med bättre företagsklimat? I Kalmar län har 1 269 företagare svarat på frågan och skillnaderna är stora mellan kommunerna.
NYHET Publicerad:

Hallå där Victor!

STUDENTMEDARBETARE Under hösten 2017 kommer Victor Lindgren att praktisera på Svenskt Näringslivs regionkontor i Kronobergs och Kalmar län. Här kommer en kort presentation om honom och vad han har för tankar kring arbetet.
NYHET Publicerad:

Era röster fick entreprenörsskatten att falla

KOMMENTAR De försämrade 3:12-reglerna engagerade många företagare. Ni skrev insändare, kontaktade politiker och beskrev hur er verksamhet skulle drabbas. Utan de rösterna hade frågan aldrig kommit på dagordningen, och regeringen hade troligen inte backat.
NYHET Publicerad:

Tillsammans skapar vi de bästa förutsättningarna

MEDLEMSKAP Är det dags att anställa för första gången? Saknar ditt företag kollektivavtal? Ställer du upp på tanken att vägen till ökat välstånd i Sverige vilar på framgångsrika företag? Här kan du läsa om varför ditt företag bör bli ett medlemsföretag.
NYHET Publicerad:

Vi måste jobba mer som ett lag

FÖRETAGSKLIMAT Företagen i Oskarshamns kommun ger i årets enkät kring företagsklimatet ett bättre omdöme av läget än tidigare. Vad är det som har hänt och vilka åtgärder är det som man gjort?
NYHET Publicerad:

Infrastrukturen är bättre i Norrlands inland

FÖRETAGSKLIMAT Företagare i Kalmar län har större förväntningar på en fungerande och anpassad infrastruktur än vad dagens vägnät, tåg och flyg kan erbjuda. Ska det verkligen vara så att Kalmar läns företagare inte ges de rätta förutsättningarna för att anställa, frakta varor och skapa tillväxt? Länet behöver samla sig och tala med en röst så att verklig förbättring kan bli verklighet.
NYHET Publicerad:

En konstruktiv nagel i ögat

ALMEDALEN Nu är Almedalsveckan över för den här gången. Svenskt Näringsliv och många av våra medlemsorganisationer har varit på plats och drivit ett aktivt förändringsarbete inom bland annat frågor som skrotande av arbetsförmedlingen, skattereformer, kompetensförsörjning och ett framtidsanpassat LAS.
NYHET Publicerad:

Nytt land, ny arbetskraft

INTEGRATION genom arbete. Det är vad vår studentmedarbetare Anna Gottfridsson under våren, parallellt med sin praktik på Svenskt Näringsliv, har forskat om i sitt examensarbete. Ett ämne som inte bara berör samhället utan även Svenskt Näringslivs medlemmar.
NYHET Publicerad:

Tjänsteföretagens högra hand

ARBETSRÄTT Med ca 11 000 medlemsföretag och över 550 000 anställda medarbetare i den privata tjänstemannasektorn, arbetar Almega för att skapa ett bra förhållande mellan arbetsgivare och anställda. Genom rådgivning, utbildning och förhandling jobbar Michelle Åbergh från Almega dagligen med arbetsgivarfrågor för tjänsteföretag.
NYHET Publicerad:

Kompetensbristen i Kalmar län hindrar tillväxten

KONJUNKTURPROGNOS Två av tre företag i Svenskt Näringslivs Företagarpanel i länet uppger att produktionen och försäljningen är högre än för ett halvår sedan. Men svårigheten att hitta kompetenta medarbetare består.
NYHET Publicerad:

Företagen upplever att brottsligheten ökat i Kalmar län

FÖRETAGSKLIMAT 55 procent av företagen i Kalmar län upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Företagen upplever också att brottsligheten har ökat. Det visar en undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Äntligen Oskarshamn!

FÖRETAGSKLIMAT Nu har 1269 företagare i Kalmar län gett sina svar i Svenskt Näringslivs årlig enkät om hur det står till med det lokala företagsklimatet. I Kalmar län har fem kommuner förbättrat sig, fem oförändrade och två som tappat i betygen av det sammanfattande omdömet av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

En dialogplats för utbyte och lärande

GILLA FÖRETAGSAMHET För att företag ska må bra och växa är ett bra politisk klimat en förutsättning. För att samhället ska må bra är god företagsamhet minst lika viktigt. Företagare och politiker från Kalmar län visade ett gemensamt engagemang för ett positivt företagsklimat när de i veckan träffades på Elajos friskola Etec för att utbyta idéer, diskutera aktuella ämnen och lära sig mer. Efter en förmiddag med dialoger öppnade flera företagare upp sina dörrar och bjöd in politiker på företagsbesök.
NYHET Publicerad:

Vi gillar Företagsamhet med solrosor i Västervik

GILLA FÖRETAGSAMHET Just nu pågår våra kampanjveckor på temat ”Gilla #Företagsamhet”. Det är ett initiativ som Företagarna, LRF och Svenskt Näringsliv tagit. Vi vill visa på hur viktiga företagsamma människor är. Vi vill att det ska bli enklare för företagsamma människor att utveckla sina idéer så att det skapas fler jobb och ökad välfärd.