NYHET28 februari 2017

Flygskatten motverkar fortsatt regional utveckling

Av de nästan 200 000 passagerare som flyger inrikes via Kalmar Öland Airport utgör dagpendlarna till/från Stockholm 30 %. För det stora flertalet av dessa är en överflyttning till andra transportslag som bil och järnväg, orealistisk.

Det anser ledningen för Kalmar Öland Airport, som i ett remissvar till Finansdepartementet påpekar att förslaget om CO-skatt för flyget blir helt missriktat ur miljösynpunkt, och motverkar Landsbygdskommitténs övergripande mål för regional utveckling.

– Med ökade kostnader kan det bli färre avgångar och därmed ökar risken för att dagpendlarna inte kan bo, eller verka här, säger flygplatsens VD Ronny Lindberg. I vårt fall är det värre än för Växjös del, eftersom vi inte har lika goda möjligheter med tåg.

– Vi har haft en positiv utveckling för Stockholmsflyget sedan 2009, med en ökning på nästan 50 %, tillägger han. Det är kärnan i vår verksamhet. Utan flyget hade vi till exempel troligen inte fått en lokalisering av eHälsomyndigheten till Kalmar.

Antalet avgångar till Stockholm är 7-10 per vardag, med SAS till Arlanda och BRA till Bromma. BRA flyger till Bromma också på lördagar och bolagen har tre avgångar vardera till Stockholm på söndagar.

Kalmar Öland Airport har gått ut med en uppmaning till företagen i flera näringslivsnätverk, att studera förslaget till flygskatt och skriva remissvar till Finansdepartementet. I sitt eget remissvar, som ligger till grund för brevet, pekar man på att förslaget inte uppfyller sitt eget huvudsyfte, nämligen minskad klimatpåverkan.

Därutöver står det i motsats till viktiga nationella mål för regional tillväxtpolitik och slår mot regioner där flyget är avgörande för möjligheten att ta sig till och från Stockholm och internationellt.

Flygskatten föreslås ligga på 80 kronor per flygresa inom Europa, 280 kronor till destination i länder helt eller delvis utanför Europa, men inom 6000 km från Arlanda och 430 kr per resa till annan världsdel, typ Thailand. Eftersom skatten bara kan tas ut vid avgångar från Sverige, drabbas Stockholmsflyget i båda riktningarna.

För invånare och företag i Kalmarregionen innebär detta en kostnad på närmare 23 mkr per år, och ett minskat regionalt bruttoproduktionsvärde om 28 mkr årligen, skriver flygplatsledningen i sitt remissvar.

– För 23 miljoner kan man tanka 750 000 liter biobränsle, vilket motsvarar hälften av det bränsle som tankades på flygplatsen förra året, säger Ronny Lindberg. Att öka andelen biobränsle vore en bättre miljöåtgärd än att höja flygskatten, men för närvarande är inte biobränslet certifierat för högre inblandning än 50 %.

Text: Olle Termén

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist