NYHET11 april 2017

Hjälp om det krisar

Uppsägning som sker på grund av arbetsbrist betyder ofta en svår tid för arbetstagare, men också för berörda arbetsgivare. Thomas Wahlquist, rådgivare på Trygghetsrådet, har lång erfarenhet av att stötta uppsagda tjänstemän, arbetsgivare och fackligt förtroendevalda inom den privata sektorn. Målet är att göra tiden från ett arbete till ett annat så kort som möjligt, men också meningsfull och effektiv. Ändå är det få som vet att stödet finns tillgängligt för alla Svenskt Näringslivs medlemmar.

Thomas Wahlquist, rådgivare på Trygghetsrådet

TRR Trygghetsrådet är en icke vinstdrivande stiftelse som ägs av arbetsgivarförbunden inom Svenskt Näringsliv och fackförbunden inom PTK. Även om stort fokus i uppdraget ligger på arbetstagarna finns Trygghetsrådet även för arbetsgivarna som måste säga upp arbetstagarna. Det är faktiskt just arbetsgivarna, som via sitt medlemskap i Svenskt Näringsliv, också ingår i stiftelsen Trygghetsrådet.

I de flesta fall är tiden som mellan två arbeten inte speciellt lång för Trygghetsrådets klienter. 9 av 10 kommer oftast in i nytt jobb inom 6 månader. Men om tiden mellan två arbeten blir längre än förväntat kan Trygghetsrådet hjälpa till med individuella insatser som utbildningar och kontakter på arbetsmarknaden. För många av de arbetstagare som kommer till Trygghetsrådet var det lång tid sedan de senast sökte ett nytt jobb och lika så var på en arbetsintervju. Genom olika workshops övar och pratar de med andra som är i samma sits tillsammans med Thomas Wahlquist och hans kollegor.

– På ett kreativt sätt försöker vi hjälpa dem som är väldigt kompetenta och har lång arbetslivserfarenhet till att inte bli förlamande av faktumet att de blivit av med sitt arbete, säger Thomas Wahlquist.

Han beskriver sin uppgift som rådgivare att se till att ett varsel inte behöver vara en psykisk eller social påfrestning, utan istället en möjlighet. Till exempel kan det vara så att en uppsägning leder till att en individ kan ställa sig frågan vad hen vill jobba med, istället för vad den har för jobb och på så sätt kan nya stigar i livet öppnas. Eftersom arbetsbrist är kriteriet för att Trygghetsrådet ska ta hand om de anställda är brist på kompetens bland arbetstagarna aldrig ett problem. Det handlar mer om att lotsa uppskattade arbetstagare till ett företag som har möjlighet att använda just deras kompetens. Just nu upplever Thomas Wahlquist att det en tid varit lugnt på kontoret. Det betyder att arbetslivet rullar på bra i regionen. Under lugnare perioder arbetar de istället mer förebyggande, men också med att informera om att deras tjänster finns tillgängliga för dem som behöver det.

– Ibland hör företag av sig till mig och undrar om jag har någon uppsagd som de helt enkelt kan ta över, säger Thomas Wahlquist, rådgivare på Trygghetsrådet.

Arbetsgivarnas medlemskap i TRR Trygghetsrådet beskriver Thomas Wahlquist som en form av anställningsförsäkring, eftersom om företaget på grund av arbetsbrist måste säga upp en tjänstemän hamnar de i Trygghetsrådets händer. Den tuffa situationen som arbetsgivare hamnar i vid uppsägningar stödjer även Trygghetsrådet genom att erbjuda ledarskapsutbildningar och liknande kurser i uppsägningstekniker. Att försäkra sig om att uppsägningen går till på rätt sätt är väldigt viktigt för att minska missnöje och obehag hos den uppsagde. Genom att hjälpa till att göra uppsägningen så smärtfri som möjligt kan man undvika ett dåligt rykte för företaget och besvikelse, men också en snabbare väg till återhämtning och återinträde på arbetsmarknaden för arbetstagaren.

Anna Gottfridsson