NYHET20 september 2016

Målfokus ger resultat

Företagen har sagt sitt om hur man upplever företagsklimatet i kommunerna. I Kalmar län är det som helhet ett tämligen lågt resultat. Tyvärr har det varit så i många år. Men det finns ljusningar.

Åtta kommuner tappar i rankingplacering och fyra kommuner stiger. I år blir det tydligt att långsiktighet och målfokus kan ge utslag i mätningen. Vi gratulerar Kalmar som nått sin målsättning att vara ”Topp 100” och vi ser att Borgholm och Nybro får belöning för sina insatser. Även om det återstår en hel del. Att Mönsterås fortsätter att stiga är imponerande. En topplacering i länet under så lång tid är respektingivande. Dessutom når man den absoluta toppen i landet i parametrarna service till företag och tjänstemäns attityder.

  • Superkul att se att Kalmar, Borgholm och Nybro gör gemensam sak med Mönsterås i resan uppåt. Men nu är det verkligen dags för de övriga kommunerna i länet att göra krafttag för att ta sig ur bottenträsket. Ett gott företagsklimat är det enda som kan göra att länet på allvar kliver på tillväxttåget. Det är så vi kan komma till rätta med rekryteringsbekymmer, infrastrukturbrister och brister i kommunikation och dialog, säger Johnny Rönnfjord, bitr. regionchef Svenskt Näringsliv.

Många företag upplever en positiv utveckling just nu. Däremot hämmas tillväxten av att det finns en försiktighet som delvis beror på otydlighet från politiken både nationellt som lokalt. Att förbättra företagsklimatet är inte ett särintresse utan något som bidrar till att vi växer som land, region och kommun. Tillsammans kan näringslivet, politiker och tjänstemän skapa ett Sverige som växer och frodas.

Rankingfakta och korta kommentarer:

  • Västervik 178 (-21) – Västervik når sin lägsta placering på många år. Att kommunen konkurrerar med sina företag är en tydlig faktor som spelar in.
  • Vimmerby 257 (-128) - Faller flest placeringar i landet, från plats 129 i fjol till plats 257 i år. Ett tapp på hela 128 placeringar. Oroligt i politiken och knepiga beslut som påverkar företagen spelar in.
  • Hultsfred 192 (-11) – Att stå still är att backa. Det är kommunen ett tydligt exempel på. Den jämna låga nivån blir ett tapp när det finns andra kommuner som går framåt.
  • Oskarshamn 279 (-25) – Kommunen har höjt skatten med 75 öre. Det påverkar köpkraften och bidrar inte till att skapa ett starkare näringsliv. Nu är det dags att göra verkliga kraftåtgärder, på många områden.
  • Högsby 277 (-27) – Ett enskilt år kan en kommun få bra omdömen i en enskild fråga. I Högsbys fall rörde det sig förra året om Nyföretagande. I år halkar man återigen ner till låga nivåer.
  • Mönsterås 36 (+6) – Når 1:a platsen i landet i parametrarna service till företagen och tjänstemännens attityder. Hatten av för uthållighet och målmedvetenhet.
  • Nybro 220 (+41) – Målmedvetenheten i det strategiska arbetet ger utslag. Kommunen stiger 41 platser. Nu gäller det att fortsätta arbetet tillsammans med företag, politiker och tjänstemän.
  • Kalmar 83 (+28) – Grattis! Målet har varit ”Topp 100” i många år. Nu är ni där. Att arbeta med företagsklimatet är inte en fråga om att briljera i en enskild parameter, det handlar om jämnhet på alla områden. Dessutom bidrar målmedvetenhet och kommunikation till att den gemensamma bilden får fäste.
  • Borgholm 250 (+30) – Det är lättare att nå förändring från ett lågt utgångsläge. Men målmedvetenheten från Borgholm har börjat ge resultat. Håll i nu i fortsättningen!
  • Mörbylånga 150 (-29) – Förra året var kommunen årets raket i Sverige. Att tappa lite ett enskilt år är inget att oroas över. Det som oroar är att företagen har så svårt att hitta medarbetare med relevant kompetens.
  • Emmaboda 255 (-21) – Väl fungerande infrastruktur är viktigt för att företagen ska kunna utvecklas. Det är en positiv faktor för Emmaboda, men tyvärr kan det inte kompensera för allt annat som företagen inte är nöjda med.
  • Torsås 111 (-19) – Den gemensamma anda som finns i Torsås står fortfarande stark. Attityder är viktigt. Därför är tappet som har med skolans attityder viktigt att ta på allvar. Vad beror det på?

Hela rankinglistan hittas på www.foretagsklimat.se

Fakta

Sedan 2001 genomför Svenskt Näringsliv varje år en enkätundersökning till företagare om företagsklimatet i Sveriges kommuner. Tillsammans med statistik från SCB och UC används undersökningen för att ta fram en rankinglista över företagsklimatet.

Årets ranking bygger på enkätsvar från 31 400 företagare tillsammans med statistik från SCB och UC.

I Kalmar län har 1268 företagare svarat och med 52% svarsfrekvens. Hela rankinglistan hittas på www.foretagsklimat.se.

Med ett bra företagsklimat blir det lättare att starta, driva och utveckla framgångsrika företag. Det har avgörande betydelse för tillväxten, jobben och välfärden.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist