NYHET20 april 2017

Marknad för många miljarder

Våga fråga! Det var den viktiga slutsatsen efter Svenskt Näringslivs seminarium i Kalmar om offentlig upphandling. Offentliga upphandlingar är kringgärdade med många ibland krångliga regler. Men det ligger i såväl kommunens som de berörda företagens intresse att utbyta erfarenheter, ge synpunkter på villkor och diskutera hur bra utfallet blev. Endast då blir samspelet mellan beställaren/kommunen och utföraren/företaget ett medel till förbättringar och kvalitetshöjningar.

Ellen Hausel Heldahl, konkurrensexpert Svenskt Näringsliv och Maria Kleveborn, upphandlingschef i Kalmar kommun

Till seminariet kom ett femtiotal företagare och kommunala upphandlare för att lyssna till Svenskt Näringslivs konkurrensexpert Ellen Hausel Heldahl, regionchefen Eilon Fransson och Kalmars upphandlingschef Maria Kleveborn. Att intresset var stort märktes inte minst på de många publikfrågorna.

Organisationer som styrs av lagen om offentlig upphandling (LOU) köper varor och tjänster för cirka 700 miljarder varje år. Det rör sig om 4100 kommuner, landsting, statliga myndigheter, kommunala bolag, föreningar och stiftelser som sammanlagt annonserar omkring 50 förfrågningar per dag. Men det är samtidigt en marknad med svag konkurrens och många avbrutna och överklagade upphandlingar. Samtidigt som köp/försäljning är den näst vanligaste kontaktytan mellan företag och kommuner är det också den relationen som får lägst betyg såväl i Sverige i stort som i Kalmar när man undersöker företagarklimatet.

Upphandlingsexperten Ellen Hausel Heldahl, jurist med bred bakgrund från myndigheter och utredningar, gav tips till upphandlande kommuner och företag. I båda fallen var det grundläggande att vara bra förberedd och grundligt genomtänkt.

En kommun bör exempelvis tänka igenom vilka krav som egentligen är relevanta, och om det i många fall inte är mer kreativt med funktionsupphandling än att ställa en mängd detaljerade villkor. Funktionsupphandlingar kan ge större frihet till nytänkande och förbättringar som beställaren faktiskt inte själv kommit på. En offentlig köpare bör också exempelvis tänka igenom vilken marknad man vill skapa? Det är annars lätt att formulera upphandlingar så att mindre företag eller lokala företag oavsiktligt slås ut. Lagen om offentlig upphandling syftar ju till att vara ett skydd mot diskriminering, korruption och politiskt godtycke. Möjligheterna till att dela upp upphandlingarna i flera delar så att mindre företag kan vara med i större utsträckning har faktiskt ökat när LOU kommit i ny version i år.

Ellen Hausel Heldahls råd till de företag som vill börja sälja till kommuner betonade också de vikten av förberedelser och genomtänkt strategi. Dokumentation bör göras i god tid, och rätt personer utses att företräda bolaget. Men lika viktigt är att se vem det egentligen är i kommunen som styr kraven, fråga sig om villkoren är rimligt formulerade och om uppgiften faktiskt passar för företaget?

Här återkom Heldahl till betydelsen av en öppen dialog mellan parterna. Varför exempelvis inte sända underlaget på remiss till en branschorganisation? Varför inte tidigt fråga kommunen om behov, avtalsperioder och långsiktiga strategier? Den dialogen behövde heller inte sluta när en uppgörelse är nådd. För den som fått kontraktet är uppföljningen en nödvändig del i kontakterna. Lika viktigt var det för den som inte vunnit att föra resonemang om hur man kunde förbättra till nästa gång. T.ex. genom att begära ut handlingarna från beställaren för att se det vinnande anbudet.

Nytt för i år är att lagen om offentlig upphandling omarbetats och blivit tre separata lagar, som kommer att följas av ytterligare nya bestämmelser till sommaren. I vissa fall hade det inneburit förenklingar – småfel kan rättas i anbud – men i något fall har i stället oavsiktligt mycket ny byråkrati skapats. Särskilt gällde detta den s k egenförsäkran, som i dag oftast fordrade experthjälp för att formuleras.

En annan förändring som alla parter vänt sig mot var kravet i vissa fall på att företagens företrädare skulle visa sin bakgrund med utdrag ur den databas som noterar domar i belastningsregistret. Hur de handlingarna skulle kunna hanteras med bibehållna integritetskrav visste i dag varken företag eller myndigheter. Vad som skulle gälla i framtiden var fortfarande en öppen fråga. Det märktes bland publiken att både företagare kommun kommunala uppköpare fick sig en tankeställare för framtiden. Att utveckla den offentliga marknaden är ju ett gemensamt ansvar.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist