NYHET27 oktober 2017

UF-företag från Kalmar tar steget ut i det riktiga näringslivet

No Exclusion är UF-företaget från Kalmar som tog sig hela vägen till SM i Stockholm med sin bok Maja & Hugo, en barnbok som handlar om sociala situationer som barn kan ställas inför. Affärsidén har varit framgångsrik, därför väljer nu en av grundarna, Miranda Arvidsson att ta steget vidare ut i det riktiga näringslivet.

No Exclusion startades som ett UF-företag av Miranda Arvidsson och Olivia Gustafsson under deras tredje år på gymnasiet. De hade tidigare drivit ett UF-företag, något de tyckte var så roligt att de därför beslutade att göra det igen. Denna gång hade de en idé om att skriva en barnbok vars syfte var att upplysa om mobbning och andra problem som många unga ställs inför. Boken är uppdelad i unika 13 kapitel med tillhörande följdfrågor som öppnar upp för diskussion för den läsande och lämpar sig både för privatpersoner men även skolor i undervisningssyfte.
– Vi valde att inrikta oss mot barn just för att vi vet hur allvarligt och utbrett det är med mobbning. Vi ville göra en skillnad, det var den stora anledningen till att vi försökte göra ett nytt försök med ett projekt som ingen annan tidigare gjort. Mobbning har alltid varit ett problem men det ligger i tiden då det har fått stor spridning på sociala medier, säger Miranda Arvidsson.

Olivia Gustafsson och Miranda Arvidsson med sin bok, Maja & Hugo.

Från början var idén något som de två grundarna såg som en rolig grej men sedan tog det fart och det dröjde inte länge förrän de hade förverkligat sina tankar om att skriva boken. Den första veckan hade de redan fyra kapitel avklarade och mycket av deras tid gick åt till att arbeta med företaget. I övrigt jobbade tjejerna självständigt då de inte valde att kontakta ett förlag, däremot har de fått hjälp av andra författare som gav dem praktiska råd och tips för att den skulle bli så bra som möjligt.

UF-företaget, No Exclusion under UF-mässan i Kalmar.

När väl boken var framtagen bemöttes de av en god respons, många har visat sitt intresse då de förstod att det var något nytt, detta märktes särskilt under både UF-mässan i Kalmar men även vid SM i Stockholm som de senare kvalificerade sig till.
– UF-mässan i Kalmar var hektisk, det var mycket pitchande inför jurys men även många journalister kom fram till vår monter och ville recensera boken eller skriva artiklar om den. Vi fick även erbjudandet att lansera den som en e-bok av ett företag. Under SM i Stockholm träffade vi bland annat prins Daniel och en person från Svenska Dagbladet, samtliga gav vi varsitt exemplar, förklarar Miranda Arvidsson, No Exclusion.

No Exclusion stannade inte vid att bara sälja boken till sin närmsta krets som det annars brukar vara när det gäller UF-företag, istället slog de på stort och började sälja boken via bokhandeln.

Miranda Arvidsson driver nu själv företaget vidare.

– Vi valde att tänka större för att vi trodde att vår produkt var mycket viktigare än att bara sälja till vänner och bekanta. Dessutom såg vi en stor efterfrågan som sträckte sig längre än vår närmaste krets.
Nu när de båda tjejerna tagit examen har Olivia Gustafsson beslutat sig för att studera. Miranda Arvidsson ville däremot fortsätta med företaget och driver det hädanefter på egen hand. Just nu är det en egen firma men det finns planer på att konvertera det till ett aktiebolag någon gång under vintern. – Som det ser ut nu ska jag fortsätta jobba med boken men även en pysselbok som vi släppte under SM i Stockholm. För tillfället har vi två produkter och eventuellt påbörjar jag en ny bok under våren. Detta är något jag för tillfället sköter själv, det bästa jag tycker med det är att jag då kan ta beslut utan att hållas tillbaka av något, får jag en idé kan jag bara köra på det. Det svåra med att driva företag är väl att sköta försäljningen, att bestämma vart man ska sälja produkten och få fler folk att köpa den är inte så enkelt, tillägger Miranda Arvidsson, som driver företaget No Exclusion.

Victor Lindgren

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist