LOU möte

Vart tar pengarna vägen?

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Sveriges kommuner och andra offentliga myndigheter handlar årligen för 700 miljarder kronor. Sannolikt är siffran till och med högre. Det är en enorm affärsmöjlighet för företagen, men också ett stort ansvar för inköparna att skapa största nytta för pengarna.

Oskarshamns kommun och Svenskt Näringsliv bjöd in till en dag i upphandlingens tecken. Först samlades en grupp politiker och tjänstemän för att få lyssna till Anna Liffner från de sex norra länskommunernas gemensamma inköpscentral och Svenskt Näringslivs upphandlingsexpert Ellen Hausel Heldahl. Båda var mycket noga med att lyfta fram möjligheterna med upphandling.

LOU Ohamn 3

Genom dialog blir underlagen bättre, kraven relevantare och förståelsen från alla inblandade mycket högre, säger Anna Liffner från Inköpscentralen.

– Vi som är upphandlare har säkerligen skrämt upp er beställare genom att påtala att ni ska vara återhållsamma med samtal med anbudsgivare under pågående upphandling. Det ska man vara, men det finns däremot alla möjligheter till dialog innan. För genom dialog blir underlagen bättre, kraven relevantare och förståelsen från alla inblandade mycket högre, säger Anna Liffner från Inköpscentralen. 

En viktig komponent att ha koll på för inköpare är var pengarna tar vägen. Då finns det flera verktyg som kan hjälpa till med att skapa den kollen, ett av dessa är att göra en så kallad Spendanalys.

– En spendanalys ger en bild över din organisations inköps- och leverantörsmönster. Genom spendanalysen ser du hur stor din totala inköpsvolym är och hur den är fördelad på olika inköpsområden. Din spendanalys besvarar normalt följande frågor: Vem köper? Vad köps? Från vem? För hur mycket? På vilket sätt? Det här är ett konkret tips som ger bättre koll på kommunens ekonomi som jag tycker att ni ska ta till er, säger Ellen Hausel Heldahl från Svenskt Näringsliv.

Efter lunch anslöt ett 60-tal företagare till mötet. Fokus var mycket på dialog mellan företagare och upphandlare samt på konkreta tips för att öka möjligheterna att göra affärer.

– Vi arbetar hårt för att hitta möjligheter att dela upp upphandlingarna i mindre delar för att fler ska få chansen att vara med. För vi vill verkligen få in fler anbud och öka konkurrensen, säger Anna Liffner från Inköpscentralen.

LOU Ohamn 2

Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringslivs upphandlingsexpert, gav tips till företagen om vad man behöver tänka på.

När Svenskt Näringslivs upphandlingsexpert Ellen Hausel Heldahl ombeds ge tips till företagen om vad man behöver tänka på, ger hon följande råd:

  • Var inte rädd att marknadsföra dig även mot det offentliga. Om de inte vet att de behöver en vara/tjänst så kommer det inte heller att upphandla den. Tänk på att direktupphandlingar inte alltid annonseras.
  • Ta reda på hur upphandlingsmarknaden ser ut för just dina produkter. Har kommunen en avtalsdatabas? När löper nuvarande avtal ut?
  • Kom ihåg att du kan begära ut tidigare upphandlingar. Var ligger prisnivån?  
  • Beställaren är den som har sett behovet och då kan den vara rätt person att kontakta, snarare än upphandlaren.
  • Håll koll på kommunens hemsidor, här annonseras upphandlingarna liksom i annonsdatabaser. Gå på företagarmöten som kommunen anordnar.

Efter en frågestund avslutas mötet och deltagarna lämna mötet. Flera, både företagare, politiker så väl som tjänstemän, kommenterade att det hade varit matnyttiga timmar i en viktig fråga.

Läs mer

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommer att göra mitt yttersta för att infria förväntningarna

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Ingela Nilsson Nachtwei (c) i Vimmerby är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Rösta för företagsamheten

EU-VALET Valet till EU-parlamentet på söndag kommer att påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa goda förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Stark efterfrågan på arbetsmarknaden, trots det tomma platser

UTBILDNING Granskningen av den preliminära gymnasieantagningen visar att i Kalmar län finns det tomma platser på program som har en mycket ljus framtid på arbetsmarknaden. Nu bör gymnasieväljarna ta chansen och tänka igenom sina val inför det slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Ledartröjan är påtagen

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Det finns väldigt mycket framtidstro och optimism

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Johan Persson (s) i Kalmar är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Företagen i Kalmar län planerar stora investeringar

KONJUNKTUR Nästan hälften av alla företag i Kalmar län tror att de kommer öka sin försäljning under det kommande halvåret, och en tredjedel planerar att öka sina investeringar. Den goda ekonomin smittar av sig, men runt hörnet väntar en avmattning.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat är som oljan i motorn

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Anders Johansson (c) i Mönsterås är inte helt ny på jobbet, och så här tänker han kring företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.
NYHET Publicerad:

Hur ser en företagare ut?

FÖRETAGSKLIMAT Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Problem är välkomna på AMB

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.
NYHET Publicerad:

Viktigt att ”reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT Transportföretagare från Kalmar och Kronobergs län träffade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd under hans besök i regionen, Jan-Olof Jacke har efter ett halvår på sin post, träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

FÖRETAGARFRÅGOR Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Schyssta attityder är vägen till framgång

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades cirka 140-tal företagare till en näringslivslunch med temat Det vinnande laget – hur skapar vi en inkluderande arbetsmiljö för att lyckas i framtiden?
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).
NYHET Publicerad:

För ett bättre företagsklimat – krävs insatser på alla plan. Finns vilja, finns möjligheter.

KOMMENTAR Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. EU är på väg in i en ny fas. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.