NYHET18 juli 2016

Stolthet över företagsklimatet sällsynt

”För varje ny kommun jag etablerar mig i måste jag lära mig ett nytt regelverk.” Orden kommer från en företagare med verksamhet i fyra olika kommuner. Bilden av ett Sverige med stora skillnader i attityder, service och inte minst tillämpning av lagar och regler beroende på var man driver sitt företag, bekräftades när engagerade företagare från hela landet träffades på Svenskt Näringslivs Företagardag för att diskutera det lokala företagsklimatet.

Pontus Lindström
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Inget företag är det andra likt. Och alla företagare har sina egna erfarenheter och berättelser. Men det finns några gemensamma nämnare som de flesta som driver företag kan skriva under på. Man efterfrågar långsiktighet och förutsägbarhet när det gäller frågor som rör det egna företaget. Regler som ofta ändras med nya, och inte sällan invecklade och tidskrävande, rutiner och förhållningssätt hamnar långt ner på en företagares önskelista. Man vill även att de kontakter man har med kommuner och myndigheter ska präglas av snabbhet och enkelhet. Ett serveringstillstånd eller ett bygglovsärende som drar ut på tiden kan vara förödande för en restaurang som måste få igång verksamheten innan högsäsongen börjar.

Det finns många goda exempel på kommuner runt om i Sverige som förstår detta och engagerat arbetar för att förbättra och förenkla vardagen för företagen i kommunen. Mönsterås, Nordmaling och Ale är tre exempel. Men de måste bli många fler. När Svenskt Näringsliv bjöd in företagare från hela landet för att diskutera det lokala företagsklimatet beskrev flera av deltagarna sin hemkommun med uppgivenhet. Som företagare upplever man på många håll att det saknas en grundläggande förståelse för företagens villkor och deras betydelse för välfärden i kommunen.

Ett konkret exempel som lyftes fram under Företagardagen är en avsaknad av samordning när det gäller tillsynsärenden. En av deltagarna – en företagare som driver en bensinmack – beskrev hur kommunen gör ett tillsynsbesök för kontroll av läkemedel, ett annat för kontroll av tobak och ytterligare ett för kontroll av folköl. Detta ineffektiva sätt att arbeta är kostsamt både för företagen och för kommunen.

En annan deltagare som driver företag i fyra olika kommuner beskrev det som att driva företag i fyra olika länder. Kommunernas tillvägagångssätt när det gäller tillämpningen av lagar och regler gör att man som företagare måste sätta sig in i ett i princip nytt regelverk vid varje nyetablering. Så kan vi inte ha det.

Flera av deltagarna beskrev med frustration hur politiker ofta först visar intresse och lyssnar på företagarnas tankar och synpunkter men att det därefter inte sker någon reell förändring till det bättre. Att politiker och näringslivstjänstemän ofta visar stort engagemang när det gäller att locka till sig nya företag men ibland glömmer bort det befintliga näringslivet var också en fråga som många upplevde som ett bekymmer. Alla deltagare hade tack och lov inte samma erfarenheter. Flera företagare lyssnade avundsjukt när en av deltagarna med stolthet beskrev sin hemkommun och skröt om det engagemang och nyfikenhet som hon dagligen möttes av från kommunledningen.

Den 24 maj släpptes resultatet från årets undersökning av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Över 31 000 företagare har besvarat Svenskt Näringslivs enkät om hur man upplever en rad faktorer som påverkar hur det är att driva företag. Årets resultat visar att företagsklimatet försämras – både på lokal och nationell nivå. Företagen upplever försämringar när det gäller kommunernas tillämpning av lagar och regler, men även attityder till företagande från kommunpolitiker och tjänstemän. Utvecklingen är oroande. När det gäller kommunens service till företagen är det endast fem av 290 kommuner som kommer upp i betyget ”Bra”. 114 kommuner får ett betyg under gränsen för ”Godtagbart”. Det är således en lång bit kvar innan alla Sveriges företagare kan skryta över företagsklimatet i sin hemkommun.

Skriven avPontus Lindström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist