NYHET25 januari 2017

Crowdfunding löste Kronfönsters kapitalbehov

Med en årlig tillväxt på 43 % och god lönsamhet, har Kronfönster i Växjö varit ett eftertraktat byte för kapitalstarka investerare. Men den lösningen tilltalade inte ägaren Carl-Gustaf Svensson. I stället löste han kapitalbehovet för en ny fabrik i Polen med ”crowdfunding”. Nu har han 1 261 nya delägare!

– Jag ville ha ett spritt ägande, förklarar Carl-Gustaf Svensson, Kronfönsters ägare. Gärna folk som arbetar inom byggbranschen, för då får vi automatiskt en stark och bred marknadsföring, eftersom det ligger i deras intresse att vår aktie ökar i värde. Så att låna pengar, eller släppa in någon enstaka kapitalstark finansiär var aldrig något alternativ.

Carl-Gustaf startade Kronfönster för tio år sedan och företaget har utnämnts till Gasell av Dagens Industri, fem år av sju. 2016 nosade man på 100 mkr i omsättning.

– Om 5-6 år ska vi vara uppe i en miljard, säger Carl-Gustaf Svensson. Då är det nog dags för en vanlig börsnotering. Nu kommer aktien att omsättas fyra gånger om året via Alternativa Aktiemarknaden, som ägs av Pepins Group AB – det företag som hanterade vår crowdfunding.

Prismärkning och Gör-det-själv

I dag består Kronfönstergruppen av sju företag, varav fyra fabriker för tillverkning av fönster, fönsterdörrar och skjutpartier, i Sverige, Litauen och Polen. Med en lönenivå på en tredjedel av den svenska kan Kronfönster sälja sina produkter till 70 % av marknadspriset.

– Jag skulle själv byta fönster för tio år sedan och insåg då att det går att kapa mycket kostnader i försäljningsledet. Varför skulle man behöva en person som åkte runt i en fin bil och mätte upp fönstren hos folk? Kunden kan väl använda en tumstock själv?

Med sin bakgrund inom IKEA-koncernen och på en datafirma i Växjö, var steget inte långt till att skapa ett gör-det-själv-företag via e-handel. Påverkad av Ingvar Kamprads övertygelse om prismärkningens betydelse för kundens beslut, beslutade sig Carl-Gustaf Svensson för att attackera fönstermarknaden.

Kronfönsters tillväxt har skett huvudsakligen inom segmentet PVC-fönster, som bara utgör 10 % av totalmarknaden. Nu har Kronfönster egen produktionskapacitet också för träkarmar och trä/aluminium och satsar på att öka takten. För den som behöver hjälp med monteringen har man samarbetsavtal med ett 100-tal firmor ute i landet.

Internet och EU nycklar till framgången

– Utan Google och EU hade vi inte funnits, tänker Carl-Gustaf Svensson. Nu kan jag, från hemmet i Karlshamn, nå fabriken i Litauen via färjan Karlshamn-Klaipeda, fabrikerna i Polen via Karlskrona-Gdynia och resten av Europa via Kastrup.

IT-kunskaperna från sin senaste anställning har han utnyttjat för att bygga sin web-shop och ett söksystem på Internet, som ser till att Kronfönster alltid hamnar i topp vid sökningar. Det är en del av framgången. En annan är idérikedom och entreprenörskraft.

– Personalen är oerhört viktig, påpekar Carl-Gustaf Svensson. Jag har anställt personer med vilja och rätt inställning. Sedan har de fått lära sig jobbet här. En kille har t.ex. tidigare varit sjuksköterska och professionell gambler på nätet! Han är nu en utmärkt kalkylator.

Minst 10 och högst 25 miljoner

Aktieintroduktionen sattes till minst 10 och högst 25 miljoner kronor. Anledningen till den övre gränsen är att det krävs mera av ett informationsprospekt, om emissionen överstiger 2,5 miljoner Euro.

– Nu räckte det med ett ”memorandum”, berättar Carl-Gustaf Svensson. Men det var tufft nog ändå. Jag jobbade praktiskt taget heltid i tre månader, med att ta fram underlag och åka runt och hålla föreläsningar på investerarmöten.

– När handeln väl börjat en kväll i september, tog det bara två timmar att nå 400 tecknare. Minimibeloppet var 950 kr och maxbeloppet en halv miljon. Men vi sänkte det i flera omgångar ner till 25 000 för att få så stor spridning som möjligt av ägandet.

När emissionen stängdes hade Kronfönster 1 261 nya ägare. Carl-Gustaf Svensson hade minskat sitt ägande från 100 till 71 %. I processen fick han en ny styrelse med tre externa kompetenser, av vilka två är gamla kontakter med brett affärskunnande - och en stärkt bas för fortsatta framgångar i fönsterbranschen.

Text: Olle Termén

Mer om crowdfunding

Fakta – Kronfönster AB

Grundat: År 2005
Omsättning: 100 mkr
Anställda: 100 personer
Verksamhet: Fönstertillverkning i fyra länder, försäljning i Sverige och övriga Norden

Tillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist