NYHET24 april 2018

”Gör dig umbärlig, inte oumbärlig”

Det krävdes femton påfrestande år, innan det första generationsskiftet i Gehab i Alvesta kunde slutföras 2016. Berättelsen är ett exempel på hur en ”rättvis” ägarfördelning kan visa sig vara en hämsko för utveckling av företaget och att ägande ofta blandas ihop med operativt ansvar.

Förutom sitt ägare- och styrelseansvar är Monica Sundell ansvarig för ekonomi-, kvalitets-, miljö- och personalfrågor i sitt Gehab, och har varit drivande i arbetet med ägarskiftet 2016.

Gehab är lastbilspåbyggare med inriktning mot flak och kranar till nya fordon från främst Volvo och Scania, men även andra fabrikat förekommer. C:a 25 påbyggnader brukar pågå parallellt och de 70 anställda producerade ett försäljningsvärde på 164 mkr 2017.

– Från starten 1976 fördelade pappa ägandet så att han, mamma och vi tre barn ägde 20 % var, berättar Monica Sundell, som i dag äger 51 % tillsammans med sin man Peter Sundell, VD i företaget.

Resterande 49 % ägs av Monicas bror Lars Hjertberg, som är försäljningschef.

– Vi ville lösa ut min syster och våra föräldrar redan 98-99, säger Monica Sundell, men det gick inte att komma överens. Ingen ville då heller ta VD-rollen, så pappa anställde en extern VD 2000. Men efter ett halvår hade vi fått nog, så både Lars, Peter och jag sade upp oss. Det innebar att hela säljavdelningen försvann.

Banken och återförsäljare tryckte på och det blev ett styrelsemöte där den nye VD:n sade upp sig, systerns 20 % löstes ut och hennes man, som från en position som ekonomi- och kvalitetsansvarig i företaget ville driva en annan linje än övriga ägare, sades upp. Peter Sundell gick in som VD 2000 och den nya ägarkonstellationen fick ny energi och ork.

– Vi fick betala ett högt pris, för att få lösningen till stånd och det blev en belastning i början, men vi har ändå lyckats ganska bra. Bara ett förlustår, 2013, under dessa 17 år. Men hela tiden hade vi kvar frågan om ett slutligt ägarskifte hängande över oss, berättar Monica Sundell.

– I samband med att jag deltog i Almi:s projekt ”Styrelsekraft” och en utbildning via Styrelseakademien 2012 lyfte vi, och förändrade vårt styrelsearbete. För att ta ytterligare ett steg, tog vi in en extern styrelseordförande för tre år sedan och fick igång ett riktigt styrelsearbete, där vi lyfte blicken över det vardagliga.

Dessa externa impulser, kontakter och tillförda kunskaper hjälpte Monica Sundell att driva frågan om övertagande av föräldrarnas andelar. I oktober 2016 var allt klart, efter en process på 10 månader.

– Det var hög tid, tycker Monica Sundell. Jag är själv över 50 och min bror över 60. Vi behöver ju börja tänka på nästa generationsskifte!

De erfarenheter som Monica Sundell tagit till sig under den långa tid som gått sedan ägarskiftet först aktualiserades har de nuvarande ägarna konkretiserat i aktieägaravtal, ägardirektiv och testamenten, förutom att man lärt sig att skilja på sina operativa roller och sina ägarroller i ett aktivt styrelsearbete.

– Pappa hade inte förberett något sådant, vare sig 2001 eller 2016. Vi försökte få avtal och ägardirektiv till stånd, men lyckades inte, konstaterar Monica Sundell.

– Men sådant måste finnas! Man ska jobba för att vara umbärlig, inte oumbärlig. Företaget måste kunna leva vidare, även om inte vi finns här. Det handlar ju trots allt om ett stort ansvar för 70 anställda och alla intressenter runtomkring.

Mot bakgrund av sina egna erfarenheter har de nuvarande ägarna varit försiktiga med att ta in sina egna barn i verksamheten. Lars son Joel började på lackeringen men har utvecklats vidare och är nu en av företagets bästa säljare, enligt Monica Sundell, som gärna ger några goda råd, till andra som står i begrepp att ägarväxla inom familjen:

  • Skriv ner hur du vill ha det om du dör, eller om barnen inte vill ta över. Det är också viktigt att barnen är tydliga med vad de vill.
  • Tänk på att lika är inte alltid rätt. Prata med barnen. Den som tar ansvaret måste kompenseras, antingen med en större aktiepost, eller med (högre) marknadsmässig lön. Hen berikar ju under tiden också sina syskon.


Olle Termé
n

SmåföretagsfrågorEntreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist