två personer närbild

Nytänk i korvfabriken

NYHET Publicerad

FÖRETAGEN GÖR JULEN Det är full fart i korvfabriken i Strömsnäsbruk. Julruschen är något man vant sig vid på företaget, även om det ser annorlunda ut idag än vad det gjorde 1925 när företaget startades.

Jag slår mig ner med företagets vd Sara Lindvall och produktionschef Martin Johansson för att prata om julen, deras utmaningar och möjligheter. Den familjära, vänliga och öppna stämningen är något som kom att prägla vårt samtal.

– Jag har varit vd i tre veckor nu och det känns väldigt roligt, säger Sara Lindvall och fortsätter; fast jag har jobbat här i 20 år och vuxit upp med företaget hela livet. Jag älskar verkligen Lindvalls.

1

Från vänster, produktionschef Martin Johansson och Sara Lindvall vd på Lindvalls Chark AB i Strömsnäsbruk.

Lindvalls Chark startades av Saras farfars far och har genom åren utvecklats tillsammans med sina leverantörer, kunder och framförallt sin personal. Idag är man 130 personer och under december produceras cirka 100 ton produkter som kommer att hamna på julborden. Under samma månad produceras cirka 600 ton andra produkter.

3

– Vi finns där människor rör sig. Vårt största kundsegment är nämligen kiosker och mackar där man kan köpa våra produkter. Så vi är med och underlättar julresandet för många, säger Sara Lindvall.

I debatten om klimatet målas ibland köttkonsumtionen ut som den största boven. På Lindvalls håller man inte med om det även om man förstår att kött spelar en roll i klimatfrågan. Men man anser att man måste se den frågan i ett helhetsperspektiv. Lindvalls Chark arbetar för att minska sin egen klimatpåverkan genom energiförbättringar i produktionen, transporterna och minskningen av plast.

– Vi har ett ansvar som producenter att bidra genom att göra våra konsumenter medvetna om att man kan göra aktiva och medvetna val. Välja kvalitetsprodukter som är bra för såväl miljön som för hälsan. Därför har vi till exempel vegankorv och klimatkorv. Det är så vi utvecklas som företag tillsammans med våra kunder och leverantörer, säger Sara Lindvall, vd på Lindvalls Chark.

När samtalet fortsätter kommer vi på de utmaningar som Lindvalls möter. Som så många andra företag har man det just nu väldigt svårt att hitta personal. Man har hittills lyckats med att hitta personal, men det tar längre tid. Många unga får sina första jobb här och man har en bra blandning av äldre, yngre, män, kvinnor och en lång rad nationaliteter.

– Jag skulle bara sommarjobba här, men jag trivs så fantastiskt bra att jag har blivit kvar. Jag gillar att vi lyckats behålla den familjära känslan trots av vi nu är ett stort företag, säger Martin Johansson.

Framtiden ser ljus ut tycker de båda. Utmaningen är att behålla familjekänslan när företaget växer tillsammans med nya medarbetare. I dagsläget finns det en stark känsla för företaget hos de anställda och den andan är man angelägen om att behålla. På frågan om var Lindvalls kommer att vara om 10 år så svarar Martin Johansson, produktionschef på Lindvalls.

– Vi ska ha samma familjekänsla fast vara bättre! Sara Lindvall vd på Lindvalls Chark, håller med och lägger till.

– Precis därför är det så viktigt att jobba med trivsel, hälsofrågor och att ha roligt.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Flera företag vittnar om att ”får vi bara tag i rätt person utbildar vi dem själva"

KOMMENTAR Vi behöver lägre trösklar in på arbetsmarknaden. LAS behöver göras om i grunden och att frågan nu utreds är ett steg i rätt riktning men vi anser att utredningens uppdrag är alltför begränsat.
NYHET Publicerad:

Företaget som satte EU på plats

ARBETSMILJÖ Batteritillverkaren Saft i Oskarshamn lyckades med rätt argument och rätt kontakter få gehör för ett förslag om utformning av ett EU-direktiv, och i förlängningen av svensk lagstiftning. De lyckades påverka reglerna för uppföljning, av hur användning av kadmium (Cd) i tillverkningsprocessen påverkar arbetsmiljön.
NYHET Publicerad:

”Växjölöftet” minskar bidragsberoendet

ARBETSMARKNAD Genom att kräva motprestation, och samtidigt erbjuda individuella utvecklingsprogram, har Växjö kommun lyckats minska antalet hushåll som får försörjningsstöd med 45 %. Räknat per invånare, är besparingen nästan 36 % av kostnaden.
NYHET Publicerad:

Ny arbetslivsmodell ska lösa låsningar

ARBETSMARKNAD Svenskt Näringsliv var 2009 nära ett huvudavtal med LO om flexibilitet och trygghet på arbetsmarknaden, men det sprack på olika prioriteringar. Likaså 2013 och 2015. Men nu gör organisationen ett nytt avstamp och torgför en ny modell, som man hoppas ska leda till ett antal reformer under de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Färre unga blir företagsamma i Kronoberg

JOBBSKAPARE Bara 0,8 procent av de unga i Kronobergs län började leda eller driva företag under det föregående året. Det är en minskning med mer än en tredjedel jämfört med för fyra år sedan. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten.
NYHET Publicerad:

Sommartips från Finfa

SOMMARÖPPET Vi finns tillgängliga under hela sommaren om du har frågor kring kollektivavtalad försäkring och pension.
NYHET Publicerad:

Många får chans att pröva sina vingar

SOMMARJOBB På Tingsryd Resort är det full fart. Solen skiner, campingen är nästintill fullsatt och det är liv och rörelse i hela området. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardag i Växjö - Avtal 2020

SAVE THE DATE - 23 oktober. En dag fylld av det som rör din vardag som företagare och arbetsgivare. Mattias Dahl som efterträder Peter Jeppsson som vice vd med ansvar för arbetsgivarfrågor på Svenskt Näringsliv, medverkar på Arbetsgivardagen i Växjö och diskuterar; Inför Avtal 2020.
NYHET Publicerad:

Högsäsong för bluffakturor

BEDRÄGERIER Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du gör om du får en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Planerad påverkan

KRÖNIKA Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.
NYHET Publicerad:

Tankar i semestertider

KRÖNIKA Skol- och sommaravslutningar har avlöst varandra och det har blivit dags att summera mina första terminer på Svenskt Näringsliv. Ett fantastiskt arbete med många spännande möten.
NYHET Publicerad:

Förändring är möjlig, men kan ta tid.

FÖRETAGSKLIMAT För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget
NYHET Publicerad:

Fler reformförslag behövs för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 8,1 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kronoberg. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Är det här så listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Svenska åkerier är hårt pressade

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Vi måste höja statusen på industriarbete

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Wexiödisk AB har löst sina rekryteringsbehov hittills, så tycker vd Magnus Titusson att industrin generellt sett måste göra mera för att höja statusen och locka ungdomarna.
NYHET Publicerad:

Öka intresset för de praktiska utbildningarna

FÖRETAGARFRÅGOR Under rubriken ”Dags för verkstad” har Svenskt Näringsliv under våren arrangerat en rad studiebesök på företag, gemensamma för politiker och medlemsföretag. Överallt möts deltagarna av samma budskap: ”Vi måste öka intresset för de praktiska utbildningarna”.
NYHET Publicerad:

Framtiden är här

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett ungdomar möjlighet att träna och testa sina vingar, utveckla sin kreativitet, företagsamhet och lära sig var entreprenörskap handlar om. Det här är en fantastisk möjlighet. I år ledde tävlandet för ett av företagen hela vägen till en silvermedalj på SM.
NYHET Publicerad:

En högre grad av nyfikenhet

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Mikael Jeansson (s) i Tingsryd är inte helt ny i rollen, men vi tog ändå ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

En röst för företagsamheten

EU-VALET På söndag är det val till EU-parlamentet. Ett val som för många känns som något långt borta och något som man inte ser den direkta kopplingen till i vardagen. Inget kunde vara mer fel. EU påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa förutsättningar för ett växande näringsliv.